Mysko "ridponnystam"

Zuzzi

Trådstartare
En kompis till mej hade förut ett ponnysto som har en lite annorlunda stam.

Mamman heter Aurora II och är e.new forest hingsten Nasser RNF 61.
Sen kommer kruxet...

mormorn (Ashurst Helen RPM 2641) är troligtvis korsning mellan en "trotter" (fransk travare?) Janis (okänd stam) och en hingst vid namn Home James 6PR 46.

Nån som någonsin hört talas om den hingsten?
Han är e.Corner Boy xx (står GSB efter namnet, det är väl General Stud Book för det engelska fullblodet?) u.Nutmeg (med okänd härstamning)

skulle vara väldigt intressant om någon hört talas om den här hingsten! och om han gett fler avkommor, ridponnyavkommor?

Sv: Mysko "ridponnystam"

Vet du när mormodern är född?
Jag skulle tro att Trotter menas med Norfolk Roadster/Trotter, alltså en tidig typ av hackney, en vanlig hästtyp tidigare i england. Jag har själv ett sto med en hel del gammalt Norfolk Roadsterblod längre bak.
Home James 6RP 46 ? Är du säker på att siffror och nummer är rätt?
Jag har aldrig hört talas om den kombinationen. RPR 46?
RPS 46?

Hon är f.1966, modern Aurora är f.1977.

aah intressant! får ta å leta upp å se om det finns nått intressant att läsa om den "typen/rasen" :idea:

dom uppgifter jag har fått så stod det 6RP 46, men jag har ingen aning om dom stämmer alls, troligen inte :cool:
Hingsten Home James känns väldigt "engelsk" på nått sätt när jag hör namnet.

Nutmeg är ett namn som jag känner igen, men jag hade för mig att det var en arab eller möjligen welshponny, har för mig att jag haft den hästen med i stamtavlan på en ponny jag hade för typ 20 år sen...

Okej!

du har möjligen inte tillgång att hitta stamtavlan till den ponnyn?
fast de kanske är svårt :p

Eftersom mormodern Ashurst Helen RPM 2641 är registrerad i National Pony Society (RPM=Riding Pony Mare 2641) ska det inte vara omöjligt att hitta hennes stam,
Kan du fylla i:
Fader:
e: u:
Moder:
e: u:

Fader: Home James ?6PR 46?
(e: Corner Boy xx u: Nutmeg)

Moder: Janis (Trotter)
e: ??? u: ???

oki. nu blir det till att leta upp gamla stamböcker från NPS!
Mormodern bör finnas eftersom hon har ett nummer, det visar att hon antingen spelat polo(!) eller visats upp på nån utställning i NPS regi.Fram till 1974 kunde även ponnies med mkt kort stam registreras (både ston och hingstar) , efter det blev reglerna mkt hårdare.

Hittade en Janis (ex Janice) i Hurlingham Polo-register 1960:
Janis (ex Janice)owned by Count Potocki, Southampton.Grey mare 14.2hh, by Blue Spuds (polobred Forest horse) out of winning trotting mare by Viking (HSB), shown as unmade polopony, 3:rd prize.

tack så mycket! Väldigt intressant! :bow: :bow:

Så det här stoet Janis/Janice är alltså e.Blue Spuds och u.winning trotting mare e.Viking?

vad då ridponnystam? Det är en korsningsponny och ingen ridponny.
En ridponny måste ha en typ men en korsningsponny får se ut hur som helst. en ridponny är en ras med särskilda egenskaper som man
man avlar fram. Tror du att så fort du korsar allt så är det ridponny?

tre hjärtan skrev:
En ridponny måste ha en typ men en korsningsponny får se ut hur som helst. en ridponny är en ras med särskilda egenskaper som man

Du har lite fel...

text från asrp...

Steg I

Det börjar med korsnings avel.

Korsningsavel skapar kombinationer av anlag och utnyttjar korsningseffekten då helt olika anlag träffas. Ponny – fullblod (små ädla halvblod). Ponnyns småvuxenhet och karaktär--- hästrasernas prestation.

Men det finns ett syfte att få fram en ädel typ. Korsningar är tillåtna till 100%...

/cj

Nej jag tror inte att man får fram en ridponny så fort man korsar!

Men det här ÄR en ridponnystam.
Ridponnyn måste väl ändå ha en grund för att kunna bli en ridponny och det börjar ju med korsningar.
Mormodern är en registrerad ridponny
(Ashurst Helen RPM 2641 =Riding Pony Mare)

Enligt en person skulle hästen med den här stammen kunnas registreras som en Sv.Ridponny

men om det stämmer vet jag inte.

Hon är 75% new forest
och 25% den här övriga stammen, mormorsfarfar är eng.fullblod

tre hjärtan skrev:
Vad är en Ridponny? Vad är en korsningsponny?
Är inte alla så kallade Ridponnier egentligen korsningsponny? Det finns ingen ras som är *ridponny* utan alla ridponnier är korsningar på något sätt. Den mest välkända hingsten inom ridponnyaveln och som finns i engelsk, tysk, holländsk och i andra länders avel Bwlch Valentino är en korsning. Fadern Valentino: e. MaliceXX (ARG) u.Silverspray (breeding unknown, said to be by a Barb stallion out of TB-type mare)
Modern: Bwlch Goldflake WFS e. said to be by MeteoricXX u. *an arab cross welsh mare.
(said to be by =sägs vara efter, dvs ej dokumenterad stam..........är mkt vanligt i ridponnyaveln)

Zuzzi skrev:
Nej jag tror inte att man får fram en ridponny så fort man korsar!

Men det här ÄR en ridponnystam.
Ridponnyn måste väl ändå ha en grund för att kunna bli en ridponny och det börjar ju med korsningar.
Mormodern är en registrerad ridponny
(Ashurst Helen RPM 2641 =Riding Pony Mare)

Enligt en person skulle hästen med den här stammen kunnas registreras som en Sv.Ridponny

men om det stämmer vet jag inte.

Hon är 75% new forest
och 25% den här övriga stammen, mormorsfarfar är eng.fullblod
Hon är nog ännu mer New Forest.
Hingsten Blue Spuds (även kallad Blue Spud) är : by Forest Horse out of Forest Mare by Sahara NPS (samma Sahara som finns i tidiga welshstammar) alltså 75% New Forest.
Hingsten Viking var *war premium stallion* i New Forest 1937-44, dvs en hingst som stog till avel för en mkt låg summa, och tydligen betäckte en hel del ponnyston, och stona var New Forestponnier.
Så jag skulle nog kalla det för en RIDPONNY med mkt stort New Forestinslag!

poloplayer skrev:
Hon är nog ännu mer New Forest.
Hingsten Blue Spuds (även kallad Blue Spud) är : by Forest Horse out of Forest Mare by Sahara NPS (samma Sahara som finns i tidiga welshstammar) alltså 75% New Forest.
Hingsten Viking var *war premium stallion* i New Forest 1937-44, dvs en hingst som stog till avel för en mkt låg summa, och tydligen betäckte en hel del ponnyston, och stona var New Forestponnier.
Så jag skulle nog kalla det för en RIDPONNY med mkt stort New Forestinslag!

ah just de ja! Glömde ju Blue Spud! :)
men om man nu ska dela upp blodet i procent hur blir det då?
som jag sa förut var hon 75% new forest och 25% "övrigt", måste väl bli mer med Blue Spud?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka