mystisk hälta

F

fabric

Under åtta månader har jag trixat och fixat med min hästs olika komplikationer. Det har varit gamla spänningar som gjort hans rörelser knackiga osv. Jag har behandlat de spänningarna och han blev mycket bättre. Lagom till att han blev bättre släpptes han ut på sommarbete och vilade i två månader. Självklart kom han tillbaka stel som vanligt (vet att en mjuk häst är en färskvara så jag var självklart inställd på att han skulle vara stel som en pinne). Nu har jag i alla fall arbetat mycket från marken för att mjuka upp honom utan ryttare på ryggen, samma sätt jag gick till väga första gången. Han var jättefin för två veckor sedan och bakaktiviteten var bättre än den någonsin varit! Men förra helgen så upptäckte jag att hans bakskor satt lösa och försökte få dit min hovslagare, men hon kunde inte komma förens nu på fredag den 18 september. Han har alltså gått med lösa skor i två veckor. Jag har promenerat och inte gjort speciellt hårt arbete under den tiden han har haft lösa skor.

Men i förrgår när jag skulle testa att rida igen i ridhuset så kändes han halt i traven. Jag slutade självklart att rida och kollade igenom benen, men precis som de varit länge nu är det jättefina och torra... Så jag antar att det sitter djupare in. Kanske han har problem med rygg/länd eller bog och belastar på frambenen... Jag vet inte. Det jag undrar över är om de lösa dojjorna kan ha något å' göra med att han haltar på höger framben.

Tycker ni att jag ska åka in till kliniken och kolla honom om han inte blir bättre efter att hovis varit över?

Kan hältan bero på något annat kanske? Jag blir så förvirrad eftersom jag inte ridit eller arbetat honom speciellt hårt under en månads tid...

Sv: mystisk hälta

Jag hade ju tänkt att göra det. Men det är ju egentligen ingen idé att göra en hältundersökning eftersom jag tror att det sitter någon annanstans än i benet. Men jag vill röntga hela hästen för så kanske jag hitta felet där kanske. Det kanske är skelettet det är fel på... Och då hjälper ingen hältundersökning, har varit på sådana undersökningar med min förra häst och de gav ingenting eftersom problemet satt i bogen.

Sv: mystisk hälta

Hovböld som spökar?:confused:

Hur som, någonstans måste man ju börja. Uteslutningsmetoden; börja i allafall med att röntga.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 885
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar