När behöver man en större motor?

Nu kan jag extremt lite om sånt där, men visst är det lite mer parametrar som har betydelse än enbart hk?

Oavsett har jag en bil som väger närmre 2000 kg och har 120 hk. Noll problem att komma upp snabbt i hastighet på motorväg, den svarar bra och jag upplever den absolut inte slö. Och då hade jag en innan på 1600 kg och med 220 hk… Visst, den var betydligt piggare, men mer än nödvändigt, om man säger så. Enda skillnaden jag upplever som ”begränsar” nuvarande är väl vid tighta omkörningar, då var tidigare bilens pigghet en stor fördel. Men såna omkörningar undviker jag oavsett så det är inget som påverkar mig.

Nuvarande är dock elhybrid (automat), om det har betydelse för något.

Sen håller jag med övriga om att 163 hk verkligen inte är svagt på något sätt till en normal kombi, skulle ha svårt att tro att det ens är värst begränsade om man drar hästsläp i normala förhållanden?
 
Det låter SÅ kul :D Minns fortfarande hur kul det var med en RS5 som hade 550hk V8, men eh, den bilen är ju något tyngre. Hade så gärna jobbat med att testköra bilar... Borde egentligen kolla upp det (inte för att jag har någon förhoppning om att få köra värsting-bilar dagligen, utan mest bara för att jag verkligen trivs med att köra bil).

Som sagt, jag kan ju fixa kontaktuppgifter ;) Och ja, det var verkligen galet roligt.
 
Nu kan jag extremt lite om sånt där, men visst är det lite mer parametrar som har betydelse än enbart hk?

Oavsett har jag en bil som väger närmre 2000 kg och har 120 hk. Noll problem att komma upp snabbt i hastighet på motorväg, den svarar bra och jag upplever den absolut inte slö. Och då hade jag en innan på 1600 kg och med 220 hk… Visst, den var betydligt piggare, men mer än nödvändigt, om man säger så. Enda skillnaden jag upplever som ”begränsar” nuvarande är väl vid tighta omkörningar, då var tidigare bilens pigghet en stor fördel. Men såna omkörningar undviker jag oavsett så det är inget som påverkar mig.

Nuvarande är dock elhybrid (automat), om det har betydelse för något.

Sen håller jag med övriga om att 163 hk verkligen inte är svagt på något sätt till en normal kombi, skulle ha svårt att tro att det ens är värst begränsade om man drar hästsläp i normala förhållanden?

Givetvis, även åldern spelar ju in (jag blir alltid förvånad över hur pigg min gamla bil faktiskt är, på papperet borde den vara tröttare). Sedan hur turbon fungerar osv.

Min Volvo drar ok men jag hade inte velat dra något riktigt tungt a la hästtransport med den. Det blir lite för instabilt för min smak. Men dra mindre lass till återvinningen eller hämta hem ett brädor klarar den utmärkt.
 
Min bil i samma storlek har 147 hk (tror jag). Dock diesel och automat. Aldrig upplevt att det skulle vara något problem vare sig långa motorvägsresor, dra hästsläp, eller ta sig fram där det är oplogat, backigt eller liknande. Tvärtom känns den väldigt stabil och pålitlig just för att den bara tuffar på oavsett vad man utsätter den för. Däremot är den ju inte lika kvick i tighta omkörningssituationer som en sportigare bil.
 
Det ska kännas bra. Provkör ordentligt och testa olika situationer. Jag har en 2.5 liter, 167 hk, 1900kg, den är rolig och det händer lite när man gasar på, utan att vara rallybil. Bra spann på växlarna så man inte behöver hålla mer i växelspaken än i ratten. Provkörde en 2.0 liter med 150 hk, och tyckte inte det skulle vara så stor skillnad men oj vad fel jag hade. Inte kul, växla hela tiden och tja, bara segare.
Apropå seg hade jag en lånebil när min var på verkstad. Fick låna en citroën (cactus?)
. Fyra personer i bilen på väg hem från en jobbsamling. Uppförsbacke vid en påfart. Gasen i botten. Långtradaren bakom tutade på oss att skynda på. :rofl:

Då hade större motor varit lite roligae. Men vi fick oss ett skratt när vi hejade på lilla bilen där i uppförsbacken
 
Tänker att det hänger lite på typen av körning/vägar man mest kör på också huruvida man behöver mer hästkrafter eller inte? Min seat Ibiza har 108 hästar, väger knappt 1100 kg, men jag uppfattar den som pigg och rolig att köra. Den drar ju dock betydligt mer när jag kör långkörning på 120 motorväg ner till Skåne än vad den gör när jag kör hemma i Dalarna när det oftast är 70-90 vägar där jag åker, just för att motorn är mindre och det krävs lite mer av den på motorvägen (jag ligger gärna dessutom lite över hastighet just på motorvägar 🙃). Men jag har aldrig upplevt att den är seg ut ur korsningar osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 907
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 735
Senast: lilith
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 429
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp