E

Egonson

Okej, ganska oviktig och ointressant tråd men jag är nyfiken på vad detta kan bero på:

Var och tog in och kvällsfodrade hästarna förut.
De fick förståss samma foder som de alltid brukar få, kraftfodret och sedan varsin hö-hög i hörnet under vattenkoppen där de alltid får det.
Det konstiga var att en av dem vägrade att äta sitt hö.
Hon bara nosade i det, och såg sen ut som att det var världens äckligaste sak! Stod och tittade förebrående på mig, precis som att "vad är det för äckligt du ger mej?".
Det höet som hon ALLTID äter annars, de andra åt med samma goda aptit.
Tänkte först att katten kanske vart och pinkat i hennes hög eller något, så jag gick och rotade i det och luktade noga, men det luktade fräscht och gott och där var inget mögel eller så på det.

Prövade att ge av hennes hö till en av de andra, men hon luktade bara på det och återgick sen till sitt eget hö (som kom av samma bal som det ratade höet!)

Fick ta ut hela högen och ge henne nytt hö (även det av samma bal som höet hon nyss ratade), då, efter en noggran genomsökning med mulen, passade det minsann damen att äta.

Undrar vad det kan ha varit för fel på det? Just de facken liksom :confused:
Kan säga att det är jättefin hygienisk kvalitet på detta höet, de har aldrig valt bort det förut.
 
Sv: Mystiskt

kanske var nåt djur som dödats när höt skördades som gett smak/lukt åt höet just där i balen
 
Sv: Mystiskt

Ja, möjligt. Men borde man inte kännt det själv då? Tyckte inte det luktade något konstigt alls. Hittade inget sånt i den heller.
Fast hästar har ju så mycket bättre luktsinne än oss :D
 
Sv: Mystiskt

jo hästar känner sånt som vi långt ifrån känner...det var kane en minimal blod partikel i höet som hästen direkt kände de är ju extremt känsliga för blod.
 
Sv: Mystiskt

Gullan86 skrev:
jo hästar känner sånt som vi långt ifrån känner...det var kane en minimal blod partikel i höet som hästen direkt kände de är ju extremt känsliga för blod.

Hästar har väldigt bra luktsinne, t o m bättre än vad hundar har! Men att hästar ska vara just extremt känsliga för blod är en myt. Då skulle vi tjejjer inte ha en chans att komma i närheten av våra kusar när vi har mens...

Jag har ridit förbi både döda djur och blod efter påkörda djur och visst har min häst har känt lukten. Men inte sjutton har hon blivit rädd eller panikslagen - utan snarare nyfiken och velat gå fram och kolla vad det varit för nåt.

/Lizzie
 
Sv: Mystiskt

Gullan86 skrev:
jo hästar känner sånt som vi långt ifrån känner...det var kane en minimal blod partikel i höet som hästen direkt kände de är ju extremt känsliga för blod.

tycker att det är fel att säga att hästar är extremt känsliga för blod när många som läst i flera trådar att många hästar snarare är nyfikna på vad som hänt istället för att bli panikslagna, finns t.o.m de hästar som går och slickar på marken där det finns blod, både från vilda djur och andra hästar..
 
Sv: Mystiskt

Min häst har gjort typ likadant några gånger och jag har bara konstaterat att det är nån katt som har pinkat på balen.
Tror inte en människa kan känna lukten av torkat kattpink.
 
Sv: Mystiskt

Nä det kan man nog inte känna om det är intorkat.
Men jag menade om det var färskt kattpink, det luktar ju annars apa :crazy:
Kanske har varit nån av katterna som varit och pinkat på loftet ändå, mycket möjligt.
 
Sv: Mystiskt

Min häst är då inte känslig för blod.
Vet inte hur många gånger jag slagit sönder knogarna när jag broddat och dylikt och det har börjat blöda, hon har inte reagerat det minsta lilla.
Har tom skurit mig i handen mitt framför näsan på henne (jag skulle dela en morot till henne :angel: oj så skar jag mig i stället ).
 
Sv: Mystiskt

Torkat kattpink kan då iaf jag känna lukten av, det har jag gjort många ggr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 251
Senast: L8P8
·
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 547
Senast: Dandylinn
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 722
Foder & Strö De andra inackorderingarna i "mitt" stall har föreslagit att vi i vår ska fodra i hagen med några av deras rundbalar som de egentligen...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 892
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp