När går era 10-åringar och lägger sej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

aana

Undrar jag. min ena dotter har jag sagt ska vara i säng senast kl 21.00, men hon e inte trött säger hon :smirk: .Är det för tidigt, vad tror ni?
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

För tidigt tycker jag absolut inte att det är. Tvärtom.
Min 13 åring går och lägger sig 21.00. Min 16 åring brukar krypa i säng runt 22.00.
Jag skulle om jag var du istället lägga henne 20.00. Senast 20.30.
Min kontaktpojke som jag har brukar gå och lägga sig 20.00. Han är 11 år.
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

När går hon upp på morgonen?
Hur mycket sömn någon behöver är ju ytterst personligt så säga rätt över att det är för tidigt är ju svårt. Ligger hon ändå vaken i någon timma efteråt frekvent fast hon går upp tidigt på morgonen så skulle jag anta att det var för tidigt för just henne att gå och lägga sig.
Min dotter är 8 år gammal och har ett sömnbehov på runt 10 timmar.
Henne går inte att stoppa i säng för tidigt om hon inte plockas upp tidigt ur sängen samma dag för hon somnar inte.
Hon är en kvällsmänniska i fingertopparna och det enda sättet för att få henne att somna en viss tid är att väcka henne tidigare. Tvärt om har aldrig funkat på henne.
Dottern lyssnar också på musik för att kunna somna lättare samt har hon period då hon inte klarar av att somna så brukar jag ligga brevid henne. Detta funkar dock bara om hon är trött nog och gått upp tillräckligt tidigt på morgonen.
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

jag hade 21 som läggdags tills jag var 18 år så NEJ det är inte för tidigt
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Men att lägga sig klockan 21 som 18 åring (och åren precis innan då) är väl ganska extremt?

Gällde det enbart vardagar eller även helger?
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Ja hon ligger vaken ett bra tag och läser, kommer ofta ner och går på toa osv. Oftast går hon upp 7.00, men ibland tidigare, varierar.
tack för era svar.
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Mina barn (3, 9 och 11) har alla samma läggtid, kl 20. Sen läser de äldsta två ett tag efter det medans den minsta slocknar rätt fort.
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Min går och lägger sig någon gång mellan 20-20.30. Blir det senare är det väldigt jobbigt att komma upp på morgonen.
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Alla är så olika. Min 10 åring skall ha stängt ner vad han håller på med klockan 21, då serveras nattmacka. Klockan 22 skall han ligga och han tycker det är ALLDELES för tidigt och är inte det minsta trött. Vid 22:30 eller så kommer han och klagar första gången....sen kan det hålla på till sådär 23:30.....

han går upp klockan 6:30, faktum är att han går upp ganska lätt nuförtiden
 
Senast ändrad:
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Det beror väl hur hon verkar må? Låt henne vara uppe lite längre ett tag och håll koll på hennes beteende?
Om hon kliver upp och är glad och pigg på morgonen, klarar skolan och sköter sina sysslor, varför inte låta henne vara uppe?:)
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Min 10-åring lägger sig vid nio-tiden. Hon mår inte bra av att vara uppe längre....
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Båda mina har haft 20:30 som sista gräns att lägga sig i ca 1 år nu, dom är 10 och 9. Innan var det 20:00 som gällde, dom går upp vid 07:00.
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

aana skrev:
Undrar jag. min ena dotter har jag sagt ska vara i säng senast kl 21.00, men hon e inte trött säger hon :smirk: .Är det för tidigt, vad tror ni?

Jag har alltid varit en kvällsmänniska, och gick och la mig vid 10 på kvällen när jag var tio år. Kommer dock ihåg att jag tyckte det var lite pinsamt när vi skulle tala om när vi gick och la oss i skolan, för alla andra gick och la sig tidigare än jag (kändes det som). Däremot var jag inte tröttare på morgonen än de andra, fast jag gick la mig senare.
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

vardagar skulle det "vara tyst" kl 21, helger 22.... kunde ju ligga och läsa eller se tv sen om jag ville men jag är en sån som alltid sovit mkt... tills jag fick dator och internet då tjuvsatt jag uppe hela nätterna ;)
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Nattmacka?

Att servera det klockan 21.00 på kvällen är ju faktiskt som att be om problem.

Kroppen sätter ju igång alla sinnen som håller en vaken :smirk: varför inte servera det vid 19.30-tiden istället så han hinner varva ner...
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Våran 8 och 10-åring går till sängs SENAST 20:30 när jag lägger dom.
Brukar vilja ha dom i säng redan vid 20:00 men ibland blir det annat som kommer ivägen.
På helger får dom vara uppe till 23:00 ungefär om det inte är något speciellt.
Visst kan dom säga att dom inte är trött men då kan dom få läsa en stund.
Dom kliver upp 6:30-7:00 på vardagar så jag tycker det är alldeles lagomt för att dom ska vara pigg på morgonen.

Så för tidigt tycker jag det absolut inte är!

Många "dom" i mitt inlägg...:o
 
Sv: När går era 10-åringar och lägger sej?

Vid 19:30 kan vi vara glada om vi har fått till en middag i vår familj !

Jag ser det iallafall INTE som ett problem att han är vaken ganska sent. Det finns morgonmänniskor, kvällsmänniskor och såna som har litet sömnbehov öht, han är av den sistnämda sorten och har alltid varit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Modest
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 156
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 910
Senast: Eurydome
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 577
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp