Sv: Myt att hästas vä och hö hjärnhalva inte kan kommunisera??
Tycker det du funderar runt har allt att göra med min fråga
Är egentligen precis det jag funderar på bara en annan aspekt.
Det är att jag undrar om just detta med att hästar inte kna dra slutsatser på samma sätt som människor som gör att man måste träna en sak både på vänster och höger sida och inte det att hjärnhalvorna inte kommuniserar.
Genom att vi har språket(både det talade, skrivna och det icke talade som bilder) och kan tänka abstrakt kan vi dra slutsatser tex
mjölk är vit
+
det är mjölk i det paketet
=
det som kommer ut ur paketet är vitt
En häst måste hälla ur paketet (konkret/erfarenhet) för att förstå att det som kommer ut är vitt
(inte det bästa exemplet med det som jag kommer på nu...
)
Men ibland undrar jag också.... Men då är det troligtvis extremt uppmärksamma hästar som lär sig snabbt av erfarenheten.
Tycker ditt exempel var bra. De måste ta reda på färgen och innehållet innan de vet vad det är i. Då först vet de till nästa gång.
Det här med vänster och höger, att man måste lära båda sidorna för att hästen ska kunna förstå....
För att ta en ny vinkel, om än en konstig sådan, fast det inte har så mkt med ämnet att göra kanske. Ang ridningen och hjärnan, om man måste lära in i bägge varven. (Ja klart man måste, men jag hoppas ni förstår på ett ungefär hur mina tankat går).
Jag håller på att hjälpa till att rida in en unghäst. En mkt trevlig liten individ. Jag har märkt att vissa saker är svårare att förså i "andra varvet", men han kan ändå svänga åt motsatt håll, stanna, galoppera (är ju reflexmässigt, men han förstår galoppskänkeln åt båda varven. Började träna i vä, då han har lätt för sig i det varvet, sen fortsatte jag i höger. Han förstod hjälpen helt korrekt på en gång, även om det är svårare att galoppera i hö varv. osv. Det verkar inte ha att göra med de båda hjärnhalvornas kommunication, på just denna häst iaf. Lr är det där som minnet kommer in? Att han kommer ihåg det från det andra varvet?. Är jag helt ute och seglar nu lr? Jag är verkligen inte insatt i detta, men vill så gärna lära mej mera hela tiden. Så ni som tycker att jag tänker konstigt, rätta mej gärna, lr förklara
.
Det här med att de hoppar högt för brevlådan med ny färg på.
Är det inte så att hästar har en helt annan syn än oss människor? Vet inte exakt hur det ligger till, men är det inte så att de inte ser att t ex stenen är stor och rund, utan den mer som ett runt föremål, de ser inte alla sidorna på den? Ser den inte i 3 d liksom. Sen har jag hört mkt spekulationer ang om hur de ser färger. Att de ser vissa färger, medans andra blir mer svart-vita, lr hur man ska säga. Jag tycker mej ha märkt att de ser vissa färger otroligt bra. Orange t ex. Hade oranga vantar när jag var liten. De såg det inte som vantar på en bits avstånd, utan som en stor smaskig morot i stället.
Jag kan tyvärr nästan ingen engelska, så jag kan inte läsa i länkarna som ngn la in här. Synd, då det verkade som det fanns en hel del intressant information där. Men det här med att det är en ren reflex (flykt/rädsla) att de hoppar till vid brevlådan, det tror jag på. Som du skrev skulle det ta alldeles för lång tid annars, att reagera. Det är ju bara att jämföra på en människa som blir rädd, men sedan förstår vad det var hon såg/hörde efter att hjärnan har kommit "ikapp" reflexen mot "fara"
Som sagt, jag är absolut inte insatt i detta, men vill järna lära mej mera. Så är jag helt galet ute, så säg bara till. Jag är tacksam för all information jag kan få. Blir ju bra mkt lättare att kunna förstå hästen vid vissa tillfällen, då man har lite "kunskaper" bakom sig.
Och förlåt om mitt inlägg var helt utom frågan. Var inte meningen, men min hjärna drar igång med massa frågor och funderingar just nu.
Tack för en bra tråd, och intressant fråga.