Mygg och knottspray.

M

moontje

Idag ska vi åka och köpa mygg/knott spray. Vet ni något märke som är bra, som faktiskt FUNKAR? Har ingen erfarenhet av något som funkar..
Snälla någon? :angel:

Sv: Mygg och knottspray.

Ultrashield har jag alltid använt, förskräckligt dyrt men vad gör man? nu har jag dock köpt renons, tänkte att det skadar ju inte att prova, eftersom US inte biter på broms så är det faktisk värt att prova nått annat eftersom bromsen är klart värst just nu. kan återkomma med rapport sen.

jag brukar även smörja med 4ess tjärsalva runt skap och mellan frambenen. har nylanders hästkräm på extra utsatta ställen, min häst har tex vårtor som är hårt utsatta samt ett par bitsår från hagkompisarna ( gubbar som tröttnat på att 4 åringen retas med dem ) och då håller nylanders diverse flygfän borta och det får en chans att läka ifred.

Använder renons spray, samt vanlig hästsalva (vilket märke det nu är - den svarta burken med vitt lock...). Tycker att det funkar helt ok. Har även flyghuva med öron vid värstingperiod, samt en flyveil fastsatt på tränset.

Ja hur ska knotten annars dö?

Jag blev iofs lite skärrad av artikeln i senaste Ridsport - visste faktiskt inte att flugmedlen var riktigt så farliga. Att fiskarna i mindre vattendrag kan bli förgiftade om en sprayad häst badar, och att sprayade hästar inte anses lämpliga som människoföda... Jösses.

Nog för att hundarnas fästinghalsband är giftiga de också. Har väl helt enkelt inte tänkt över saken ordentligt och bara sprayat på i lycklig okunskap och dumhet.

Lite OT - använder något ett miljövänligt insektsmedel som fungerar?

Använder Renons flugmedel, och det funkar faktiskt förvånansvärt bra!
Annars är ju 4 ess (Skillingarydsalvan) också bra, men jobbig att hantera och luktar riktigt illa. Det är dock ingen spray, men iallafall...

Tack för alla svar!

Köpte ultra shield förut, och märker redan skillnad! Vet någon hur ofta man bör spraya? Det står 1 gång/2 veckor.. men det tvivlar jag på xD

Har inte ultra shield i och för sig - men jag sprayar i princip varje dag.

Det står ju på flaskan att det är miljöfarligt och att behandlade hästar inte ska gå till livsmedelsproduktion. Det ska egentligen föras in i passet att hästarna har blivit behandlade med den typen av produkt.

Överdosera inte! Det räcker så som anvisningarna säger.
Jag har switch på min ponny en gång i månaden, eksemhäst som visserligen går täckad, och han har inga som helst bekymmer med insekterna. Helt symtomfri!

Överdosera inte! Det räcker så som anvisningarna säger.

jag håller inte med, jag har på spray både före och eventuellt efter ridning ( om han blivit svettig eller badad/svampad) och nästa dag när jag tar hästen från hagen så kan jag ändå se att han har både flugor mygg och broms på sig. då då får han nytt medel på sig och blir lugn, så ja det hjälper men nej abolut inte i 14 dagar, knappt ett dygn skulle jag säga.

hur det är med switch vet jag inte för det har jag inte använt men med alla flugmedel i spray och krämform jag har provat så har jag fått ha på varje dag.

Med US räcker det inte en gång varannan vecka. Jag brukar försöka dra ut det till varannan dag ungefär. Beror lite på vad vi gör, blir hästen svettig så måste det givetvis sprayas där igen. Sen på med tjärsalvan på mer utsatta ställen, någon slags gelmyggmedel smörjer jag kring ögon och öron, huvudet överlag. Sen har jag kvar lite renons som jag brukar spraya innan vi rider, på både häst och människa.

Switch skulle jag gärna använda, men tyvär tappar hästen man och svans av det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Freazer
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Celinehenn
·
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
404
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka