Mystisk skada i hasen...

Skogstrollet

Trådstartare
Min travare gick omkull i hagen i september och skadade hasen på ena bakbenet. Det svullnade upp rejält, blev varmt och han började halta lite. Vi tog honom till klinik, de röntgade, ultraljudade och klämde utan att hitta något fel- det var bara en stukning sa de. Vi fick ett par kortisonsprutor och under medicineringen gick svullnaden ner betydligt. Men några dagar senare gick den upp igen, flera besök, man visste fortfarande inte vad det var. Svullnaden har nu lagt sig på en konstant nivå de senaste veckorna, hästen visar inga besvär men haltar i traven.

Men veterinären vet inte vad felet är, röntgen och ultraljudet visade ju ingenting. De ville göra en titthålsoperation, men tyvärr vill mitt försäkringsbolag inte betala detta och som studerande KAN jag inte få ihop de pengarna, så nu försöker vi i samråd med vet att vila och läka ut skadan. Hästen mår bra, skrotar i hagen och blir ompysslad. Men det kryper myror i huvudet på mig, vad är det för fel på hästen....? :confused:

Nån som har liknande erfarenhet?

Sv: Mystisk skada i hasen...

Har man uteslutit en hasledsinflammation; om inte borde du trycka på för att undersöka detta. Kan vara knepig att upptäcka, och därför får tyvärr många hästar den diagnosen stukning. Det kanske det har varit, men sen mynnat till en hasledsinflammation, den skall inte förväxlas med inflammation i hasledens glidyta utan sitter mer i själva benet sas.

Har de lokaliserat hältan till hasleden? (Antar det eftersom de vill göra en artroskopi).

Nyfiken fråga - varför vägrade försäkringsbolaget betala??

Min valack har varit med om en exakt (?)likadan skada... En dag stod han på tre ben i hagen (blockhalt)och var tvärtjock i höger has.
Tog ut vet. akut och hon rådde till att åka å röntga ifall det var fraktur/fissur.
Väl på kliniken så markerade han knappt i skritten och vet avfärdade det som lymfangit (ville inte ens se honom trava!?!). Bara det att det tog ett halvår för skadan att läka ut helt. Och jag kan ju tillägga att det inte var lymfangit.

Nu är det 5 år sedan han fick denna skada och han är fortfarande känslig i sin has, men fungerar som en helt vanlig häst (nu MSV/MSV). Däremot så är jag övertygad om att han fick sitt sneda bäcken av det han hade gjort i hagen den dagen och att mycket av hältan kan ha kommit därifrån.

Kan även tillägga att det inte ens var tal om hasledsinflamation på honom...

Senast ändrad:

Svullnaden som sitter kvar idag är mycket lokal och sitter på insidan av hasen strax under "knölen". Vi har testat kortison och även annan antiinflammatorisk medicin, men det har bara gett tillfällig lindring. Alsolspritsomslag (i början) fick ner det värsta men inte det är sista nu då som vägrar ge sig. Vet trodde sist vi var in att det kunde vara "en skada på ligamentet, att något ligger och rasslar i leden". Samtidig är det ok för mig att låta honom gå och vila i någon månad till enligt henne? Sen vill hon ha in honom för kontroll och nytt ultraljud.

Går han och skrotar är allt bra, blir promenader för långa så blir han varm och i värsta fall så går svullnaden upp lite igen. Den lägger sig efter någon dag tillbaka på det konstanta läget.
Underligt nog har han de senaste veckorna haft spökhovar. Ena dagen är någon hov varm, dagen efter tre hovar, nästa dag ingen hov osv osv...

Anledningen till att försäkringsbolaget inte vill hjälpa till är att jag har en s**tdålig försäkring som "inte täcker skador på senor, leder och ligamet - oavsett hur de uppkommit". Jag vet, det var korkat att behålla den försäkringen, men när jag köpte hästen hade han en gammal senskada och säljaren (travtränaren och ombud på det försäkringsbolaget) rådde mig att vänta till senskadad var läkt och sedan besiktiga och byta försäkring. Kruxet var ju att han bara hann vara friskförklarad tre veckor innan han for omkull i hagen.

Min situation nu är jag inte ens har råd att ta in honom för ett nytt ultraljud... Jag har lagt ut så mycket pengar på att klinikbesök, olika mediciner och allt jox att jag är skuldsatt (och arbetslös). Mitt enda hopp är att han ska kunna självläka och så länge hästen inte visar tecken på att ha ont fortsätter jag leva på hoppet.

Min häst blev aldrig blockhalt. Jättesvullen i hasen men han gick fortfarande ok på benet...

Vad är lymfangit?

Det låter exakt som min medryttarhäst. Först behandlades han för inflammation i senskidan (tror det var det) men det blev bara värre. Nu är han bahandlad för senskada och är på bättringsvägen. Han hade tydligen knutor på senan för den hade "fransat upp sig" i kanterna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 805
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka