Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

bettysmatte

Trådstartare
Nu är bränslepumpen på vår 945a bytt (annan tråd). Pumpen började krångla precis efter tankning, så vi hade någonstans mellan halv och full tank när vi lämnade in den på lagning. När jag hämtade igår stod den på ungefär 1/4 tank. Okej, tänkte jag, verkstaden blev väl tvungna att tappa ur bensin för att byta bränslepump. Tyckte sedan att mätaren sjönk ovanligt snabbt. Hade då kört sammanlagt ca 4,5 mil. Mannen körde och tankade ikväll. När han kom hem meddelade han att bilen blivit fulltankad på 500 kr, vilket verkligen inte borde stämma. Bensintanken på en 945a rymmer ju en del, om man säger så;)... När han började köra rörde sig bensinmätaren uppåt väldigt sakta till en början, för att sedan uppföra sig normalt och stå på full tank.

Har mätaren fått spunk vid bytet av bränslepump, eller vad kan ha hänt här???
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

Har haft en 945:a och en 740 där bensinmätaren funkade ibland, ibland inte och långa perioder hoppade den fram och tillbaka hej vilt.
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

Jo, att det kan vara problem med bensinmätaren det vet jag. Vi har en temperaturmätare som fungerar precis som du beskriver. Ibland fungerar den inte alls, ibland fungerar den en liten stund för att sedan "dö", och ibland kan den fungera under en hel tur. Men bensinmätaren har fungerat prickfritt hittills, tills igår kväll när jag hämtade bilen efter byte av bränslepump. Det är därför jag undrar om något kan ha hänt under bytet som kan ha "rubbat" bensinmätaren.
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

På 945an (och 740n) är bränslepump och nivåmätaren ihopbyggda i en del. Dvs, när dom bytte pumpen så bytte dom nivåmätaren samtidigt.
Ring verkstaden beväpnad med denna kunskap, så borde dom fixa till det åt er.
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

Har inget svar, men kanske kan få någon förklaring i denna tråden.

Jag har en 850 som är lite tokig på samma vis. Jag har en tank på 70 liter, men när man tankar fullt visar den aldrig mer än 55-60 liter. När reserven börjar lysa så måste man hinna se det första gången, för den slocknar sedan trots att nålen är långt nere på skalan. Sedan kan man köra några mil utan att nåt händer, varpå jag såklart tankar eftersom jag inte vågar gambla. Men jag undrar vad det beror på att den slocknar innan man tankat?
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

Jo, att det kan vara problem med bensinmätaren det vet jag. Vi har en temperaturmätare som fungerar precis som du beskriver. Ibland fungerar den inte alls, ibland fungerar den en liten stund för att sedan "dö", och ibland kan den fungera under en hel tur. Men bensinmätaren har fungerat prickfritt hittills, tills igår kväll när jag hämtade bilen efter byte av bränslepump. Det är därför jag undrar om något kan ha hänt under bytet som kan ha "rubbat" bensinmätaren.

Då 940 (och 740) har bensintank av plast, brukar förbindelsen till jord (karossen) bli dålig efter ett tag pga korrosjon i kontakterna på tankmätaren och/eller rost i jordfestet på karossen. När man byter tankarmatur bör därför även jordkabeln bytas/nya kontakpunkter tas ut i underredet för att säkra god jordning.
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

Nivåmätaren på min bil uppför sig också knepigt, ibland vill den bara ligga på kvarts tank trots att den är full, för att nästa gång jag kör gå upp till full. Eller så kan den börja med att ligga på kvart och gå upp på full eller vad den nu ska stå på efter att jag kört några mil...minns inte när detta började, men det kom ett tag efter att bensinpumpen behövts bytas...två gånger.

Men det är som min mekaniker Kalle brukar säge..."Dä ä ju Nesse"...;)
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

ingen aning :) varan branslepump dog pa varan mitt i korning (:crazy:) forra sommaren. Tur att jag var pa en skogsvag.

Den byttes av maken och farsan sa har faktist ingen aning om varfor mataren skulle borja visa fel efter byte. Men tydligen maste tanken tappas innan byte (och det var det enda maken kunde komma ihag att mataren hade att gora med bytet av sjalva branslepumpen, daremot ligger det manualer ute for byte av branslepumpen och det var den vi anvande da mekanikerna i familjen inte fick till det forst sa det kanske star nagot dar).

maken sa ocksa att materan kan ju ha blivit tillslagen eller nagot, men det borde ju garaget kunna fixa :)

Inglorion - som ar glad over att ha bade fullutrustat garage och tva mekaniker i familjen nar gammskiten kranglar :D
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

Så hände när sambon bytte bränslepump på min Saab 900, vilket renderade i soppatorsk :meh:.
Jag visste exakt med gamla nivåmätaren hur lång jag kunde köra när lampan började lysa. Men intställningen när han bytte pump och nivåmätare blev helt galet och jag blev stående halvvägs hem från stallet
 
Sv: Mystiskt...bensinmätaren uppför sig konstigt

Kl

Min bil uppför sig likadant, står ibland på en kvarts tank, trots att jag fulltankat. Tycker att jag kan koppla ihop det med att det regnat mycket ute och kan bero på fukt kanske?

Ett tips är att alltid nollställa trippelmätaren och tanka fullt, då har man rätt bra koll på när det är dags att tanka igen om bensinmätaren inte funkar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp