Mystiskt sjuk...

S

smackis

Idag på eftermiddagen när vi kom till stallet stod vår ena häst längst bort i hagen och bara skakade. Han hade ätit lunch för ett par timmar sedan och hon som lunchfodrade hade inte sett något konstigt.
Vi tog in honom och han skakade så att det nästan såg ut som att han skulle ramla omkull, han flåsade även våldsamt och det lät som att han hade mycket slem i luftvägarna. Vi tog tempen på honom och då hade han ca. 39°. Vi lyssnade på magen och det fanns aktivitet. Tandköttet hade normal färg.
När han kom in i sin box efter att vi hade pratat med veterinären och han hade fått äta några tuggor så blev han helt som vanligt! Tempen hade sjunkit ganska kraftigt så vi sa till veterinären att dem inte behövde komma och vi åkte hem för att senare komma tillbaka och titta till honom.
Men precis när vi kommit hem så ringde det, då hade han blivit dålig igen. Tempen var högre då, 40,1° tror jag. Då kom veterinären i alla fall.
Han hade inga svulnader, han gick normalt (fast lite försiktigt och trött).
Först tänkte vi att det kunde vara en chock, att han skull ha gått omkull i hagen eller liknande, han hade lera, bara på ryggen, så inte som när han har rullat sig, han rullar sig nooogrant ... Han har även mycket obehagliga upplevelser av att gå omkull... Men eftersom han blev dålig igen på kvällen så verkar det orimligt. Hästen i boxen bredvid hostade ganska mycket idag.

Alltså en sammanfattning: Växlande feber, står och skakar våldsamt, flåsar.
Vanlig förkylning?
Någon som känner igen symtomen?

Sv: Mystiskt sjuk...

jag hade tagit hästen till klinik,
en häst som har riktigt riktigt ONT kan bete sig sådär.
smärtfeber, fryser, och flåsar...

om inte klinik, så ta ut (häst)veterinär och kolla igenom hästen väldigt noga..

Klinikerna brukar inte ta emot hästar som KAN ha någon form av virus...

Då kan man vända sig till djursjukhus. Om hästen är såpass dålig att den behöver vårdas inlagt och/eller undersökas på klinik alltså. Djursjukhusen har isoleringsmöjligheter.

Sen släpar man ju inte i onödan runt en häst med 40 graders feber i transport, men mår den fortfarande lika dåligt som igår tror jag som ngn annan skrev att den har ONT någonstans.

TS - hur mår hästen idag? Slutade inte flåsandningen när febern gick ner? Togs blodprov? Vad låg pulsen på? Fick den smärtstillande/febernedsättande/etc?

Hoppas den mår bättre idag!

Veterinären sa att han trodde att det var något virus och det är vad det lutar mot nu också. Han var mycket piggare idag men stod och hostade. Febern hade sjunkit till 38,4°.

Tycker det låter som en kraftig infektion (tex virus). Ett blodprov och understödjande behandling, febernedsättande skulle jag tro i avvaktan på svar.

Okej, tack så hemskt mycket för svar! ^^ :bow:

Då kan man vända sig till djursjukhus. Om hästen är såpass dålig att den behöver vårdas inlagt och/eller undersökas på klinik alltså. Djursjukhusen har isoleringsmöjligheter.

Nja.

Strömsholm har bara två isoleringsboxar och dom används även för avlivning.
Dom tar inte emot vid virus misstanke.

Vet det den hårda vägen då vi blev slussade till SVA för ett par månader sedan.
(senare visade det sig att vi inte hade nån smitta)

AM

Nja.

Strömsholm har bara två isoleringsboxar och dom används även för avlivning.
Dom tar inte emot vid virus misstanke.

Vet det den hårda vägen då vi blev slussade till SVA för ett par månader sedan.
(senare visade det sig att vi inte hade nån smitta)

AM

Tror både Strömsholm och SLU är rätt lika, men när det krisar kan de oftast, de flyttar om och 'trollar fram' isolering.

SLU är inte så pigga på att få in virushästar heller. När min D blev sjuk, så envisades ju jourvet på Ultuna att över telefon hävda att det säkert var virus. DV stod på sig med att det här var inget virus och hästen måste in. SLU hävdade att de hade inga isoleringsboxar lediga osv.

Strömsholm däremot var beredda att ta emot, även om även de såklart (förståeligt och korrekt) tänkte isolera honom. Men de stod beredda att ta emot om så krävdes, och hade genom omflyttning skapat isoleringsmöjlighet (de hade också fullt i isol.boxarna eg)

Dock var ju ingen så pigg på att låta hästtackaren åka släp mer än minsta nödvändiga bit (= SLU). Jag vet än idag inte vad DV eg sa tredje gången hon ringde upp Ultuna, men de ringde mig 5 min senare och sa att jag var välkommen in, de hade flyttat om hästar och tömt ett stall så att de kunde isolera där.

Nu var det ju inget virus och det framkom ju ganska snabbt.

Men om det verkligen krävs brukar de kunna ordna fram isoleringsmöjlighet, däremot så högsäsong när det kommer in många sjuka föl etc, då finns det ju en gräns helt enkelt. Däremot är inga kliniker pigga på att få in virushästar/misstänkta virushästar som kan klara sig hemma. Och det förstår man ju, och jag som hästägare skulle heller inte vilja köra in en virushäst om den kan behandlas hemma. Men ibland måste man ju, endera för man inte vet om det är mer än ett virus, eller man inte kan kontrollera symptomen på hemmaplan.

Personligen tycker jag att 2 isoleringsboxar är på tok för lite.
Om man tänker på hur mycket pengar som plöjts ner på den anläggningen...
Akutavdelningen är helt enkelt inte så bra.

Allt är mer anpassat till det andra bygget med avancerad hältutredning och lite till.

Oss vägrade dom i alla fall ta emot tyvärr. Dom ville inte ha in några smittor.

Medans SVA sa att det inte var några problem.

AM

Du menar SLU där du skriver SVA btw =)

Men ja, ett sjukhus av Strömsholms storlek borde verkligen ha mer än 2 boxar. Speciellt som man ju ofta vill isolera sjuka föl även om själva fölen/mamman inte har smittsam sjukdom, men små föl som redan är sjuka behöver ju minst av allt plocka upp något virus ovanpå allt.

Nu vet jag inte hur många boxar SLU/Ultuna har för isolering dock, men sålänge de inte har fullbelagd har de ju hyfsat goda möjligheter att tömma ett stall, de har ju massa små stallavdelningar (vet inte hur S-holm har).

Ultuna har mer än två isoleringsboxar. Plus att nu när de öppnat avdelningen på andra sidan också så borde det vara ännu lättare att isolera hästar.

Japp! Det var jag som skrev att Strömsholm har två isoleringsboxar.

Alex du undrade hur det såg ut där på "akuten".

Det är ett stall i anslutning till undersökning och op och inskrivning.
Stallet är i två avdelningar som sittter ihop och brevid finns några boxar till.
Alla "bor" ihop där alltså.
När man kommer dit så hamnar hästen direkt i stallet.
Sedan är det brevid två isoleringsboxar där i alla fall vi, även fått avliva.

Utanför finns nån form av kallstall med några fåtal boxar.
Fanns förut två uteboxar men dom ser inte att vara i bruk då dörrarna hänger på sniskan ;)

Isoleringen är i stort sett obefintlig.

Så det är därför dom inte vill ta in smittoriskhästar.

Blandar alltid ihop SVA och SLU :D Men du förstår nog vad jag menade.
Men det är ju en enorm anläggning det jag sett i alla fall.
Måste vara hundratals boxar där ju.

AM

Alexandra_W

Jag vet. Menade bara att Ultuna borde ha större möjlighet för isolering än Strömsholm =)

Nafayette:
De stora husen är väl mest för forskning tror jag. Själv hästavdelningen är inte jättestor. Fast ändå det största jag sett iaf =)
4 stall med 6 (eller är det 8? kommer inte ihåg, var varit där typ 10 ggr men minet sviker) boxar i varje plus isoleringsboxar och nya avdelningen. Fast där vet jag inte alls hur det ser ut.
Min häst stod där i över tre veckor och det var en väldigt rulljans av hästar. Egentligen är det konstigt att inte smittor sprids mer än de gör. Grannen till min häst fick feber några dagar innan min fick åka hem så jag fick hålla mig hemma i mitt stall till jag visste att inte min blivit sjuk(are).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 021
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 825
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka