När börjar ni ge B-vitaminer?

Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Hur länge ger ni b-vitamin då?Ungefärlig månad för era pållar?Eller ger ni hela vintern? Vet inte riktigt hur länge jag ska hålla på å ge pållen min. Han började få för ca 1,5 vecka sen.
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Brukar ge foderjäst vid årsskiftet och fram till sommaren då de ska tappa pälsen. Har små ponnisar och det klarar att sätta en tjock och fin päls utan b-vitamin nu. Så när julen är slut så sätter jag igång!!! Vill ha dom fina till sommaren sen!
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Ingen i stallet där jag står får B-vitamin, men min blivande häst är dräktig, så då kanske det är smart att ge det eller ?
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Vad är beviplex och hur doserar du det? Varför använder du just det och är det dyrt?

Student som man är är det alltid intressant med ev billigare lösningar om de fyller samma funktion :smirk:
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

hmm, vänta nu! menar du att vitlök stör tarmfloran? på vilket sätt och varför?
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Jag har redan klarat av årets B-vitaminkur. Börjar ge när de börjar fälla så att det märks när man borstar. Ger sedan i ca 14 dagar och sen inget mer förrän när de släpper vinterpälsen på våren.

Lite olika vad jag ger. Föredrar att ge Beviplextabletter (de för människa) det blir billigast. Men inte alla hästar som äter det och då ger jags irap. Shy Feeder eller ehh..nu glömde jag bort, Show Horse B-vitamin tror jag det är. INTE Kraffts
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Etienne skrev:
Vad är beviplex och hur doserar du det? Varför använder du just det och är det dyrt?

Student som man är är det alltid intressant med ev billigare lösningar om de fyller samma funktion :smirk:

Beviplec är ett B-vitaminpreparat :devil: Finns i flera former. Dels som intramuskulär injektion för höst, skall ges av veterinär. Sen finns det tabletter och lösning för människor. Lösningen innehåller dock alkohol så den ger jag inte hästar. Däremot har jag , med lika bra resultat som hästb-vitamin, gett hästar av människotabletterna. Man får räkna dos bara ´, det blir en del tabletter. Det blir MYCKET billigare än att ge den hästb-vitamin man kan köpa.

Beviplex för människa finns receptfritt på apoteket.
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Vitlök har många biologiska egenskaper bl a en antibakteriell och svampdödande effekt. Hästen är för sin hälsa väldigt beroende av en balans mellan flera hundra sorters bakterier och svampar som jäser fodret så det kan tas upp i tarmväggen och också tillverka vitaminer (B o K). Vitlök kan störa denna balans. Det finns inga studier som visar vilka av hästens tarmbakterier som skulle kunna störas men det pågår en sådan i Kanada. Vitlök kan också ha andra hälsoeffekter på hästen. Man har i försök sett att 0,2 gr vitlök per kg häst 2 ggr dagligen i mer än 4 dagar ger sönderfall av röda blodkroppar, gulsot och blodbrist. Fast detta är ju en rätt stor dos. Liknande effekt har vitlök o lök hos nöt , katt och troligen hund men inte hos människor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 770
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 395
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp