När är SENT skördat? Mitten på juli?!

milly

Trådstartare
Vi har ett hösilage i stallet som stallägaren tagit i mitten på juli. Är det SENT skördat då?

Försöker gissa mig till ett ungefärligt värde på silaget... :eek:

Hon har hö i småbalar vilket jag trodde vi skulle använda i vinter och JAG skickade det på analys och betalade (de andra var inte intresserade). MEN sedan sade hon att vi ska börja fodra med detta hösilage istället... SUCK. Jag har inte råd att göra en analys på det också!
Enligt stallägaren kan det inte vara särskilt höga värden i silaget. Det är rätt sent taget, sade hon, i mitten på juli, och även om det innehåller LITE klöver så hade de blommat ut redan (eller nåt sånt sa hon). Det är taget i hennes egna beteshagar (hon anställde folk som gjorde jobbet).

Jag har en bok hemma där Christina Blanck har skrivit om foderdelen och där står snittvärden för ensilage, vanligt hö och ängsgräs. (sent eller tidigt skördat osv)

Av de snittvärdena att döma (plus vetskapen om var och när det är taget) borde inte vårat silage innehålla mer än max 20-25protein/kg och max 5-6MJ/kg. Torrsubstans ligger nog runt 65%.

Vad tror ni?? Kan man räkna sig till det ungefärliga värdet?
Jag MÅSTE i princip... :crazy: Suck.
 
Sv: När är SENT skördat? Mitten på juli?!

Utöver skördetidpunkten beror det även på bl.a. vädret och gödslingen och hur gammal vallen är.

Förra året köpte vi hö slaget under första halvan av juli och på ängar som nog "aldrig" är varken gödslade eller omsådda. Ingen klöver och väldigt lite timotej också. Döm om vår förvåning när det ändå innehöll 32 g smrp/kg.

I år har vi hö slaget 10 juli på välgödd åker och med insådd 10% klöver i. Vallen är tre år gammal. 65 g smrp/kg.

Så kolla också hur gammal och gödslad vallen är!
 
Sv: När är SENT skördat? Mitten på juli?!

tgd skrev:
Utöver skördetidpunkten beror det även på bl.a. vädret och gödslingen och hur gammal vallen är.

Förra året köpte vi hö slaget under första halvan av juli och på ängar som nog "aldrig" är varken gödslade eller omsådda. Ingen klöver och väldigt lite timotej också. Döm om vår förvåning när det ändå innehöll 32 g smrp/kg.

I år har vi hö slaget 10 juli på välgödd åker och med insådd 10% klöver i. Vallen är tre år gammal. 65 g smrp/kg.

Så kolla också hur gammal och gödslad vallen är!

Den är inte gödslad! Hon tog det på sina beteshagar. Och vädret har ju inte vart det bästa! Det var regnigt då.

Du pratade om HÖ men detta är silage... kanske inte spelar så stor roll...?

Jag kanske ska räkna med smb rp 25-30/kg då!

Eller vad händer om man överutfodrar med protein?? (underutfodrar vet jag vad som händer)
 
Sv: När är SENT skördat? Mitten på juli?!

silage har ofta något högre protein i och med att det inte vänts lika många gånger och inte torkats lika mycket så att lika mycket blad trillat av.

När är hagen senast insådd? Den kanske blev gödslad då med?
 
Sv: När är SENT skördat? Mitten på juli?!

en grej till; skall du fodra länge med detta foder? Det går ju också att ta analys bara med avseende på energi och protein om man vill det, är en hundralapp billigare så typ 395 kr plus moms vid Hjortens.

Jag har fixxat det ännu billigare här när jag har mindre partier och främst är intresserad av energi/protein och får det analyserat vid ett mejeris laboratorium för en hundralapp. Jag har inte kor och är inte deras kund annars. Så sånt går att kolla också!
 
Sv: När är SENT skördat? Mitten på juli?!

tgd skrev:
silage har ofta något högre protein i och med att det inte vänts lika många gånger och inte torkats lika mycket så att lika mycket blad trillat av.

När är hagen senast insådd? Den kanske blev gödslad då med?

Vad betyder insådd? :angel: Jag har ingen kunskap om sånt där...

Det enda ägaren sagt att betet var inte gödslat.

Jag räknar med 30smb rp. Det är ingen fara att ge lite överskott av protein enligt Hippocampus... Även om det var rejält över så var det fortfarande okej! Alltså OM det nu skulle vara ännu mera protein i silaget och jag samtidigt ger proteintillskott räknat på 30smb rp/kg...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ett hö att komplettera med då vi har skyhög kvot på silaget och jag har en proteinkänslig häst, men jag har inte någon analys på...
Svar
5
· Visningar
4 292
Senast: Willja
·
Hästvård Har under några veckor nu varit tvungen att fodra med vad visat sig en extremt proteinrik andra skörd, vilket har fått till följd att...
2
Svar
29
· Visningar
9 979
Senast: inbetween
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Kaki
·
Foder & Strö Har ett dräktigt sto och funderar på hur jag ska göra. Idag får hon fri tillgång på hösilage ~15kg men som troligtvis har usla värden...
Svar
3
· Visningar
853
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp