När allt hö man hittar är av dålig hygienisk kvalitet eller för bra värden...

Nominous

Trådstartare
..vad gör man då?

Allt hö jag hittat hittills är aningen dammigt eller luktar illa eller så är det för mycket protein i det. Hästarna äter absolut inte halm.

Hästarna är båda två travare och tränas hårt för tävling. Båda svårfödda. Båda behov på ca 130MJ och 730g smbrp ungefär.

Allt hö jag hittar innehåller 50g smbrp / kg foder och ca 8-9MJ.

Hästarna äter 10kg hö per dag, varken mer eller mindre.

Så mitt problem är att jag på 230g smbrp ska få i hästarna minst 40MJ. Hur får jag ihop den ekvationen utan olja? Har ingen bra erfarenhet av fett till högpresterande travhästar.
Havre är det dom äter nu. Det är det närmsta jag kommit för att försöka få ihop något vettigt utan att ligga tokhögt i protein. Det är alltså för högt protein jag är rädd för då det kan vara prestationsnedsättande.

Tips och idéer?
 
Vitafor Derby 12,2 MJ & 75 gr smb rp (3 kg ger 36,6 MJ & 225 gram smb rp), sen lägger du till 1 dl linfröolja, den tillför mycket bra omega 3!
 
Tack, den ska jag kolla på. Hippo Top Champ har liknande värden men den vägrar ena hästen äta. Han äter ingen pellets förutom kraffts.. suck! Var hittar man vitafor?
 
I o m att du skriver per kg foder så får jag det till 400 smbrp/10 kg. Hö på 80 % ts.
Flera kg havre o betfor borde bli lagom.
Socker, stärkelse, protein o mer fibrer. Både snabb o långsam energi.
Sen skulle jag ge protein drinkar efter träning
 
Jag tycker inte du behöver oroa dig. Kan hästen hantera beta så kan den hantera högt protein från grovfoder. Eller har du redan nu indikationer på att det blir problem? Protein som inte används blir ju energi (enkelt uttryckt) så jag tycker du har ett väldigt angenämt och billigt problem.

Har räknat foderstat till verkligt högpresterande travhästar (silverdivisionen) och det har absolut inte varit ett problem med superhögt protein i grovfodret. Däremot har jag alltid varit försiktig med proteinkoncentrat till dessa hästar.
 
..vad gör man då?

Allt hö jag hittat hittills är aningen dammigt eller luktar illa eller så är det för mycket protein i det. Hästarna äter absolut inte halm.

Hästarna är båda två travare och tränas hårt för tävling. Båda svårfödda. Båda behov på ca 130MJ och 730g smbrp ungefär.

Allt hö jag hittar innehåller 50g smbrp / kg foder och ca 8-9MJ.

Hästarna äter 10kg hö per dag, varken mer eller mindre.

Så mitt problem är att jag på 230g smbrp ska få i hästarna minst 40MJ. Hur får jag ihop den ekvationen utan olja? Har ingen bra erfarenhet av fett till högpresterande travhästar.
Havre är det dom äter nu. Det är det närmsta jag kommit för att försöka få ihop något vettigt utan att ligga tokhögt i protein. Det är alltså för högt protein jag är rädd för då det kan vara prestationsnedsättande.

Tips och idéer?
jag har aldrig varit rädd för mycket protein, däremot vill jag inte ha ett hö med mycket energi.jag har fjordingar och tycker dom blir så fina om höt innehåller mycket protein, plus att min fånghäst inte har några problem med ett sånt hö .
 
4 kg betfor. Om hästarna äter det. Eller om de äter havre så kombinera havre och betfor tex 2+2 kg eller 1+3 kg eller 3+1 kg, vilket hästarna nu föredrar. Då hamnar du ganska rätt i protein och energi. Betfor innehåller 11,2 MJ och 57 gram smrp per kg och havre ca 10 MJ och 80 gram smrp beroende på sort.
 
I o m att du skriver per kg foder så får jag det till 400 smbrp/10 kg. Hö på 80 % ts.
Flera kg havre o betfor borde bli lagom.
Socker, stärkelse, protein o mer fibrer. Både snabb o långsam energi.
Sen skulle jag ge protein drinkar efter träning

Ja jag är ju inne på havre och ev lite betfor. Det får dom redan. Ev skulle jag vilja tillsätta en del kli då vi alltid har så jäkla mycket kalcium i höt här i mitt län. Jag hoppas jag kanske kan få i den känsligare hästen lite mera hö, då löser det sig bättre för honom.

Jag tycker inte du behöver oroa dig. Kan hästen hantera beta så kan den hantera högt protein från grovfoder. Eller har du redan nu indikationer på att det blir problem? Protein som inte används blir ju energi (enkelt uttryckt) så jag tycker du har ett väldigt angenämt och billigt problem.

Har räknat foderstat till verkligt högpresterande travhästar (silverdivisionen) och det har absolut inte varit ett problem med superhögt protein i grovfodret. Däremot har jag alltid varit försiktig med proteinkoncentrat till dessa hästar.

Den ena hästen får utslag på magen, typ proteinknölar. Men jag personligen tror egentligen inte på fenomenet proteinknölar, men han får knölar ibland då han äter kraftigare hösilage men de försvinner inte heller om man byter foder på honom. Han kan gå med dessa knölar i flera månader ibland. Har gjort allt för att få bort knölarna men de försvinner inte.
Den andra hästen har jag bara haft i en månad så den känner jag inte.

Men jag har haft travare innan som gått dåligt i lopp om de fått för mycket protein, så därför är jag lite rädd för att bara fodra på. Men då vet jag inte heller hur högt de legat på proteinet. Eller om det bara är ett olyckligt sammanträffande. Jag vet inte. Men det är ju en ganska känd fråga det här med mycket protein till löphästar, att det kan ge prestationsnedsättning. Men ja det kan ju vara som du säger att det kan komma från proteinkoncentrat och att det kanske går bättre om det ''bara'' är från havre överskottet kommer.

Hur högt har de hästar du räknat foderstat åt legat i protein?

jag har aldrig varit rädd för mycket protein, däremot vill jag inte ha ett hö med mycket energi.jag har fjordingar och tycker dom blir så fina om höt innehåller mycket protein, plus att min fånghäst inte har några problem med ett sånt hö .

Det är dock en sju jäkla skillnad både hästmässigt och arbetsmässigt mellan en travhäst och en fjårding. Jag har alltid låtit min ridhäst ligga rätt rejält över i protein om höt haft höga värden och det har inte påverkat honom, men då tränar och tävlar han inte som en elitidrottare heller - som en travhäst gör. :) Travare behöver riktigt mycket energi så jag behöver verkligen mycket av det i höt, annars måste man trycka i dem så sjukt mycket kraftfoder. Travarna har minst dubbelt så högt energibehov som dina fjårdingar men äter garanterat inte lika mycket hö då de blir lite svåra att få att äta mycket när de tränar och tävlar så hårt.
Min ridhäst kunde äta 20kg torrhö per dag utan att dra en suck medan travarna tar hela dygnet på sig att äta 10kg.

4 kg betfor. Om hästarna äter det. Eller om de äter havre så kombinera havre och betfor tex 2+2 kg eller 1+3 kg eller 3+1 kg, vilket hästarna nu föredrar. Då hamnar du ganska rätt i protein och energi. Betfor innehåller 11,2 MJ och 57 gram smrp per kg och havre ca 10 MJ och 80 gram smrp beroende på sort.

Så mycket betfor går inte då vi redan har på tok för mycket kalcium i höt. Så det blir bara en skvätt betfor och sedan bara havre att fylla behovet med så jag får i dem fosfor. :)
 
Jag sdkulle skina i överskott på Ca o ge mkt betfor. Dessutom är jag övertygad om att travhästar i hårt jobb behöver mer, som av allt annat.
Nu skriver du inte hur många kg havre de får. Det innehåller en hel del fosfor o lite kli på det.
 
Du skulle haft vårt hösilage. Kvot på 1,8.. Vi kan byta! ;)

Haha ja det beror på huuur lite protein det är i ;) Det är ändå ett ganska angenämt problem jag har :p

Jag sdkulle skina i överskott på Ca o ge mkt betfor. Dessutom är jag övertygad om att travhästar i hårt jobb behöver mer, som av allt annat.
Nu skriver du inte hur många kg havre de får. Det innehåller en hel del fosfor o lite kli på det.

Ja alltså jag kan absolut ge betfor iomed att de får så mycket havre och kli! De får idag 3,5kg havre, 500g kli och 0,5 liter betfor (beräknat på torrt) så jag tror jag är ganska rätt ute så. Men någon ovan skrev ett förslag att ge 4kg betfor och det funkar inte med höt. Havre är optimalt med tanke på Ca/P-kvoten. :)
 
Hästarna äter absolut inte halm.

Har du provat olika slags halm? Jag lyckades att få tag i fin fin småbalshalm och hästarna älskar det. Storbalshalmen är inte alls lika intressant att äta. Havrehalm i småbalar skulle kanske funka utmärkt om man bara kan hitta någon som har sådana
 
..vad gör man då?

Allt hö jag hittat hittills är aningen dammigt eller luktar illa eller så är det för mycket protein i det. Hästarna äter absolut inte halm.

Hästarna är båda två travare och tränas hårt för tävling. Båda svårfödda. Båda behov på ca 130MJ och 730g smbrp ungefär.

Allt hö jag hittar innehåller 50g smbrp / kg foder och ca 8-9MJ.

Hästarna äter 10kg hö per dag, varken mer eller mindre.

Så mitt problem är att jag på 230g smbrp ska få i hästarna minst 40MJ. Hur får jag ihop den ekvationen utan olja? Har ingen bra erfarenhet av fett till högpresterande travhästar.
Havre är det dom äter nu. Det är det närmsta jag kommit för att försöka få ihop något vettigt utan att ligga tokhögt i protein. Det är alltså för högt protein jag är rädd för då det kan vara prestationsnedsättande.

Tips och idéer?

Varför inte olja? Vi har f ö samma problem med våra galoppörer. De äter max 8kg av ett hö med 64g smb/kg foder. de får nu havre, betfor, olja samt lite av sitt vanliga pelleterade färdigfoder.(totalt 5kg kraftfoder)
 
Varför inte olja? Vi har f ö samma problem med våra galoppörer. De äter max 8kg av ett hö med 64g smb/kg foder. de får nu havre, betfor, olja samt lite av sitt vanliga pelleterade färdigfoder.(totalt 5kg kraftfoder)

Jag har ingen bra erfarenhet av mycket olja till hårt tränande hästar. Jag tycker de tappar det där lilla extra i loppen. En dl kan jag absolut ge, men skulle aldrig falla mig in att börja trycka i hästarna 0,5 liter olja om dagen som vissa tycker man kan göra om man saknar MJ i foderstaten. Hästar är inte gjorda för att äta fett så max en dl vill jag ge (och då linfröolja), inte en droppe till :)
 
Jag hade som någon redan sagt tillsatt halm.
Låt några av de där 10kg hö vara halm genom att blanda lite av höet med det..
 
Jag hade som någon redan sagt tillsatt halm.
Låt några av de där 10kg hö vara halm genom att blanda lite av höet med det..

Som jag skrivit tidigare så äter han inte halm. :)

OT
Just nu har jag problem att få i han allt han behöver så ursprungsproblemet är väl inte aktuellt längre. Han är fruktansvärt kräsen på mat och äter otroligt sakta! Det går inte få i honom mer än 10kg hö, han tar nån tugga då och då, står aldrig och sträckäter. Lika så med kraftfodret. Han får 1kg per mål och det tar flera timmar att äta. Och han VÄGRAR äta något annat än havre och Krafft Groov. Så fort jag blandar i något annat så lämnar han allt. Kul ;)
 
Som jag skrivit tidigare så äter han inte halm. :)

OT
Just nu har jag problem att få i han allt han behöver så ursprungsproblemet är väl inte aktuellt längre. Han är fruktansvärt kräsen på mat och äter otroligt sakta! Det går inte få i honom mer än 10kg hö, han tar nån tugga då och då, står aldrig och sträckäter. Lika så med kraftfodret. Han får 1kg per mål och det tar flera timmar att äta. Och han VÄGRAR äta något annat än havre och Krafft Groov. Så fort jag blandar i något annat så lämnar han allt. Kul ;)
Förlåt, jag måste missat att han vägrar halm.
Du kanske skrivit det förut, men lite mash till kraften?. Min äter de tillskott han brukar peta ut bara han får lite mash. Hans favoritmärke är pavos men det har ju kommit några nya på sista tiden som jag inte provat.
 
Förlåt, jag måste missat att han vägrar halm.
Du kanske skrivit det förut, men lite mash till kraften?. Min äter de tillskott han brukar peta ut bara han får lite mash. Hans favoritmärke är pavos men det har ju kommit några nya på sista tiden som jag inte provat.
Han vägrar äta något annat än havre och Groov. Blöter jag är det tvärnit. Provat med kli, betfor, bara groov och havre eller blandat men nej. Så det är ingen mening att prova mash då han inte äter vare sig kli eller betfor. :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 670
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: mily
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp