Mystisk hosta

J

janta

En vän till mig har en shetlands hingst som har börjat hosta nu på hösten. Han hostar till hårt en eller ett par ggr om han ex rullar sig eller busar. Tänderna är raspade, han äter hösilage, har gått ute året runt de senaste tre åren. Vad kan det vara? Han hostar väldigt oregelbundet, ibland kanske 4 ggr när man är där ibland inget på flera dagar. Han tar i jättehårt och det bara skräller till, man hör att det inte bara killar i halsen. Han jobbas inget. Kan dom inte hosta av någon form av mask angrepp? Vet kommer i dagarna. Han är i fint skick i övrigt, inte fet, blank och fin i pälsen.

Sv: Mystisk hosta

Jag skulle kolla upp honom. Behöver ju ej vara något, men kan ju vara skönt att få veta.
Min ena häst har utveckat dammallergi i höst, hostar i regel ej, men har andra symtom. Kollade upp henne förra veckan på klinik med kamera ner i luftvägarna. Där var hon iofs fin, helt ren från slem. Men hennes symtom tyder på att hon fått dammallergi. Tung andning och bukandning till och från bla.
Trist, men skönt att få veta det iaf så man kan göra det bästa för henne vad gäller stallmiljön osv.

Jo vi får se vad veterinären säger när han kommer. Ingen annan som hört om hosta i samband med maskangrepp? För avmaskningen vet jag att inte har skötts så värst bra. (griper efter halmstrån :smirk: )

Jag vet en häst som alltid började hosta om man var sen med avmaskningen. Så det kan det nog vara.

Då ska vi se om det blir bättre med avmaskning.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 108
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 546
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka