När är höjning av stallavgiften berättigad

Berin

Trådstartare
Hur mycket förnyelse av stallet och anläggningen tycker ni krävs för att berättiga till en höjd stallhyra? Att den befintliga ska betala renoveringar är ju självklart men om nya hagar sätts upp eller man byter staket till betydligt dyrare än de ursprungliga? Fodergrindar i hagarna, Thermobar för att alla ska slippa bära hinkar varje morgon? Allt kostar en del men när kan man börja ta betalt för dessa förbättringar?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Om man ens kan ta betalt för det beror nog mest på vad man har från början. För det mesta av det här är ju sådant som egentligen inte höjer värdet på stallplatsen utan mer är arbetsbesparande för den som jobbar där.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Jag lät bygga om mitt stall så att det från gamla kobås blev två rejäla och breda ryktspiltor med bra belysning (nya lysrör), varav en spolspilta med nytt avlopp. Installerade en ny och stor varmvattenberedare samtidigt. Tidigare var det i huvudsak uppbindning i gångarna, trångt och med taskig belysning som gällde.

Kostade mig cirka 50 000 allt som allt. För detta ville jag höja hyran med (utslaget på helår) 75 kr per månad (oförändrat 800 i månaden oktober t o m maj, höjning från 300 till 500 juni t o m september). Jag tycker att det var en berättigad höjning, inte minst eftersom spolspiltan kom att användas flitigt från början även av inackorderingarna, men jag mötte genast protester och ifrågasättande varför denna höjning skulle göras. Efter det slutade jag med inackorderingar.... och det är inget jag har ångrat!

Jag tycker även Thermobar och fodergrindar kan anses höja standarden så att man kan överväga någon höjning, även om det är något mindre investeringar. Alternativet är ju att hyresgästerna själva delar upp och finansierar sådana saker om de tycker det är bättre med en engångskostnad. Men det beror ju också på hur man ligger i prisnivå från början och vilka alla andra förutsättningar är.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

hagar osv förväntas hålla god kvalitet. För mig skulle det vara berättigat med höjning om det fanns varmvatten, spolspilta, ridhus, solarium etc. Alltså det som skiljer ett enklare hobbystall från ett lite mer avancerat
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Om man ens kan ta betalt för det beror nog mest på vad man har från början. För det mesta av det här är ju sådant som egentligen inte höjer värdet på stallplatsen utan mer är arbetsbesparande för den som jobbar där.

Ja, men det är ju hästägarna själva som det underlättas för då det är ett kollektivstall. Ingen behöver bryta sin lunch för att åka och fodra lunch t ex.

Har även funderat på en stor tvättmaskin. En sådan kostar mellan 5000-10000:- i inköp + att det går åt el för varje tvätt. Det går ju inte att stå och utrusta de hagar som mina hästar går i med värmekar och lunchgrindar och inte inackorderingarnas. Men det blir dyrt när allt ska köpas in i dubbelt antal.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Jag lät bygga om mitt stall så att det från gamla kobås blev två rejäla och breda ryktspiltor med bra belysning (nya lysrör), varav en spolspilta med nytt avlopp. Installerade en ny och stor varmvattenberedare samtidigt. Tidigare var det i huvudsak uppbindning i gångarna, trångt och med taskig belysning som gällde.

Kostade mig cirka 50 000 allt som allt. För detta ville jag höja hyran med (utslaget på helår) 75 kr per månad (oförändrat 800 i månaden oktober t o m maj, höjning från 300 till 500 juni t o m september). Jag tycker att det var en berättigad höjning, inte minst eftersom spolspiltan kom att användas flitigt från början även av inackorderingarna, men jag mötte genast protester och ifrågasättande varför denna höjning skulle göras. Efter det slutade jag med inackorderingar.... och det är inget jag har ångrat!

Jag tycker även Thermobar och fodergrindar kan anses höja standarden så att man kan överväga någon höjning, även om det är något mindre investeringar. Alternativet är ju att hyresgästerna själva delar upp och finansierar sådana saker om de tycker det är bättre med en engångskostnad. Men det beror ju också på hur man ligger i prisnivå från början och vilka alla andra förutsättningar är.

Av erfarenhet så blir det ofta tjafs när inackorderingarna ska gå ihop om saker för inköp som blir kvar i stallet om en av dem sedan ska flytta. :crazy:
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Jo, fast man kanske klarar av att hålla en högre standard om man har en bättre arbetsmiljö. Med Thermobar kan man se till att hästarna har vatten 24/7 istället för någon timme framåt 5 ggr om dagen under kallaste vintern. Till exempel.

Och det kan också underlätta för hästägarna om de "jobbar" i stallet.

Men jag håller med, underlättar det bara arbetet för stallägaren är det svårt att motivera ett högre pris. Snarare ett lägre, om kostnaderna/insatserna blir lägre, OM det vore så att priset ska baseras på produktionskostnaden. Nu har vi marknadsekonomi så självklart ska man ta ut det pris kunderna är beredda att betala.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Av erfarenhet så blir det ofta tjafs när inackorderingarna ska gå ihop om saker för inköp som blir kvar i stallet om en av dem sedan ska flytta. :crazy:

Av erfarenhet så blir det ofta tjafs med inackorderingarna, punkt. /Mvh, misantropisk stallägare. :p (men jag förstår vad du menar, det ÄR bättre att utrustningen hör till stallet rätt av).

Ska jag försöka sätta mig in i hur det skulle vara att vara inackorderad i kollektivstall, så hade jag personligen värdesatt fodergrindarna mest av dina förbättringsförslag även om jag hade uppskattat de andra också. Är ju en enorm besparing både i tid och ev bensin om man slipper flänga till stallet separat för att lunchfodra, så då kanske det rent av lönar sig för alla inblandade även om hyran justeras något uppåt? Och i vilket fall som helst tar man bort ett stressmoment att man måste vara där en viss tid på sin lunchfodringsdag.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Tar du betalt för ditt arbete idag ?

I de allra flesta fall så tar inte stallägren ut nått för eget jobb, vilket borde ligga på 250-350 kr i timmen i vita pengar - vilket ställer till det när man vill ta betalt för åtgärder som är arbetsbesparande.

Hade du istället tagit betalt av inackorderingarna med sådär 3-4 kr per minut av din tid så hade du förmodligen fått deras "tillåtelse" att göra många investeringar för att minska arbetsbördan... då hade du förmodligen haft värsta lean-5s-kaizen arbetet med hjälp av de inackorderade :D

Som näringsidkare så är det ju en absolut självklarhet att kunderna betalar dina omkostnader - du tror väl inte att ICA-stig skulle betala ett nytt kassasystem utan att i slutändan ta ut de pengarna från kunderna ?

Räkna ut vad det blir med avskrivningar etc och slå ut det på stallhyran, gillar dom inte det så är det bara för dom att flytta. Du kan inte bedriva en rörelse utan att se till att kunderna betalar vad som krävs, börjar du sponsra andras hästhållning både tidsmässigt och pengamässigt så måste du ju till slut slå igen verksamheten helt och hållet.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Det går ju inte att stå och utrusta de hagar som mina hästar går i med värmekar och lunchgrindar och inte inackorderingarnas. Men det blir dyrt när allt ska köpas in i dubbelt antal.

Klart det går :)
Varför skulle det inte gå?
Skulle inte brytt mig om att en stallägare gjort så, och skulle som inackordering gärna köpa tex ett kar själv om jag gick sätta in det i hagen :)
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Som van att få betala för det stallägaren gör för att förbättra i stallet så kan jag inte se att det skulle vara fel att ta betalt för det du gör i ditt stall? Var noga med att informera innan att du kommer att göra "this and that" och att den förväntade ökade kostnaden kommer att bli x kronor/månad. Det är upp till stallägaren att ta vad han/hon vill ha i hyra och det är upp till hyresgästen att välja om han/hon vill stå kvar med sin häst. Det står alltid hyresgästen fritt att flytta om hyran skulle bli för hög. Jag tycker inte att stallägare ska gå på tå för att de vill/behöver höja sin hyra. Det ÄR ingen välgörenhet från deras sida. Jag som hyresgäst vill naturligtvis betala så lite som möjligt och att det ska vara en rimlig kostnad, men jag har full förståelse att stallägaren har kostnader som måste täckas upp. Av gästerna. Vi fick ett ridhus för några år sedan = höjd kostnad och självklart helt ok! Elen gick upp för stallägaren och det "drabbade" oss vilket gav högre kallhyra (300:- mer/månad), och det var självklart inte roligt men jag förstår att stallägaren inte vill betala för att gästerna slarvar med elen och att elkostnaderna går upp.
En stallägare är fri att ta precis vilken hyra han vill, men någongång uppnår man smärtgränsen för sitt stall och det märks väl om alla gäster flyttar. :) För oss har kallhyran gått upp med en tredjedel på ca 2 år och förutom att det varit en "naturlig" avgång på hyresgästerna (sålda/avlivade hästar) så har ingen flyttat ut pga kostnaden. Det tolkar jag som att en är rimlig.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

För att inte skapa någon förvirring, det krävs ju inget mer än att stallägaren iakttar uppsägningstiden innan höjningen, för att genomföra en höjning. Det är ju inte något demokratiskt beslut bland de som köper tjänsten (hästförvaring) om och hur mycket kostnaden ska vara.

Sedan är väl det rimligaste att titta på marknadspriset för det man erbjuder. Om anläggningen har bra lösningar (Termobar, vettig utfodring, rationell mockningsrutin etc) betalar jag gärna lite mer för att det verkligen fungerar. Heller än lite "ja, jag vattnar dem när jag tycker det behövs, "är någon i stallet kan de ju slänga åt hästarna en tuss" och släpa gödsel upp på en traktorvagn från marken för att mocka.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Hur mycket förnyelse av stallet och anläggningen tycker ni krävs för att berättiga till en höjd stallhyra? Att den befintliga ska betala renoveringar är ju självklart men om nya hagar sätts upp eller man byter staket till betydligt dyrare än de ursprungliga? Fodergrindar i hagarna, Thermobar för att alla ska slippa bära hinkar varje morgon? Allt kostar en del men när kan man börja ta betalt för dessa förbättringar?

När är höjning av stallavgiften berättigad

Jag tar rubriken bara som fråga... och mitt svar är "när stallägaren VILL höja sin stallhyra"...

Herregud det är ju inte bara investeringar som är det betydelsefulla... det är foder och ströpriser som ska räknas in. Bensin/dieselpriset, elpriset osv...

Om jag som inackorderad inte vill betala mer är det helt upp till mej själv att välja att stå kvar eller inte..

(åter en sån där fråga här i forumet då jag inte "förstår" frågan)
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Ha ett stallmöte?

Om jag gör dessa förbättringar så kommer jag höja hyran med xx antal kr per månad. Godkänner ni detta?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Eftersom "alla" andra priser går upp ständigt och löneförhandlingar oftast sker årligen, så är väl en årlig översyn av kostnaden rimlig.
Om standarden höjs och hästägarna får högre standard och förenklade arbetsuppgifter, kan man väl anse det rimligt att höja hyran.
exempelvis. varje hästägare har fått släpa vattenhinkar till hagarna dagligen. Man drar vattenledningar och ägaren behöver inte längre släpa vattenhinkar.
Högre grad av service, rimligt med något högre hyra...
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Vem godkänner vad ?

Man kan ha ett möte där stallägaren informerar om att pga av stigande priser och förväntade investeringar så kommer stallhyran att höjas - punkt.

Ska man be om lov i sitt eget hus också ?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Hästägarna godkänner ändringarna man vill lägga till.

Bor du med andra brukar det kunna vara en bra idée att fråga. Maken kanske inte uppskatar laxrosa tapeter i vardagsrummet. För att ta ett överdrivet exempel.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Hästägarna godkänner ändringarna man vill lägga till.

Bor du med andra brukar det kunna vara en bra idée att fråga. Maken kanske inte uppskatar laxrosa tapeter i vardagsrummet. För att ta ett överdrivet exempel.

Fast det här är ingen jämlik relation. Det är ett företag som erbjuder en produkt. Självklart har företaget rätt att ändra produkten och priserna på produkten, bara man uppfyller villkor i redan ingångna avtal.

Att fråga handlar väl mer om att man vill säkerställa att kunderna tycker att det är bra i förväg. Men någon annan "makt" än sin konsumentmakt har de inte.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Jag har tvättmaskin, så varje gång nån tvättar så får de skriva upp det så lägger jag på en summa på nästa faktura.. Nu har jag en befintlig tvättmaskin som 1800 frost, så jag tar bara betalt för el o tvättmedel. Men har man en ny så kanske man får ta 100 kr per tvätt ink tvättmedel. (ja, det är lättare att du står för tvätt o impregeringsmedel istället för att det står 100 flaskor som inte är märkta o folk anklagar varandra för stöld)
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Gjorde en jämförelse med det Tacitus sa.

Visst är det så företaget kan ändra på sin produkt, men konsumenterna har en viss makt. Enkelt att säga gillar du inte ändringarna och prishöjningarna så är det bara att flytta. Men då kan du även i slutändan stå utan kunder i slutändan. Du kan ha ett totalt lyxstall med månadshyra därefter, men beroende på vart det stallet finns och vad för efterfrågan det finns för ett sådant stall och villigheten att betala för det så kan du antingen få alla kunder du behöver och vill ha tillochmed mer därtill så det blir kö. Eller så slutar det med att det bara finns ett fåtal kunder eller inga alls.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 652
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Funderade lite på det där angående vad er häst kostar er varje månad, vilket är hutlöst mycket pengar. Sedan funderade jag också på...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Armani__
·
S
Ekonomi & Juridik Jag vet att det varit många trådar angående detta men skulle vilja ha "seriösa" åsikter angående detta för ett problem jag måste tackla...
Svar
19
· Visningar
2 115
Senast: inbetween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp