När alla hästkompisar slutar rida😓

finapina

Trådstartare
Jag har stått flera år i ett litet ,mysigt och bra kollektivstall med min kära häst. Jättefina kompisar har jag fått och stämningen har alltid varit toppen. En trevlig hyresvärd. Egentligen har jag inte haft andra vänner med hästintresse utanför detta stall( nog andra vänner ). Men nu känns det så trist.På sista året har hyresvärden o dennes döttrar slutat rida , sedan slutade deras tre medryttare också. Hästarna går mest och skrotar...Sedan slutade mina barn rida och nu har min stallbästis lagt ut sin häst på annons.Så TRIST. Vad ska jag göra ? Funderat hit o dit att ta hem min häst, då har jag ju mer glädje av hen iaf.En dröm jag haft ett tag nu. Var hittar man nya hästvänner ? Hur har ni hittat ridkompisar ? Annonserat ?
 
Jag har stått flera år i ett litet ,mysigt och bra kollektivstall med min kära häst. Jättefina kompisar har jag fått och stämningen har alltid varit toppen. En trevlig hyresvärd. Egentligen har jag inte haft andra vänner med hästintresse utanför detta stall( nog andra vänner ). Men nu känns det så trist.På sista året har hyresvärden o dennes döttrar slutat rida , sedan slutade deras tre medryttare också. Hästarna går mest och skrotar...Sedan slutade mina barn rida och nu har min stallbästis lagt ut sin häst på annons.Så TRIST. Vad ska jag göra ? Funderat hit o dit att ta hem min häst, då har jag ju mer glädje av hen iaf.En dröm jag haft ett tag nu. Var hittar man nya hästvänner ? Hur har ni hittat ridkompisar ? Annonserat ?

Du kan ju åka runt i andra stall i din kommun och leta stallplats och då fråga i de olika stallen vad för slags andra hästmänniskor som har sina hästar uppstallade där. Beroende på stall och rutiner är det ju rätt enkelt att räkna ut om människorna är likasinnade som en själv och man kan lätt komma överens med och få nya stallkompisar :)
 
Finns det ingen med häst i närliggande stall som vill rida? De allra flesta jag haft som ridkompisar har varit sådana som jag har fått kontakt med i andra stall, antingen genom en bekant eller att vi möts på en uteritt.

Annonsera kan säkert funka också, eller en buketräff? Vet att det förekommit att man träffats ett gäng och ridit tillsammans.

Annars kan man lämpligen hyra in sig i ett stall där det finns ridkompisar.
 
Jag har träffat många ridkompisar via klubben och på träning, tävling och läger. Vet inte om du tävlar? men det hade underlättat det sociala en del. :)
 
Jag har som vuxen stått i fyra stall med andra, och jag har blivit besviken varenda gång. Alla har lovat guld och gröna skogar vid inflytt (vi rider vaaaaarje dag) men det har aldrig levt upp till verkligheten. I de tre första stallen slutade alla rida efter max några månader, och tog aldrig upp det igen. I sista stallet red folk åtminstone, men där var så mycket bråk att det var ruljans på hästarna/folket istället, och alla som red flyttade därifrån. Kvar blev de som aldrig rider.

Anledningen att det var viktigt för mig var att jag hade en unghäst som behövde sällskap av en trygg, äldre häst. Nu fyller hon åtta här i vår, och förra året gav jag upp. Jag fick ju ändå bara kämpa på med henne ensam (vilket inte gick alls till slut med de förutsättningarna till ridning som fanns i vårt sista stall), så jag flyttade hem henne. Nu rider vi fem-sex pass/vecka, i stort sett alltid ensamma om inte shettisen och hans lilla medryttare hänger på, men det fungerar bra med ridningen. Det finns andra stall i närområdet, men jag är rätt osocial så nu när ridningen fungerar tycker jag bara det är skönt att rida ensam.
 
Om hästarna bara "går och skrotar" och har haft medryttare förut, kanske skulle ägarna vara intresserade av nya medryttare? om du hör runt i din bekantskapskrets och kanske frågar på facebook (om du nu har facebook) så kanske du kan hitta någon som du vet att du trivs med, som vill vara med i stallet och rida lite?

Så gjorde en vän till mig förut. Hon hade själv en medryttarhäst och blev ombedd att ta hand om en annan häst i stallet när den ägaren skulle resa iväg. Då frågade hon om jag kunde ta det istället, så att hon skulle få sällskap, och det gick hur bra som helst. Det var bara lite tillfälligt då, men jag blev glad åt att få komma ut och rida lite med vännen på en mycket trevlig häst. Däremot hade jag nog inte kommit på tanken att själv leta medryttarhäst eller liknande just då, så hade de bara lagt ut annons på medryttarsida eller svarat på andras annonser, då hade jag missat det.
 
När det hände mig så bytte jag faktiskt stall. Det var emotionellt ganska jobbigt att lämna kompisens gård där jag mer eller mindre växt upp, men när de andra sålde eller ställde av sina hästar var det inte lika roligt längre. Knappt roligt alls. Så jag sa upp stallplatsen och flyttade. Har aldrig ångrat mig. Flyttade en gång till senare (till annan ort) men som vi trivdes efter den första flytten! Motivationen var på topp! Jag red 5-6 dagar i veckan och de flesta andra något liknande. Har fortfarande kontakt med dem drygt ett år senare.
 
Jag väljer aldrig stall utifrån att jag vill skaffa kompisar att rida ut med.

Däremot är det ju alltid ledsamt och man saknar goda vänner man fått i stallet när de flyttar/slutar rida.

De flesta riktigt goda vänner jag träffat via ridningen är dock fortfarande mina riktigt goda vänner även om flera inte längre står i stallet/har häst. Vi umgås och ses ändå :) livet förändras, man hittar nya forum att fortsätta viktiga relationer .

I stallen i sak tycker jag man träffar trevligt folk - nytt folk som man har trevligt utbyte av ändå :)

TS - om ingen längre riktigt finns kvar socialt i det lilla stallet du står i och du vill ha mer aktivitet runt dig hade jag valt att flytta .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 485
Senast: vildeld
·
Hästmänniskan Har bestämt mig för att sluta med ridning och hästar, har haft så mycket problem med alla hästar jag har haft. Känner inte att jag orkar...
Svar
19
· Visningar
3 234
Senast: lizzette
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 881
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp