Mystiska insekter som bits!

SaraXX

Trådstartare
Små (ca 3mm långa), smala, svarta och vansinnigt snabba men flyger eller hoppar inte. Rätt vad det är så har jag en under kläderna eller i sängen. De bits och det blir typ myggbett som kliar.

Jag har googlat och hittills bara lyckats utesluta saker.

Jag tror inte det är:
Vägglöss
Kattloppor
Fågelloppor
Jordloppor

Nån som har nån idé?

/Sara
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Jag frågade min man, som är entomolog, men han kunde inte komma på något. Har de vingar alls? Antar att du kollat på anticimex.se?
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Ja, jag har kolla på anticimex.

Nej jag kan inte se några vingar, vare sig på de levande eller på den döda och iofs rätt mosade jag har sparat.

De böjer liksom kroppen uppåt rätt ofta när de springer så de blir som en liten banan. Väldigt viga typ.

/Sara
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Min man frågar om de har några spröt på stjärten och om de verkligen är enbart 3 mm från huvud till stjärtspets?
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Små (ca 3mm långa), smala, svarta och vansinnigt snabba men flyger eller hoppar inte. Rätt vad det är så har jag en under kläderna eller i sängen. De bits och det blir typ myggbett som kliar.

Jag har googlat och hittills bara lyckats utesluta saker.

Jag tror inte det är:
Vägglöss
Kattloppor
Fågelloppor
Jordloppor

Nån som har nån idé?

/Sara

Har du djur. Katter och hundar kan dra med sig ohyra in, som ger såna utslag. Jag hade själv liknande utslag för några år sen.

Det kan vara nån form av loppa eller mjällkvalster (kaninskabb) de är dock mindre.
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Ja, jag mätte den en gång till för säkerhets skull och det var 3 mm.
Inga stjärtspröt, sorry.

Jag har också funderat på om det är nåt som katten drar in (ingen hund) men jag vet inte vad. Hon är iaf inte påverkad av något verkar det som.

/Sara
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Jag har också en insektsfråga faktiskt så jag kapar tråden;).

Någon som vet om det finns andra insketer än bin som sticks och lämnar taggen kvar?

Kanske ska förklara lite närmare:
I söndags när jag körde moppen från stallet måste något ha flugit in i jackärmen. Jag stannade och klev av moppen när något brände ordentligt på underarmen. jag slet av mig jackan medan det fortsatte bränna. Jag hittade då en mycket liten tagg som satt i underarmen (taggen var kanske 2-3mm lång och 1mm bred) som jag precis fick tag i med naglarna och ryckte ut. Det fortsatte svida ända tills jag baddade det med alsollösning. Det var såklart rött och irriterat vid sticket

Från och till sedan i söndags har det sedan kliat som synden (tänk nässelutslag) i ett område runt sticket som sakta tycks utvidga sig. det kliar inte inte i mitten av området så mycket längre (där sticket är). Det kliar mest i kanterna. Det kliar ordentligt en eller flera timmar för att sedan lugna sig och försvinna innan det börjar igen.

Vad tror ni, var det ett vanligt bi eller något annat? Har aldrig reagerat såhär mycket på stick tidigare och funderar mest på varför det blev en så långdragen reaktion.
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Gaddsteklar kan stickas och deras stickverktyg kan då gå av, men de brukar inte ge någon allergisk reaktion. Bi låter troligare.
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Allergisk och allergisk vet jag ju inte, har aldrig reagerat allergiskt förut. Mer en känsla av att giftet var mycket starkare än jag utsatts för förut.
Ah, du har rätt det kan vara spetsen på vilken gaddstekel som helst. Getingar tillhör väl också dem, så det kan ha varit en del av en getingtagg ju och inte hela (som jag tyckte den var för liten för):).

Just nu kliar det gudkelov inte, och jag hoppas det tänker sluta med det för gott nu:).
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar

Dessa brukar jag ha ett rent h-e med på sommaren. De kryper in under kläderna och bits när det är varmt och torrt. Är det fuktigare väder verkar de nöja sig med växter. Tripsar eller millimetrar brukar man säga om dem.
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Prexis vad jag tänkte - tripsar. Helt plötsligt så är dom där - och bits.
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Mja, det har visat sig att det nog var en geting och att jag fått en lindrig getingallergi (som "bara" ger lokalreaktioner). Var det för eventuell allergi du menade eller trodde du att det var ett färstingbett? För att det inte var en fästing var jag nämligen bombsäker på från början. Men jag får väl tacka nästa geting som stack mig, eftersom jag då fick reda på vad det var:D.
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Nej. De verkar vara borta nu, iaf tillfälligt. Jag fick psykbryt och rev ut allt ur sovrummet och antingen körde i tvättmaskinen eller la i frysen. Det verkar som det funkar än så länge iaf.
 
Sv: Mystiska insekter som bits!

Man kan få något som heter rosfeber av insektsbett (har testat) det är något som ska behandlas ordentligt.
Jag har haft det själv och det blev precis som du skrev ett utvidgande rött område.
 

Liknande trådar

J
Övr. Katt det kliar på min ben! Jag har hittat pyttesmå svarta insekter (modell långsmala) på mina armar, ben, bröst och rygg. Misstänker att det...
Svar
1
· Visningar
6 955
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp