Mystisk hälta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vindelkusken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 857
V

Vindelkusken

I onsdags ringde hyresvärden i vårt stall och sa att min häst som stel och konstig ut. Såg tydligen ut som en riktigt gammal häst (han är 16). Jag åkte dit ungefär en timme senare och tog in honom i stallet - just det, snarare stapplade in. Det var som att han var drogad eller nåt för han vinglade och haltade och såg bara allmänt groggy ut. Efter ca 5 timmar kom veterinären och han såg redan mycket bättre ut. Markerade dock på höger bak i skritten och efter böjprovet kunde han knappt lyfta benen. Släpade även vänster fram efter sig...

Han har haft boxvila sedan dess, vilket blir 6 dagar idag. Nu ser han nästan felfri ut enligt mig och travar glatt om man ber om det. Men han ser möjligtvis lite stel ut på höger bak, kan inte sätta fingret på det bara. Det kunde inte veterinären heller...

Ska givetvis ta kontakt med veterinär och jag har redan bokat en tid. Hade en tid idag men halkan gjorde att vi inte kom oss iväg. Nån som varit med om något liknande? Att hästen mått prima på morgonen och varit blockhalt efter några timmar? :confused:

Sv: Mystisk hälta

jag red min häst kl 1 på dagen för några sommrar sen. kl 6 när ja tog in henneför natten var hon block halt. kunde knappt gå 8tog ca 1 dm långa steg å va almänt trött. jag fick pankik å ringde vet som kom ut å kollade igenom hela henne. inga skador/svulnader/ömmhet eller värme bara almänt kass. hon fick stöd bandage av vet på alla fyra och 1 dos smärt stillande och dagen efter var hon helt sej själv igen.. ringde ut vet igen dagen efter å hon sa att e de samma häst? hon går ju utan problem nu ju.. så de va nog d emest udda jag vatt med om.

Ja det var typ samma här! Inga svullnader eller sår eller nånting. Och dessutom hade han vilat dagen innan så det kan ju inte ha haft med träningen att göra heller. Väldigt skumt... :crazy: Jag fattar inte vad det kan ha berott på. Och nu vet jag inte om jag tar mig in till vet heller, utan de kanske får lov att komma ut till stallet.

vi kunde ej åka till vet för
1 inget släp
2 hästen totalt liv rädd för släp
så vet fick komma ut å hon sa att de va de mest undliga jag sett. å eftersom hon va helt okej när jag red eller jag hade bara skrittt ut i skogen dagen de hände så sa vet att de ej hade nått å göra med de eftersom hon har fräch då. VÄLDIGT MYSKO

Mm jag vet inte riktigt hur jag ska göra. För om man tar ut vet kanske de inte kan göra en ordentlig utredning om det skulle behövas. Jag vet ju som sagt inte vad ett böjprov skulle visa tex. Men det känns ju onekligen smidigare och jag ger mig bara inte ut på vägarna med släp i det här väglaget.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka