När är man en gamer?

En gamer är väl en som bara flyter med utan att ta något ansvar för sina handlingar i sina relationer med medmänniskor, relationer och arbete ...
Nja syftade på en gamer som spelar data/tvspel.

Är man det om man spelar candy crush på fb varenda dag, eller krävs det ett genuint spelintresse och spelar olika spel mer seriöst sas?
 
Nja syftade på en gamer som spelar data/tvspel.

Är man det om man spelar candy crush på fb varenda dag, eller krävs det ett genuint spelintresse och spelar olika spel mer seriöst sas?

Gäller det vanliga spel på dator eller konsoll, typ fifa eller black ops, anser jag inte någon att vara gamer oavsett hur lång tid de sitter. För att vara gamer i det avseendet anser jag att man satsar pengar på tex poker, betting sites eller trav, annars är de bara game spelare ...
 
Gäller det vanliga spel på dator eller konsoll, typ fifa eller black ops, anser jag inte någon att vara gamer oavsett hur lång tid de sitter. För att vara gamer i det avseendet anser jag att man satsar pengar på tex poker, betting sites eller trav, annars är de bara game spelare ...
Tror du har fel uppfattning om vad en "gamer" som spelar spel är. Bland dagens ungdom brukar en gamer vara när man spelar x-antal spel, x-antal timmar per dag. Det är lite luddigt dock. Vissa anser att man är en gamer om man bara spenderar otroligt mycket tid och är väldigt involverad i ett spel, medan vissa anser att man måste spela flera olika spel för att ens klassas som en gamer.

Själv tycker jag inte att candy crush är ett spel på en "gamer skala". Jag skulle väl passa in i den typiska normen för vad en gamer är, då jag spelar flera timmar varje dag av counterstrike, WoW, andra shooter spel osv. Och är väldigt insatt i taktik, "cometitive gaming" och vad mer det nu innebär.

Att man måste ta det till nivån när man tjänar pengar tycker inte jag är ett krav när det kommer till att vara en "gamer", utan då blir det snarare professional gaming ;)
 
Tror du har fel uppfattning om vad en "gamer" som spelar spel är. Bland dagens ungdom brukar en gamer vara när man spelar x-antal spel, x-antal timmar per dag. Det är lite luddigt dock. Vissa anser att man är en gamer om man bara spenderar otroligt mycket tid och är väldigt involverad i ett spel, medan vissa anser att man måste spela flera olika spel för att ens klassas som en gamer.

Själv tycker jag inte att candy crush är ett spel på en "gamer skala". Jag skulle väl passa in i den typiska normen för vad en gamer är, då jag spelar flera timmar varje dag av counterstrike, WoW, andra shooter spel osv. Och är väldigt insatt i taktik, "cometitive gaming" och vad mer det nu innebär.

Att man måste ta det till nivån när man tjänar pengar tycker inte jag är ett krav när det kommer till att vara en "gamer", utan då blir det snarare professional gaming ;)

Det hör väl till i tiden att ordens mening urholkas ...
 
Det känns lite som om man själv beaktar sig som gamer eller inte. Det finns så pass många olika definitioner av det så det är vara svårt att rama in det till specifika "grundregler." Om en person spelar candy-crush hela dagarna och anser sig vara gamer.. varför inte? Personen lägger ner mycket tid för att spel som personen gillar att utöva.

Jag ogillar den s.k. "macho"-kulturen där man måste ha spelat FPS/MMORpg/etc ett vissta antal timmar/år för att få "äran" att kalla sig gamer.

Vad jag tycker.. gillar man spel och spelar, oavsett om det är mobilspel, bordsspel, eller annat så är man gamer. *shrugs*
 
Anser inte att det finns något som klassas som en "riktig gamer." Man kan vara gamer på olika sätt: casual gamer, hardcore gamer, true gamer osv.

Det alla gamers har gemensamt är att spelen är en hobby och något man kan sitta och diskutera med sina jämlikar. En del spenderar hela sin fritid med att öka i levels, skaffa achievments/trophies och inriktar sig på ett spel, medan andra spelar när de känner för det och vad de känner för. Sen finns det personer som spelar för att de tror att de är "coola" och att andra kommer bli imponerade över deras "skills."
 
Jag anser att man inte är en gamer om:
- man bara spelar ett enda spel, att spela Mario ihop med sitt barn är inte att vara gamer.
- man spelar facebookspel eller andra onlinespel.

Jag tycker personligen egentligen inte att man kan klassas som en gamer om man äger en konsol och kör CoD ett par timmar i veckan heller. Och ibland när jag känner mig elak, kan jag tycka att äger man ett WiiU och bara kör Donkie Kong är man inte heller en gamer. Att spela lätta och barnsliga spel kan aldrig innebära att vara en gamer, hm...

Samtidigt tycker jag diskussionen är fånig. Vem kan avgöra om man är en gamer eller inte? Det blir bara en massa tyckande hit och dit.

Jag har haft en egen klan och tävlat aktivt i bland annat Call of Duty, äger alla konsoler som finns på marknaden idag, lägger lika mycket tid på tv-spel som på hästen, prioriterar inköp av tv-spel före kläder, har ett riktigt gaming-headset..

Några skulle kalla mig nörd. För all del, gör det. Jag tycker nog att jag kan räknas som en riktig gamer. Fast det är enligt mig. Sen finns det de som lägger ännu mer tid än mig på spelen mm, som inte tycker jag är en gamer.

Så mitt svar blir ändå: Det finns inget svar på den frågan.
 
Jag skulle inte kalla mig och min vän för gamers då vi här om kvällen satt lite väl länge och funderade varför spelet inte ville starta innan vi insåg att vi inte satt i skivan ännu :o men vi spelade på ett originalbox (x-box) så det kanske räknas för något :angel:
 
Gäller det vanliga spel på dator eller konsoll, typ fifa eller black ops, anser jag inte någon att vara gamer oavsett hur lång tid de sitter. För att vara gamer i det avseendet anser jag att man satsar pengar på tex poker, betting sites eller trav, annars är de bara game spelare ...
Får mig är någon som satsar pengar på poker och liknande en gambler :)
 
Jag har haft ett spelintresse sedan barnsben, både tv- och datorspel, men kallar mig inte för en gamer. Jag är så trött på kategoriseringar hit och dit och elitismen som jag upplever följer med.

Samtidigt kan kan jag känna att @Shenzi är inne på något i sitt inlägg som jag förstår och sympatiserar med. Det där genuina intresset, engagemanget och tiden - det är för mig saker som utmärker någons hobby/livsstil och vill man kalla det för en gamer, hästtjej eller frimärksamlare så går väl det bra.

Men när det ska tjafsas om "rätt" spel (för att inte tala om "rätt" genre), "tillräckligt" mycket speltimmar/vecka, att "hänga med" tillräckligt mycket bland nyheterna osv så tröttnar jag bara.

Jag har fått för mig att hela gamer/gamer girl-konceptet har blivit lite av en territoriell fråga de senaste åren, stämmer det?
En subkultur har blivit en del av populärkulturen, vilket medförde att tydliga gränser för vem som anser sig höra hemma i respektive fack har suddats ut och ställer till problem för de som tvunget vill sätta en etikett på sig själva (och/eller andra).
 
Du formulerade dig bättre @Septicemia, än vad jag lyckades göra. Håller med dig om att kategoriseringar är så ute och jag förstår inte ens vitsen med att hålla på så. För det finns ju inget facit, det är bara en massa tyckande - och varför lägga energi på att sätta folk i fack?

Det jag ville statuera med mitt inlägg att något är en hobby när genuint intresse är med i bilden. Jag tycker tex inte att trädgård tillhör min hobby eller intresse, för så mycket genuint intresse har jag inte av den - mer än att jag tycker det är skönt att påta i jorden då och då.

Vet inte om jag missuppfattar dina sista rader där, men jag kan känna att det här med gamer girl-konceptet har börjat bli uttjatat. För några år sen upplevde jag storögda blickar, elaka kommentarer online mm från män/killar/töntar som inte tålde att en tjej blandade sig in i leken. Det har suddats ut allt mer. Fortfarande verkar det dock finnas tjejer som tror sig kunna rida på den vågen så att säga. Jag tycker det är väldigt larvigt att tvunget behöva ha ett online-namn som avslöjar att det är en tjej bakom spakarna. För jag tycker mig se tjejer som enbart fiskar efter uppmärksamhet, genom att kalla sig gamer girls osv. Det kan irritera mig, haha, för ofta följer kommentarer med dessa tjejer såsom "tänk på att jag är tjej och skjut mig inte/var snäll/skruva ner svårigheten"...

Själv har jag ett online-namn som inte avslöjar mitt kön, jag vill bli behandlad som vem som helst där ute i spelens värld. Vill inte ha lättare motstånd för att jag är tjej. Ingen behöver promt veta att det är en tjej som skjuter huvudet av folk i Battlefield. Jag njuter inte av den extra uppmärksamheten jag får, när andra spelare får veta att det var en tjej som tog förstaplatsen.

Jag vill bara spela tv-spel för att jag gillar tekniken, det är min avslappning, min hjärngympa, mitt sätt att umgås med människor på, mitt intresse. Någon etikett behöver jag inte ha på mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttarna hade stora framgångar vid Europamästerskapet i Mounted Games i La Motte, Frankrike, förra helgen.
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var ett framgångsrikt mästerskap för mounted games-ryttarna på EM i La Motte, Frankrike, förra helgen.
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Alleby Ridklubb i Torslanda utanför Göteborg står värd för Folksam par-SM och nordiska mästerskapen i par i mounted games i helgen.
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen avgörs Folksam Individuella SM i Mounted Games hos Göteborg Hästsportklubb på Göteborg Horse Park.
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp