När är betet slut?

lovehorses

Trådstartare
När tycker ni att betet är slut för hästarna om de går på en mindre sommarhage, alt. många hästar.
Ska de börja magra av innan ni flyttar dem? Går ni runt och kollar hagen kontinueligt och ser hur betet ser ut?
Eller andra grejer?!

HUr gör/vet ni?

JAg tycker det är så svårt. Man vill ju inte låta hästarna magra av extremt och när man tittar runt i hagen så tycker man att de mesta är uppätet men de kan ju ha kvar någonstans som man missat tycker jag.
Speciellt när de är mycket brännässlor/hundlokor/sly som de inte äter i hagen.
Värsta ångesten!:confused:
 
När tycker ni att betet är slut för hästarna om de går på en mindre sommarhage, alt. många hästar.
Ska de börja magra av innan ni flyttar dem? Går ni runt och kollar hagen kontinueligt och ser hur betet ser ut?
Eller andra grejer?!

HUr gör/vet ni?

JAg tycker det är så svårt. Man vill ju inte låta hästarna magra av extremt och när man tittar runt i hagen så tycker man att de mesta är uppätet men de kan ju ha kvar någonstans som man missat tycker jag.
Speciellt när de är mycket brännässlor/hundlokor/sly som de inte äter i hagen.
Värsta ångesten!:confused:

Om man ens funderar på om betet är slut/räcker -så är det slut.
De får i mitt tycke absolut inte magra av innan man byter hage, då har det varit slut ett tag och man skulle bytt hage eller börjat stödfodra för ett bra tag sen.
 
Få hästar magrar av innan midsommar, om inte marken är helt utarmad. Det är hög tillväxt just nu, så även om gräset ser lågt ut växer det upp ganska fort.

Men det finns alla varianter. Jag märker ganska fort på min häst om hon är hungrig, då är det snabb insats som gäller.
 
@Snowball Då tycker min ponny att bete inte finns :angel: Han äter allt som läggs ut i hagen, till och med halm, även om det finns gräs. Äta bör man annars dör man!
Fast jag håller med om att normala hästar inte gör så :D De ratar hö om det finns gott gräs.
 
@lovehorses Såhär såg mitt bete ut till bantarhästarna. De tyckte det var för lite mat. Om maten är "slut" beror på vad du har för hästar.

527085_3561095262109_1111576407_n.jpg
 
JAg har på långa vägar inte slut men gick runt hagen härom dagen och blev och fundera på det,hur andra tänker.
Vi har två hästar som går på ett bete, de tokiga e att ena (min) blir lätt tjock och den andra syns knappt på. Min skulle kunna gå lite längre på magert bete medans den andra kan gå på kraftigare bete, och tunnar säkert ut snabbt om den får för magert...
 
När man märker att hästarna är hungriga. Hos oss iaf är det tydligt, för då börjar de bli tjuriga och tjafsa med varandra, står och hänger vid grinden, "vill in". Våra ratar hö så länge det finns tillräckligt med gräs. Vad brukar man säga, typ ett hektar/häst för sommarbete tror jag. Har man mindre än så får man kanske räkna med att stödfodra.
 
När man märker att hästarna är hungriga. Hos oss iaf är det tydligt, för då börjar de bli tjuriga och tjafsa med varandra, står och hänger vid grinden, "vill in". Våra ratar hö så länge det finns tillräckligt med gräs. Vad brukar man säga, typ ett hektar/häst för sommarbete tror jag. Har man mindre än så får man kanske räkna med att stödfodra.

Beror på gräs, tillväxt osv. Om det är lagom med en hektar eller inte.
 
När tycker ni att betet är slut för hästarna om de går på en mindre sommarhage, alt. många hästar.
Ska de börja magra av innan ni flyttar dem? Går ni runt och kollar hagen kontinueligt och ser hur betet ser ut?
Eller andra grejer?!

HUr gör/vet ni?

JAg tycker det är så svårt. Man vill ju inte låta hästarna magra av extremt och när man tittar runt i hagen så tycker man att de mesta är uppätet men de kan ju ha kvar någonstans som man missat tycker jag.
Speciellt när de är mycket brännässlor/hundlokor/sly som de inte äter i hagen.
Värsta ångesten!:confused:

Det avgörs ju mycket på om hästen ska leva av enbart betet eller om man stödfodrar. Och vad det är för slags bete.

När en häst blir mager har betet tagit slut för läängesen enligt mig. Bete och hagväxling är jätteviktigt om hästarna ska klara sig på enbart gräset! Annars måste man ju börja stödfodra i god tid.
Våra går 2-3 veckor i varje hagdel sedan byts det och det är nog ett par dm på sina ställen och då betesputsas det och så får det växa på sig igen, detta även för att det ska tillkomma ny näring så att säsongen förlängs. Gammalt gräs ger inte så mycket direkt.

Gräset får inte bli för nednött utan det måste finnas en "växmån" eller hur man ska uttrycka det så att när hagen vilar får gräset chans att växa på sig igen. Gör man inte det/låter inte gräset vila kommer det nötas ner så mycket att hela marken tar skada av det att det slutar växa för säsongen i värsta fall (jag tycker gräset ser sönderbränt ut och alldeles uttorkat/ser stressat ut) och då har det gått alldeles för långt..Dessutom riskerar hästarna då att pilla i sig allt möjligt även jord eller sand blir lättare att det slinker ner i onormala mängder, eller att de inte får i sig tillräckligt och därmed går hungriga och stoppar i sig allt som de annars skulle rata.
 
Senast ändrad:
Jag märker på mina hästar att betet är slut/dåligt när dom kommer springande när man kommer till hagen,annars är det alltid jag som får ta mig till hästarna när det fortfarande är bra.
 
Mina skulle ta ihjäl både varandra och mig innan dom började magra av så det är ingen chans att missa att betet är slut.
Men jag är också av den hönsiga sorten och håller koll och stödfodrar så fort det börjar vara lite lite gräs. Har dock rätt dåliga beten.
Det kan ju även se ut som att det är mycket mat kvar men att det är deras bajställen och det gräset bör dom ändå inte äta.
 
I vårt stall byter vi innan det blir helt nerbetat. Vi har hästar som behöver mer mat, dom får byta till ny hage först, när dom betat en tid å det miskat med gräs får dom andra komma in, sen flyttas dom som behöver mer gräs igen och dom andra får gå kvar en tid med mindre mat. Så flyttas dom runt efter hur mycket gräs dom behöver. Vår får dessutom kraftfoder + Lucern varje dag, svårfött fullblod där bara bete aldrig räcker till.
 
Jag tittar på växtligheten och inte på hästarna, iallafall den här årstiden för att avgöra när det är dags att flytta. Det är svårt att beskriva exakt hur jag tycker det ska se ut, men principen är den att jag är rädd om gräset och andra nyttiga betesväxter och vill inte att det blir för nerbetat, för då tar växter utan betesvärde snart överhanden. Hästar lämnar i princip alltid rator och däri kan absolut växa en hel del gräs, men risken med om man väntar på att hästarna ska äta det är att de först kommer beta för hårt på sina favoritställen, som därmed får mindre och mindre betesvärde iom att "ogräs" får möjlighet att sprida ut sig där. Genom att hushålla med betet som vi gör så hinner inte våra hästar ens bli hungriga innan de flyttas då vi inte låter dem beta så hårt som de faktiskt kan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 740
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 592
Senast: Karamello30
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 840
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp