Mystisk hälta - hur länge avvakta?

Zewz

Trådstartare
Min fyraårige nordsvensk blev i lördags helt tvärt jättehalt på vänster fram. Det syns ingenting, ingen svullnad, ingen värme, ingen reaktion vad jag än gör med hans ben, men han haltar ordentligt i både skritt och trav. Han stödjer på det, såpass att han vilar bakbenen ibland, men man ser att han inte trampar ner helt och hållet.
Han kan ha snubblat/trampat snett när vi tog oss mellan två hagar, över en liten liten mur (aldrig varit några problem förr). Han har sommarvila just nu, har haft i ett par veckor.
Hästen är glad och pigg i övrigt, inte allmänpåverkad.
Hade tänkt avvakta några dagar, men hur länge är rimligt att bara vänta?
Han har inte blivit bättre.

Typiskt av honom såhär i semestertider, inte helt lätt att komma intill klinik/få ut veterinär... Lugna mig, någon? Säg att min häst överlever :cry:

Sv: Mystisk hälta - hur länge avvakta?

Låter som en hovböld. Har han puls eller varma hovar? Ta ut veterinären först och sen hovslagarn. Väntar du kommer han ha ont men hovbölden kommer ta sig ut. Lycka till :)

Sådar var min när han vrickat sig rejält och fick en hovledsinflammation. Metacam och kortison på klinik och sen samma hemma i stallet, boxvila ett tag, sen efter 6 månader konvalecens var han ok.
Din kanske har nåt HELT annat.

Vänta? Jag hade ut veterinär dagen efter.

Ingen puls eller värme i fötterna.

Ringer veterinären imorgon.

Tänkte bara uppdatera...

Hovslagaren kände igenom hoven med tång i tisdags, utan några som helst tecken på hovböld. Han rekommenderade mig att avvakta, men hästen vart så halt onsdag kväll att jag började ringa runt på torsdag morgon. Fick en tid idag, torsdag eftermiddag, på klinik. Fantastiskt skönt att få en tid med en gång.
Väl framme hade han i transporten blivit tvungen att ta stöd på benet så en böld hade spruckit upp vid kronranden. Vill inte ens tänka på hur ont han måste ha haft...

Och inte ens då, när veterinären till och med kunde se på ett ungefär vart den satt reagerade han på visiteringstången. (Kallblod med tjocka sulor...)
Däremot började det droppa när hon drog sömmarna. Så då var den lätt att öppna upp, det gick himla smidigt. Skönt ändå att det gjordes på klinik så han kunde få lite bedövning och annat mått och gott.
Han står nu gipsad och närapå helt ohalt på boxvila. Hovis ska hjälpa mig byta gips i helgen, så har han lite koll på hoven.

Försöker intala mig att man inte kunde gjort så mycket annat, när han inte visade alls vart bölden satt. Skönt i alla fall att han är smärtfri nu.

Skönt att det gick så pass bra :)! Men hade han inte puls i benet, eller värme i hoven vid något tillfälle alls?

Jag kände ingenting. Hovslagaren som är mer erfaren kunde ana en eventuell ökad puls i kotleden. Men det var väldigt mariginellt. Ingen värme som vi kunde känna.
Imorse var han lite tjockare i benet, men det hade förmodligen med att göra att han inte använt det något nämnvärt. Så det var verkligen inte enkelt att gissa sig till.

Du kunde inte ha gjort så mycket annorlunda, din fick exakt samma symptom som min märr för 1 år sedan. Tränade henne i dressyr ena dagen och gick som en klocka, nästa dag hittade jag henne blockhalt i hagen precis in i påskhelgen, hade ingen lust att ta ut veterinären just under storhelgen då jag redan har en knapp ekonomi när det gäller hästen men tog ut både min erfarne hovslagare som kollade efter hovböld och kände efter tecken på hovbensfraktur.

Vi hittade ingen värme eller fick ur hon några reaktioner vid diverse klämmningar för att påverka hovbenet. Tog henne även till en hästkarl som utbildade sig som hovslagare som 18-åring och har därefter jobbat som det och haft framgångsrikt travstall = över 45 års erfarenhet av hovar och skador som inte heller kunda hitta nånting.

Tog in hon på klinik efter helgen då hon dessutom var mindre halt, hältutreddes och bedövades i hoven = blev mindre halt och därefter hittade vi en skada som förmodligen orsakats av smuts som legat mellan skon och hoven och tryckt. Hittade ingen böld utan bara svart hård hovmassa som var "död" som grävdes ur, inga blödningar eller liknande. Fick stå gipsad runt hoven på box 1 vecka och medan hon stod på box kom det ut en hovböld i kronranden och när den väl kom ut var hon ohalt :) bytte gips efter en vecka sedan fick hon stå i liten hage en vecka och sedan ut i vanlig hage, skodde hon fram igen och därefter fick jag försökte hålla rent hålet så gott det gick och nu ett år efter ser hoven nästa normal ut, bara lite kanter som skvallrar på en gammal hovböld, hon blev också halt på vänster fram för övrigt :p

Senast ändrad:

Håller med om att du antagligen inte kunde gjort mkt annorlunda. En av mina hade en hovböld som spökade länge. Var ömsom ren, omsön inte helt ren. Klämdes och kändes och nada. Slog på sulor för att se om hon var öm (platta sulor) och blev ua av det. Men sen började hon tassa på hårt underlag med båda fram, u.a. på mjuk. Av med skor + sulor och klämma och känna men inget. Teori att det kommit lera emellan som tryckt på sulan. På med skor + sulor igen.

Var ua ett tag, sen tassig på MJUKT och ua på hårt, trots sulor, err?

Tills en dag när hon var grymt halt, som jag sa till hovis när jag ringde "hade det inte varit mitt i vintern och ett spinkigt fullblod hade jag ylat FÅNG!". Så såg hon ut, superstapplig BF.

Lastar och åker 5 mil. Ut kliver en ohalt häst. Skorna BF dras ändå och när det dras av på ena fram utbrister hovisen 'FAN!'. Då har en stor, djup böld brustit i sulan. Jag utbrast "Hurra!", för hade börjat befara mycket värre.

SKars upp, gick högt upp i kötthoven och fick gipsa. Bölden hade antagligen legat djupt, fått lite respit när hon skoddes med sulor och kunnat ligga och gona till sig. Brast i transporten pga 'full beslatning' och att den var mogen (därav den förvärrade hältan även om den såg ut att vara BF).

Från första lilla symptom till brast var det två månader... Men ingen puls, ingen ömhet för visitertång, ingenting 'sånt' - helt enkelt för den låg så djupt.

Outgrundliga hästar :grin: Tänk om de bara kunde prata istället?

Snällt av er att peppa lite. Kände mig som första klassens djurplågare onsdag kväll... Maken visste inte vad han skulle tro när jag stod i sovrumsfönstret och tittade ut på min stapplige krake och grät en skvätt... :rofl:

Hade enorm tur med klinken med. Närmsta med röntgen är 5 mil. Fick telefonsvarare i örat, som meddelade att de under sommaren hade öppet två dagar i veckan :eek: men faktiskt just den aktuella dagen. Pratade in meddelande och fortsatte ringa nästa klinik, 10 mil bort. Fick en tid dagen efter, halv nio på morgonen... Naturligtvis tacksam att få en tid innan helgen, men såg väl inte fram emot 20 mil med transport. Dock ringde den närmre kliniken upp och så fick jag komma samma eftermiddag. Avbokade den andra, något skamset, men det var inga problem :)
Min fantastiska nordsvensk är dessutom helt underbar. 4 år gammal är han och jag lastar och sköter allt själv. Mina gamla ponny går inte lasta själv, minsann...
Idag har jag med jämna mellanrum gjort nya små sjukhagar åt honom i trädgården, så han får gå med inpackad fossing på kort gräs, för att inte bli blöt, men ändå få chans att beta lite :love:
12_7_12.jpg

Om hästen blir väldigt halt från ena dagen till den andra är sannolikheten för hovböld stor. Prov att slå på sömmen . Om hästen har ont i hela hoven kan det vara svårt att lokalisera exakt var den sitter.

Om en häst är "oförklarligt" lite halt o jag inte hittar ngt brukar jag ta till 3dagarsregeln. antingen vänder det eller så är det samma o då åker vi in.

sårskador på benen klarar DV som regel av. Hovis får kolla hoven om jag bedömer att felet ligger där.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka