När börjar ni ge B-vitaminer?

Tweety1985A

Trådstartare
När på hösten brukar ni börja med b-vitaminer till era pållar? När de börjat sätta vinterpälsen eller? Ungefär vilken månad börjar ni?
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Jag började med 1dl b-jäst/dag redan i slutet på augusti... Sen trappade jag upp till 2dl i september.

Sen 1oktober då hon blev installad och därmed foderförändringar (börjar äta hö osv) vill jag ge henne extra så att MAGEN ska hålla sig bra samt att hon NU börjat FÄLLA ganska mycket... Så hon får 4dl/dag nu.
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Jag ger mina när de börjar sätta vinterpäls. Dom brukar ju fälla lite grann då och då får dom en kur. Slutet september - oktober kan väl vara en bra tid här i södra Sverige. Rätta mig om jag har fel :)
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Jag har inte börjat än, men börjar med foderjäst nästa vecka.. Skulle väl igentligen börjat tidigare, men de har inte reagerat direkt än utan är fortfarande blanka och fina i pälsen
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Jag började ge Emins flytande (flytande och flytande, det går väl att jämföra med riktigt kall sirap eller nåt...) för ett par dagar sedan.
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Jag började med b-vit när han började fälla o sätta nya pälsen. Köpte en liters"dunk" Beviplex från apoteket. Ger den litern så får jag se om jag ev köper en till
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Jag börjar ge flytande B-vitamin när pälsfällningen startar, dvs i år för några dagar sedan.
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Ger B året runt pga. muskelproblem.
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

B-vitamin? Det är något jag ger vid kolik o korsförlamning. Mina hästar producerar det de behöver själva.
PL
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Det man ger för att hjälpa hovar och päls är biotin, inte B-vitamin. B-vitamin ges, som Peter och Traloppan skriver, vid magproblem (alla) och muskelproblem (B1).

Hälsningar
Carina
www.silverarabians.com
 
Senast ändrad:
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

jag ger inget alls till min,men grannens gammling får när den ska börja fälla,sen får den extra b vitaminer tills vinterpälsen e på plats och nån vecka efter
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Redan ett måttligt bra hö innehåller tillräckligt med B-vitamin eller råmaterial för B-vitamin tillverkning i hästens tarm om man inte stört bakteriefloran med antibiotika, vitlök eller dylikt. Hästens behov av Bvitamin kan räknas i gramdoser. Vid vissa sjukdomstillstånd kan ett tillskott behövas annars inte. 4 dl låter riskabelt även om b-vitamin förgiftning är ovanligt hos häst. Den enda vitamin som det kan bli snålt med om höet är helt gult är A-vitamin. Finns det litet gräs att beta i vinterhagen är det dock ingen risk för brist.
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

4 dl foderjäst var det nog, inte 4 dl B-vitamin. Foderjäst räknar jag annars och speciellt i de mängderna, som ett proteintillskott. Men de blir jäkligt fina i pälsen av det! Och magarna mår ju bra.

Hbl-stoet jag köpte i augusti har fått extra B-vit och E-vit sen mitten av september ungefär + 1 dl foderjäst. XX-stoet jag köpte för snart en vecka sen har fått samma i snart en vecka. Fölet jag köpte för två veckor sen har fått samma i två veckor. Fölet är undernärt och maskangripet och behöver därför lite extra, fullblodsstoet är ganska magert, men under viktökning och hbl-stoet är dräktigt. Alla tre är i full gång att sätta rejäl vinterpäls. Jag ger E-vitamin dels för att det är ett avelsvitamin (viktigt för fortplantningsförmågan etc) och dels för musklernas skull. Speciellt xx-stoet och fölet behöver muskla sig, hbl-stoet är som sagt dräktigt och xx-stoet ska betäckas tidigt nästa vår.

Jag fortsätter ca en månad till tror jag. Max. Det får bli lite individuellt! Sen blir det en kur till vårvintern när det är dags för fällningen. A-vitaminet får de via morötter, när gräset är bortfruset. D-vitamin får de via solen, alla tre går otäckade.
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

Jo, du har helt rätt... :smirk: , biotin är ett sorts B-vitamin (fast ibland kallas det för vitamin H). Vad jag menar är att det är inte är självklart att ett B-vitamintillskott även innehåller biotin, och det är just den som behövs. Man måste läsa innehållsdeklarationen. Kraffts B-vitamin innehåller t ex inte biotin.

Ha det bra!

Carina
www.silverarabians.com
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

:bump: HEJSAN!
JA HAR EN HÄST SOM BLIR GRINIG HÖST Å VÅR VID PÄLSSÄTTNING OCH GER DÅ KTAFS B-VITAMIN.
DET HAR HJÄLPT PÅ HAN,MEN DU MENAR ATT DET ÄR ONÖDIGT DÅ?
BIOTIN HAR JAG FÖR MEJ ATT MAN INTE SKA GE I ONÖDAN!!??
MVH MILLA
 
Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?

OJDÅ,,,det blev för stor text=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 770
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 395
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp