Nackspärr som inte försvinner

karamba

Trådstartare
Hej!

I snart 2 veckor har jag haft något jag antar är nackspärr. Det började med att jag vaknade och hade ont i nacken, inte jätteont, och som vanligt så började det gå över efter 3-4 dagar. Sen så hände någonting och det började göra mer ont igen och det strålar upp i bakhuvudet samt fram i tinningarna och bakom ögonen. Nu har jag haft så i 5 dagar, det känns okej på morgonen när jag vaknar, men blir sedan värre och värre under dagen. På kvällarna har jag jätteont i huvudet och nacke.

Min ” behandling” hittills har varit dagliga promenader, varma bad, alvedon när det är som värst, massage och stretcha försiktigt. Inget av det här hjälper, så tänkte om någon har tips och idéer på vad jag ska göra? :)

På Youtube kan man hitta videos på hur man kan få det att lätta men släpper det inte hade jag sökt vård. Jag hade antagligen letat upp kiropraktor direkt men det mest rätta är kanske att gå via VC först om de varat så länge :p

Hej!

I snart 2 veckor har jag haft något jag antar är nackspärr. Det började med att jag vaknade och hade ont i nacken, inte jätteont, och som vanligt så började det gå över efter 3-4 dagar. Sen så hände någonting och det började göra mer ont igen och det strålar upp i bakhuvudet samt fram i tinningarna och bakom ögonen. Nu har jag haft så i 5 dagar, det känns okej på morgonen när jag vaknar, men blir sedan värre och värre under dagen. På kvällarna har jag jätteont i huvudet och nacke.

Min ” behandling” hittills har varit dagliga promenader, varma bad, alvedon när det är som värst, massage och stretcha försiktigt. Inget av det här hjälper, så tänkte om någon har tips och idéer på vad jag ska göra? :)
Jag har gått till en naprapat som hjälpt mig när det inte gått över. För min del har det känts viktigt att först bli masserad en lång stund innan knäckandet har börjat. Så mitt tips är boka tid hos en naprapat. :)

En kiropraktor bör kunna hjälpa dig.

Ska du få manipulationsbehandling och just i nacken bör du välja kiro framför naprapat.
Kiropraktorer har ett år till i utbildning. Naprapaterna har en mycket mer begränsad kunskap gällande manipulation iom dels 1 år mindre skolgång. Men också beroende på att den kortare tiden skolgång ska innefatta betydligt fler behandlingsmetoder.

Tack för svar! Jag tänkte ringa vårdcentralen imorgon och se vad dom säger, har dålig koll på vart det finns naprapater här omkring men Vc kanske kan guida mig vidare. Känns bara lite ”fånigt” att gå till Vc för lite nackspärr :o

Halsduk har jag redan när jag är ute, tycker absolut det blir värre utan när nacken utsätts för kyla/drag :up:

Problem med aktiva triggerpunkter.
Kiropraktor brukar vara bäst på den biten. Genom att trycka på rätt triggerpunkter lagom länge ovh hårt så släpper de och muskelspänningen försvinner.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 650
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar