Mystisk hälta/sjukdom.

Beckie

Trådstartare
Såhär ligger det till.

I går morse när stallägaren släppte ut hästarna märkte hon att min pålle haltade på höger bak. När jag fick reda på detta begav jag mig till stallet för att kolla på honom och då var han inte bara halt utan stel i hela bakpartiet, även om han haltade mer på höger bak. Jag tog in honom i boxen och när vi senare tog tempen på honom hade han ca 40 graders feber. Vi ringde veterinären som kom efter 3 timmar. Hon tog blodprov och han fick även en spruta antiinflammatorisk vätska. Han reagerade inte märkbart på sprutan som han fick förutom att febern gick ner någon grad.

Idag fick jag svar på blodprovet och de visade ingenting vilket utesluter både korsförlamning och elischia som vi först misstänkte. Hans tillstånd har inte förbättrats heller. Så nu står min häst med 40 graders feber och en oidentifierad sjukdom. Ringde olika djursjukhus och de rådde mig att ta ut hovslagaren så att han kan kolla om han har en hovböld, om han inte hittar något så far vi till kliniken.

Är väldigt orolig för min pålle och undrar om någon har en aning om vad som pågår :cry:. Skulle det kunna vara en hovböld?

Sv: Mystisk hälta/sjukdom.

prova att känna på hoven med en visitertång. En eventuell hovböld gör att hästen oftast reagerar.

Sv: Mystisk hälta/sjukdom.

Hovslagaren var här och gjorde det igår men han kunde inte känna något så han tror inte att det är en hovböld. Vi körde in honom till sjukhuset igår så förhoppningsvis för jag svar på vad det kan vara snart.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: akleja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 010
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII