När börja ge kraft?

hier

Trådstartare
Min foderhäst får ingen kraft annat än lite lucern och mineraler, efter instruktioner från ägaren. Hon kom till mig i slutet på augusti, då smällfet, och har sedan dess gått ner men är fortfarande lite väl rund om magen.

Hon har hela hösten varit lite spänd och orolig, framförallt vid ensamridning, men det tror jag kan härledas till miljöombytet och ryttarbytet. Undan för undan har vi byggt relation och har successivt kunnat rida längre och längre rundor, och hon har alltid varit pigg och glad, förutom just när hon satte vinterpälsen.

Senaste veckorna har hon dock börjat kännas så himla trött och seg, framförallt när vi rider med sällskap. Om vi är ensamma är hon fortfarande lite springig och tittig, men bara i början.

Jag funderar på att lägga till t ex lite havre efter ridning. Men är det så lämpligt när hon fortfarande är överviktig? Samtidigt vill jag ju inte att hon ska bli trött. Vi fodrar med årets hösilage, hon rids 4-5 ggr/veckan mestadels uteritter.
 
För att svara på frågan i din överskrift: man börjar ge kraftfoder om och när hästen behöver det, dvs man gör en analys, beräknar sedan hästens behov, och kan inte behovet fyllas av enbart silaget (+mineraler/vitaminer) ger man ett lämpligt kraftfoder.

Är hästen fortfarande överviktig hade jag inte gett kraftfoder (om inte protein saknades i kraftfodret). Jag har svårt att se att hästen skulle bli trött bara för att den inte får kraftfoder, de två hänger inte ihop*. Om du följer en vettig bantningsplan, borde hästen inte heller bli trött pga för lite energi, jag hade funderat på om något annat ändrats i hästens vardag

*Med caveat att hästen får sitt behov uppfyllt av grovfodret
 
För att svara på frågan i din överskrift: man börjar ge kraftfoder om och när hästen behöver det, dvs man gör en analys, beräknar sedan hästens behov, och kan inte behovet fyllas av enbart silaget (+mineraler/vitaminer) ger man ett lämpligt kraftfoder.

Är hästen fortfarande överviktig hade jag inte gett kraftfoder (om inte protein saknades i kraftfodret). Jag har svårt att se att hästen skulle bli trött bara för att den inte får kraftfoder, de två hänger inte ihop*. Om du följer en vettig bantningsplan, borde hästen inte heller bli trött pga för lite energi, jag hade funderat på om något annat ändrats i hästens vardag

*Med caveat att hästen får sitt behov uppfyllt av grovfodret

Jag har inte fått se analysen på silaget, men stallägaren sa att det behöver kompletteras med protein, därav tillskottet med lucern. Jag tror inte heller att hästen blir trött bara för att hon inte får kraft, men då har det också tagit ett par månader innan vi har kunnat börja komma till ordentlig ridning.

Det kanske helt enkelt är så att hon är åt det lugnare hållet och att det är min egen ridning som brister ;)
 
Jag har inte fått se analysen på silaget, men stallägaren sa att det behöver kompletteras med protein, därav tillskottet med lucern. Jag tror inte heller att hästen blir trött bara för att hon inte får kraft, men då har det också tagit ett par månader innan vi har kunnat börja komma till ordentlig ridning.

Det kanske helt enkelt är så att hon är åt det lugnare hållet och att det är min egen ridning som brister ;)

Tänk bara på att Lucern också innehåller en hel del energi, det är inte rent protein.

Och det behöver inte vara din ridning som brister, se det istället som att hästen äntligen kommit till ro och därför inte behöver stressa omkring. Vissa hästar är bekvämare av sig än andra :)
 
Tänk bara på att Lucern också innehåller en hel del energi, det är inte rent protein.

Och det behöver inte vara din ridning som brister, se det istället som att hästen äntligen kommit till ro och därför inte behöver stressa omkring. Vissa hästar är bekvämare av sig än andra :)

Det var lite så jag tänkte, att hon har börjat landa och nu kopplar av, och det ser jag bara som positivt. Men jösses vilken trög häst det ibland är jag sitter på :rofl:

Jag ger lucern som proteintillskott i brist på annat, men jakten pågår efter likvärdigt med mindre energiinnehåll :)
 
även om kvoten protein är låg kan det ändå bli tillräckligt mängd, så ibland kan man låta det ligga lite fel och se vad som händer. Men medvetenhet och vakenhet på tecken för brist behövs då.
 
Hej!

Din häst kan mycket väl bli seg och trist om den får för lite protein. Det finns speciella proteinfodermedel som man kan ge, som innehåller väldigt mycket protein i förhållande till mängden energi. Det bästa är om du kan få tag på analysen så att du kan räkna utifrån den, eller posta analysvärdena här så får du säkert hjälp av någon.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 618
Senast: Trissa
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 629
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp