mystisk hosta

vanimelde

Trådstartare
min unghäst på 4 år har fått nån mystisk hosta. den har uppkommit nu när hon börjat gå på betet. Kan inte säga att det är hela tiden men perioder av kort torrhosta. Det är en kort och torr host, inte speciellt djup. verkar pigg och glad i övrigt. Det rinner lite ur näsborrarna men inte mycket eller onormalt. Mycket pollen dock i näsan.

hon står på utebox under vinterhalvåret, har hostat ibland när hon fått torrt kraftfoder, men inte alltid där ehller. har nu gått ute sen april med undantag för enstaka nätter.

har inte hört henne hosta när vi varit ute på promenad, dock blir hon väldigt anfådd när hon springer mycket, men det kan likväl tillskrivas hennes brist på kondis och lätta övervikt tycker jag. (jag är höggravid och kan inte motionera henne)

kan det vara pollen som irriterar?

nån som ahr samma erfarenhet?

Sv: mystisk hosta

Ja det kan vara pollen. Men det bästa är att du helt enkelt låter en veterinär titta på henne. Jag skulle välja klinik så man kan göra en endoskopi om veterinären anser det bör göras. Man kan då ta prov nerifrån luftvägarna/lungorna (man gör en form av sköljning) och få bättre svar om det är allergiskt eller inte.

Min reagerar på pollen, dock inte haft problem med andfåddhet osv, men hostar i hagen (inte inne, han är dammallergiker med) när det är mycket pollen. Eller mot slutet av ridturerna vissa dagar.

Ja det kan vara pollen. Men det bästa är att du helt enkelt låter en veterinär titta på henne. Jag skulle välja klinik så man kan göra en endoskopi om veterinären anser det bör göras. Man kan då ta prov nerifrån luftvägarna/lungorna (man gör en form av sköljning) och få bättre svar om det är allergiskt eller inte.

Min reagerar på pollen, dock inte haft problem med andfåddhet osv, men hostar i hagen (inte inne, han är dammallergiker med) när det är mycket pollen. Eller mot slutet av ridturerna vissa dagar.

jodå, veterinär blir det, kommer på fredag o ska vaccinera och kolla, sen får vi se om man ska åka in. mest intresserad om fler har sett det här på nån häst. har aldrig varit med om det nämligen! :)

ja avmaskad med fyrantel för fem dagar sen. hade ganska höga värden, det brukar hon ha 750 iår, av lilla blodmasken. Mindre iår än tidigare iaf.

Kan en mystisk hosta härledas till mask?

/Matilda

tror hon menar att hästen kan ha lungmask.

hostan har för övrigt gett med sig vad jag kan höra. Vet. tyckte vi skulle avvakta lite och se i övrigt. vilket det nog blir då ajg är höggravid och itne tänker stoppa in hästen och åka 6 mil till ATG just nu.

Liknande trådar

Hästvård har sökt igenom trådarna om hosta men tycker inte att det stämmer in på min häst. har en 21-årig travare. Han har gått ute dygnet runt...
Svar
7
· Visningar
1 119
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10