När börja med sittvagn?

snurpe

Trådstartare
När började ni att ha era i sittvagn istället för liggvagn?

Jag tog idag fram sittvagnen och la i en mysig fårpläd och hoppades på att kunna ha sonen i denna. Mycket smidigare att båda köra och ta med sig och en större upplevelse för Isac som nu är 8 månader. Men lillkillen såg verkligen liten ut i vagnen och fyllde inte alls ut den :( Hur tidigt började ni? När passade era små? :D

/snurpe
 
Sv: När börja med sittvagn?

Rasmus HATAR att ligga ner när han är vaken, så jag har med mig en liten kudde så jag kan "sätta" honom upp i vagnen medans han är vaken.

Har inte fått tummen ur och lyfta ur mjukliften i våran vagn, det känns som det kommer bli så stel, kallt och hårt då istället.
Jag är alltså j*vligt lat som inte orkar ens få tummen ur och kolla hur vagnen ser ut utan mjukliften ;)

Han är bara 3½ månad.
 
Sv: När börja med sittvagn?

Jag köpte en sittvagn från första början (en brio nova) och köpte liggdel till. Nova gillade inte alls att ligga i vagnen så vid kanske 1,5 månads ålder började vi använda sittdelen. hade då ryggstödet lite uppåt. då va dottern lite nöjdare.
När hon va ca 5,5 månad köpte vi en frammåtvänd lättare sittvagn (emmaljunga scooter)
 
Sv: När börja med sittvagn?

Och så ytterligare en fråga - vi har köpt en begagnad Brio race av sambons kusin. Någonstans har jag i minnet att hon sa att man kunde vända på den så att barnet åker bakåtvänd så att man kan se honom. Har jag drömt eller är det så? Jag kan då inte komma på hur jag ska vända den...

/snurpe
 
Sv: När börja med sittvagn?

På min Brio är det 1 röd knapp på varje sida som man trycker in och sen lyfter man hela sittdelen och så kan man vända på den.

Kollade på blocket och jag tycker det ser ut som man kan vända på den, frågan är ju bara hur ;)
 
Sv: När börja med sittvagn?

vi började me sittvagn vid ca 6-7mån ålder
 
Sv: När börja med sittvagn?

jag tror inte racen är vändbar tyvärr. annars hade jag köpt en sån.
 
Sv: När börja med sittvagn?

Fick tag på kusinen och den var tydligen inte alls vändbar :( Så nu blev jag jättedeppig :(

/snurpe
 
Sv: När börja med sittvagn?

Men din son va 8 månader?
Testa sittvagnen. en del barn blir ängsliga när dom inte ser sin mamma/pappa och en del bryr sig inte ett dugg.
Nova tyckte de va jättebra att sitta frammåt, då kunde hon ju se allt=)

Vad är det för liggvagn du har?
 
Sv: När börja med sittvagn?

Hehe, här sattes lillen i sittvagnen i början på året, han hatar att ligga ner och inte se vad som händer. Han är så pass stor att han fyller ut vagnen bra, och så stadig att vi inte behöver stadga upp med något. Vi har sittdelen vänd mot oss och kommer inte vända än på ganska många månader, han söker ofta kontakt och vill ha en puss eller ett leende:love:


Vi har ett svart fårskinn i sitsen, och så har han en fäll ovanpå, så han sitter mest i jeans och jacka i den.
 
Sv: När börja med sittvagn?

Det är också en brio (modell äldre) och den trivs han väldigt bra i, i och för sig. Jag tyckte mest att denna verkade så mycket smidigare på något sätt.

/snurpe
 
Sv: När börja med sittvagn?

Vi köpte ju en Brio duo, hade liggdelen tills han var ca 4 månader.
Sen bytte jag till sittdelen, alldeles utmärkt för våra behov.
Antagligen bra mycket klumpigare än en ren sittvagn, men eftersom grabben somnar rätt ofta i vagnen när vi är ute och går, så är den skönt att kunna fälla ner ryggstödet och ha en suflett som snö/regnskydd.
Ska vi någonstans tex stan så använder vi oftast bärselen istället, ännu smidigare än vagn :D

Är han vaken så älskar han att sitta och titta på allt möjligt.
 
Sv: När börja med sittvagn?

Vi köpte en Carena lieback lux vid 6 månader som resevagn Den var ju lite ranglig så den byttes ut mot en Brio Race, kanonvagn. Tror inte heller att Race kan vändas.
 
Sv: När börja med sittvagn?

Elis fick börja åka sittvagn runt åtta månader.

Alvin är nu sju månader och åker sittdel i syskonvagnen, men fortfarande liggdel i duon. Men duon har jag bara när jag är på stan och Alvin ska sova, därför kommer jag ha liggdelen längre i den. Sla Alvin vara vaken får han åka scooter. Elis går för det mesta. Ska båda barnen sova tar jag syskonvagnen.
 
Sv: När börja med sittvagn?

låter som du måste planera en hel del när du ska iväg=)
Vad händer om det blir en miss i tidschemat å det bara finns sovplats för en? Får dom sova i skift då?=)
 
Sv: När börja med sittvagn?

Du anar inte vilket mickel det är att komma iväg :crazy:

Jag har duovagnen och scootern i bilen, och syskonvagnen hemma.

När jag ska någonstans med bilen, och båda barnen ska med och måste åka vagn, måste vi vara flera vuxna. Och det blir nästan alltid så, att jag har sällskap.

Men nu börjar Elis bli så pass stor att han kan gå bredvid Alvin. Alvin i sin tur kan snart åka scooter´n, så då slipper jag släpa med stora liggvagnen i bilen och kan trycka in hundburen där istället. :D

Syskonvagnen har jag plockat bort liggdelen i, den drar snett och blir otymplig. Dessutom har den fullt liggläge vilket gör att Alvin ligger nästan precis som i liggdelen, om han får en åkpåse.

Syskonvagnen tar jag om jag går ner på stan, jag tar aldrig med den i bilen. För då måste jag packa ur de andra vagnarna ut ur bilen, och in i huset.

Ska jag handla åker Elis kundvagn och Alvin sitter i babyskyddet. Jag kan inte byta till större bilstol förrän Alvin kan sitta själv, så han kan åka i kundvagnen också. Babyskyddet är så smidigt i och med att man får med sig barnet så lätt. Ska jag handla lite så kan Elis gå, och Alvin åka vagn.

Syskovagnen tar dessutom ett tar att få ut ut huset då den är ihopvikt i ett litet rum här i huset, den är för stor att ha ståendes i hallen som vi hade med vanliga vagnen till Elis. Men syskonvagnen är bra, för då kan jag gå ner på stan, med Elis bredvid. Blir han trött kan han åka. Har jag någon av de enklare vagnarna till Alvin så blir ju Elis utan, och han orkar inte fram och tillbaka till stan.

Ska jag gå ner på stan får jag börja tio minuter tidigare med att packa ut barnen, annars blir det stressigt.

Nackdelen är ju som sagt om jag är på stan med Elis gåendes, och hans skulle behöva sova. Men han börjar bli så pass stor att han kan vänta med en tupplur tills tillfälle uppkommer.

Om jag tar scootern eller liggvagnen till Alvin beror ju på om han är vaken eller om han ska sova.

Oftast planerar jag snabbt innan jag ska någonstans att allt går mycket, mycket smidigare än vad det kan tänkas låta nu. När jag läser igenom det ser det så himla rörigt ut, men jag är van och vet ju hur barnen är vid olika tidpunkter och beroende på vart vi ska. Och då är jag ute med mina barn varje dag.
 
Sv: När börja med sittvagn?

haha herregud vad glad jag är att jag bara har en (än så länge:rofl:)
Nä vi planerar inga fler nu. OM det blir fler barn ska jag ha ett fast jobb med bra inkomst först.
 
Sv: När börja med sittvagn?

Hahah ja de kan vara bra. I bilen vi har nu får vi knappt plats med Novas emaljunga scooter! man får ta av 2 däck för att få ner den. Bagaget är stort men "hålet" är så litet=)

En kombi skulle vara bra. så slipper man ha hundarna i baksätet åxå kanske=)
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 768
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp