Mystisk hälta?!

P

PernillaLindh

Hoppas få lite råd från andra hästägare som vart med om samma sak: För ca två veckor sedan hade vi ut en equiterapeut i stallet som klämde och kände ( :smirk: )lite på min Namsing. När han kom till höger bakknä så reagerade hon så starkt att hon var en millimeter från att skicka den stackars mannen långt åt.. ja..
När vi sedan linade henne för att se hur hon rörde sig så konstaterade vi att hon var halt på höger bak. Jag funderade på vad det kunde röra sig om eftersom hon inte uppvisat ngt innan equiterapeuten hade stretchat henne och så. Hon hade puls på höger bakben så hovslagaren fick undersöka om det kunde vara en hovböld. Hon reagerade på tången men hovslagaren sa att den eventuella bölden satt för djupt så vi skulle vänta på den ett par dagar. Men ett par tre dagar senare hade hältan gått ner och var det en hovböld så bör det ju ha blivit värre?! Hon fick vila i ca en vecka med dagliga kontroller och nu är hon helt bra igen?! Man blir ju lite fundersam på vad det kan vara/ha varit! Någon som har erfarenhet av samma sak?

Sv: Mystisk hälta?!

det skulle ju kunna vara en stengalla pålle hade i hoven. det brukar bli bra av sig själv efter ett tag.

men vi har en unghäst (4 åring) som haft problem med ett bakknä, svag hälta som kommit och sedan försvunnit helt. hon är utredd och beh. ett antal gånger (vet. tror att hon har gått omkull i hagen alt. fläkskada.) röntgen och u.l visade inte på några "fel" men när hon bedövades på 3 stället i bakknät så släcktes hältan. efter sista beh. så rek. vår vet. att ta ut en kiropraktor som h*n samarbetar med, efter 2 beh. va hästen bra. inga problem med galoppfattningarna (ena varvet har varit "jobbigt") bjudningen blev bättre för att inte tala om steget :D

vi har också haft ut E.T. rättade till hans snea bäcken och låsning i ländryggen. för ca 3 veckor sen blev han halt. eller inte direkt halt. han spårar inte i höger varv och går ca 5 cm kortare med vänsterbak. veterinären böjde och han visade lite lite på höger bak. dessutom har han fått en underlig galla vid hasen som hon tyckte var jätte konstig. möjligt att han har överansträngt högerbak eftersom han även var ojämt musklad. eller så har han fått en smäll och så har det börjat bildas ett överben ("gallan" känns ibland hård, ibland lite mjukare)? kanske har bäckenet hoppat fel igen? han är inte varm, svullen elelr så förutom gallan då. väldigt underligt. han har dessutom börjat slita väldigt snett på vänster bak hov.

vad rättade din E.T på din häst?

vad rättade din E.T på din häst?

E.Tn (tack för förkortningen, vart jobbigt att skriva ut equiterapeut flera gånger :smirk: ) blev inte utkallad av oss, utan kom i största allmänhet eftersom han höll på att avsluta sin utbildning och behövde praktik. Därför var det inget speciellt han skulle kika på, vi hade inget problem som vi visste om innan han vart där. Han visade mycket på stresspunkterna och sen när han kom till höger bak så vart pållan sur (hon kanske fått nog av honom och bara sa åt honom att sluta i största allmänhet, det kanske inte var just höger bak hon inte gillade att han höll på med) Men det var just det att efter han hade stretchat henne och vi linade så påvisade hon hälta hb.
Tack för svar, jag har fått lite att fundra på : )

Tack så mycket för svar! Jag ska fortsätta fundera på vad det kan ha varit/är så att problemet inte förstoras upp för att jag inte gjorde något åt det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 752
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar