Myler betten?

M

Mariqa

Verkar vara det "nya" nu, har läst lite om dom och så. verkar väldigt anpassad i munnen på hästarna. Nån som provat? skulle vara lite kul att höra vad ni tyckte om det då :)

För ett år sen hade ju alla mylerbett till sina hästar. Oj det var ju så bra så. Men nu är det inte ofta jag ser nån som använder det. Fem personer i stallet köpte nåt utav dom bettet till sin häst, men nu är det bara en som använder det då & då.

Har det till våran 2 åriga ardenner.
Nu tycker han det inte är något att ha bett i munnen längre.
Kommer nog att kunna ha det tills han blir runt 5-6 år.
Rekomenderas varmt. :love:

Jag rider på ett Myler just nu men bara under dressyrträning. Det funkar jättebra för min häst. Han söker sig gärna ner och tar stöd på bettet, är även mer villig att hålla sig kvar därnere. Men rider jag ut i skogen är jag inte särskilt förtjust i Myler. Känns inte som man har ngt att sätta emot när hästen får för sig att leka Solvalla-travet. Min erfarenhet av Myler är att man måste vara ganska rejält lätt på handen för att öht få ngn reaktion. Om man måste ta ett nappatag för att lugna ner hästen kör han bara upp huvudet och struntar fullkomligt i bettet.

Och vet du varför han kör upp huvudet? För att myler inte alls är milda och snälla bett, dom är faktisk väldigt skarpa, isär dom med tungfrihet och hävstång. Efter ett tag har man en häst som går bakom hand och krullar i hop sig. :crazy:Sök efter gammla tråder, var många bra svar om varför myler inte är bra! Mkt bättre än jag kan svara, eftersom jag inte provat. ;)

Myler är bara så skarpt som handen på tyglarna, det är min erfarenhet. ToM det "mildaste" bettet blir skarpt om man är hård i handen så man kan inte säga att Myler alltid är genomskarpt, så enkelt är det. F. ö har jag redan hört allt annat resonemang om alla möjliga bett som finns på vår jord och det jag har märkt på min häst är att han enkelt gillar Myler på dressyrbanan. Att han kör upp huvudet har förvisso flera orsaker, dels att bettet blir skarpt när jag måste ta ett starkt förhållande tag för att han inte ska rusa iväg, och dels för att han är f.d travare.

Tog försnart 5 år sedan över en fd SM-hoppponny som ansågs som extremt okänslig i munnen.
På inrådan av hästtandläkere prövade vi Mylerbett på ponnyn.

Redan första gången märktes det vilken skillnad det blev.
Numera rids ponnyn utav en 5-åring utan problem.

Men sätter du ett "vanligt" bett i munnen så är ponnyn precis som den var tidigare.

Och våran ardenner tyckte definitivt inte OM att ha bett i munnen när han kom.
Numera bryr han sej absolut inte när han har Mylerbettet, däremot gapar han och tycker absolut inte om att ha annat bett i munnen.

Och inget bett är skarpare än den hand som håller i tyglarna.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
844
Senast: Tilly_85
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar