Nackdel att ha datorn på jämt?

Gabbi

Trådstartare
Min dator är i runda slängar hundra år och fungerar inte så bra. I åtta av tio fall stänger den inte av sig när man ber om det utan hänger sig, och så får man trycka på off i tio sekunder tills den dör, och nästa gång den ska startas upp så måste en söka igenom massa filer och strula, alt. så startar den bara upp skrivbordet men får inte med sig musen eller något annat centralt. Jag undrar därför, vad finns det för nackdelar med att ALLTID ha den på? Hur mycket ström drar en sån här pryl?

Jag planerar att köpa en ny till våren...
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Det låter som du har fått nåt virus.... Min betedde sig precis så när jag råkade ut för det!! Nu har både jag och pojken på våra datorer jämt och inget sånt händer. Iofs stänger vi ju aldrig av dem över huvudtaget heller!!:D
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Min sambo som är rätt datakunnig anser att det är bäst för datorn att stå på hela tiden.
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Jaha? Då ska han få göra det. Gud vad mycket tid jag skulle spara.

Virus? Ja, kanske det. Jag har ju virusprogram och sånt, men det kan man väl iofs råka ut för ändå. I vilket fall som helst ska jag köpa en ny när jag kommer hem från Afrika, men jag kanske kan pressa ut det sista ur den innan.
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

som skrevs tidigare , datorn mår bäst av att stå på ,
vad du kan göra är att rensa storstäda datorn , program du inte använder,
deframentera datorn även köra scandisk ,
har du program so startar samtidigt som windows , (tex, IcQ MSN etc , kan du välja att starta det manuellt efter det att operativsystemet kommit igång

har du kollat inne i datorn om det är massa damm där ?
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Varför är det bäst för datorn att stå på? Jag stänger alltid av när jag går hem, kanske man ska låta den vara på då? Hur mycket ström drar datorn i viloläge?
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

en dator drar inte mycket ström alls.
en dator drar mellan 200-400W (max) + skärmens förbrukning / timma, vilket inte är så mycket, när den går ner i sparläge.
vi har 3 datorer på här hemma konstant, och jag räknar deras förbrukning som en del av värmen :banana:

det som kan slita på en dator är om hårddiskarna måste stå och jobba, för de har en begränsad livslängd.
en normal hd är inte gjord för att gå max 11 timmar/dygn, så den är den del som först kommer att ge upp.
skall man ha sin dator på och låta den jobba (kanske tanka hem kompisens semesterfilmer), skall man skaffa scsi diskar, som är gjorda för att jobba konstant.

sedan skulle jag rekommendera dig att köra pestpatrol, för att hitta skit på datorn, MYCKET bra program som löst mycket i min omgivning.
stäng av allt onödigt, ha inte för mycket igång samtidigt.
kör inte med modernare operativ än datorn ursprungligen var tänkt på.
att t.ex. köra ex på en gammal burk är ju rena självmordet mot att läta den dundra på med win98 eller me.

ta dig i kragen och avinstallera program som inte används!
rensa diskarna

gör en diskcheck och en defrag så att disken får lite ordning på sig själv.

det finns program som rensar registret, mycket bra.

och innan du ger dig i kast med den trevliga iden att köpa en ny dator.
rensa allt, och ominstallera operativsystemet, så kommer datorn bli som ny., tja, lite fräschare i alla fall
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

att ha den på hela tidne är inget den direkt tar skada av. jag gör så med min dator, det enda det märks på är fläktljudet och lite högre elräkning, men itne så man får en chock direkt.

som rockriddaren sa, kör defrag, rensa med ad-aware, eller installera över en ny windowsinstallation på den befintliga.
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Tack alla.
Damm, ja det lär det vara en hel del. Räknas fågelspillning?:idea:
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Det som kan gå sönder då den står på jämt är att fläkten till elaggregatet går sönder. Det gjorde min.. Går ju att byta och är man förutseende så har man kanske 2 fläktar installerade ;)
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Att datorn mår bäst av att stå på är nog mest en kvarleva från datorns barndom. Man kan ju vända på det och säga att det skadar ju inte att stänga av på natten t.ex. Åtminstonde sparar man ju in på fläktslitage (finns väl i snitt 5 fläktar i varje dator) samt Hårdiskslitage och EL. (enligt mig är inte 400W lite)
IBM har t.om haft med en klausul i sina manualer om att HD'n bara ska vara på ett visst antal timmar/månad.
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

datorer som darar 400w har oftast stora lysrör och annat ögongodis, en vanlig dator med en processor, en hårddisk, en dvd och ett grafikkort drar kanske 250w. en tv som man glömmer på övernatten drar 110 för fan. bara för att nätagget är kvalificerat för den mängden ström så drar den inte det.
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Jadu där jag jobbar har vi haft datorer som har stått på dygnet runt (många som inte fattar att man ska stänga av datorerna när det närmar sig tiden att gå hem) i 2-3 år och nu bråkar de som tusan fast man installerar om det och hårddiskarna håller på att lägga av så att ha en dator på hela tiden tror jag inte är nyttigt i längden
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

en modern dator drar inte 400w när man inte använder den, då går den på sparlåga.
diskarna är parkerade, grafikkorten avstängda, fläktarna går på lågvarv, så då drar de kanske inte mer än några watt.

har man bredband är det smidigt att ha datorerna på så att updateringar m.m. kan ske
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Ja, 400w är kanske lite överdrivet för gemene man (gissar att min gör det :D ), men faktum kvarstår att den drar ström och att hårddiskar och fläktar minskar livslängden radikalt. Själv har jag min på under natten när jag behöver (tankar hem, kodar Xvid osv), annars stängs den ner för det finns liksom ingen anlednig att den står och går.
Men är man bara medveten om slitaget och inte tror att den mår BÄST av att vara på 24/7, så gör man ju som man vill :idea:
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

den skall ju inte leva för evigt, man vill ju köpa nytt då och då *smile*
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

*lån*

min står på 24/7 och det är INGA som helst problem... mer än när man får strömmavbrott då måste man starta den igen :P
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Det kommer bli så att jag sparar sånt jag vill ha kvar och så ominstallerar vi XP. Behövligt att rensa lite tror jag :D
 
Sv: Nackdel att ha datorn på jämt?

Finns säkert många som har det utan problem.....fram tills nåt lägger av :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp