Mystisk,övergående (?) hälta!?

ako

Trådstartare
Har hemma en fullblodsvalack som jag ska rida ett tag framöver. Inga tidigare skador som jag känner till och som kan sättas i samband med det som nu kommer:

Skulle hoppträna i onsdags (i tisdags var allt frid o fröjd) och när jag började jogga honom var han sisådär tvågradigt halt på vänster fram.Bara att klättra av alltså. Kollade honom även utan ryttare och likadant då. Ingen värme, ingen svullnad, ingen puls i benet eller hoven. ÅKte hem och släppte ut i hagen och svor en ramsa... I går kollade jag honom inte (alltså, HÄLTkollade, givetvis sköttes han och de andra pållarna om), och nu i kväll (fre) var han i princip ohalt. Kanske lite, mer försiktig med vf, men det var då allt, och jämfört med en klockren tvågradig hälta i förrgår är det ju stooor skillnad.

Teorier? Hur hade ni gjort? Vet koll? Avvakta? Stryka från hoppkurs om tio dagar redan nu, eller vänta? Jobbigt...

TACK för svar!!

Sv: Mystisk,övergående (?) hälta!?

är han nyskodd?

min förra häst var jätteofta öm i samband med skoning och fick ofta sömtryck med påföljden pytteliten hovböld, trots att han skoddes med sömmen ute i HORNET, alltså det var rent löjligt att det blev tryck.
han kunde då vara halt till och från i två-tre dagar och först efter det börja få puls och bli varm över hoven.

och jag tror det är en god idé att stryka från hoppkursen om du inte kollar med vet först..

för innan man vet vad det är är det lite dumt att utsätta honom för den belastningen en kurs innebär.

Kan han inte bara ha vrickat sig rejält just då? Det brukar ju vara rätt sanbbt övergående.

Tack för era svar, allihop!

Tyvärr är han inte nyskodd, så det alternativet går bort.. Synd. Hade annars varit en härlig anledning.

Vrickning borde väl ge någon form av svullnad/ värme, och jag har inte den erfarenheten att hältan försvinner så fort.

Självklart kommer jag att vet kolla honom om det är aktuellt alls att åka på kursen. Tänkte titta på honom i morgon igen, och är han inte fräsch då avbokar jag hur som helst och ringer vet. Om jag tycker han ser ren ut ringer jag vet ändå, men avvaktar med att stryka mig tills efter att han är kollad. Tycker vet att han ser helt ren ut, och att det är OK att åka, så åker jag.

Hältkoll underlättas ju inte heller av att han är gammal galoppör (har faktiskt sprungit in mer än en miljon i yngre dagar - tufft va?) och har svårt med takten i uppsutten trav i vanliga fall också. Som det var i går var han ju, så vitt jag kunde se ren när vi sprang, men kändes kanske en aning försiktig när jag satt på honom. SVÅRT!

Funderar på smäll på en nerv e d? Brukar ju kunna komma från klar himmel och sedan försvinna.

Vidare tankar och teorier välkomnas!

Tack o hej!

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka