Mystiskt dilemma,

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eliiun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 822
E

Eliiun

Hej
Har en häst som inte lyfter på höger bak vid kratsning. De få gånger jag lyckats läggerhon hela sin tyngd på mig. Har kunnat lokalisera att problemet sitter i vänsterbak, Hon vill inte belasta vänster bak. Har klämt och tryckt böjt, bankat och bonkat. Men hästen reagerar inte på något förutom när hon ska få höger bak kratsat eller höger fram. :crazy:

Hon är påbörjad inriding sedan 3 veckor till baka. Hon visar inget vid riningen heller, hon trycker ifrån rätt bra. ( just nu rids hon inte fören vi löst problemet).

Är det någon som kan ha ngn ide om vad de kan vara?:crazy::)
Mvh Elin

Sv: Mystiskt dilemma,

Är hästen ovillig att lyfta är det inte ovanligt att problemet sitter högt upp i tex knäet eller kanske tom länd/kors/rygg.
Det kan ju även vara så att det sitter i hasen, att hästen har ledinflamationer, pålagringar, lösa benbitar.
Osv..

Mao, det går inte att veta om man inte kollar upp det. ;)

Sv: Mystiskt dilemma,

Jag har haft en passhäst som hade lite samma problem.
Höger bakben "kunde" han inte lyfta.
Han verkligen stretade emot och la all tyngd på så man inte orkar hålla.
Vänster bak var helt utan problem att lyfta.

Visade för kiropraktorn, och han kunde snabbt konstatera att problemet var revbenen som lagt sig fel på något vis. Han rättade till det och sen var problemet borta!

Kan vara värt att kolla upp om du har någon bra kiropraktor!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: Hannah0407
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka