Mycket tunn mamma ....

Cornelia

Trådstartare
Nu behöver jag råd från er kloka bukefalister!

Läget i korta drag:

Ett arabsto, 18 år, som under högdräktigheten började bli tunn, vilket jag lyckades hålla i schack genom att mula i henne sällan skådade mängder- åtminstone bland mina nästan alltid lättfödda araber!
Luzern, AVEL, olja och fri tillgång på hö.

Nu är fölet två och en halv månad, stor för sin ålder och tjock och rund. Men mamma ser rent ut sagt bedrövlig ut!!

När fölet var nyfött fick stoet 4-5 liter blöt luzern, 2-3 liter AVEL, 1-2 liter hel havre och ca 3 dl olja. (Ett litet sto, ca 145 cm och nätt i kroppen.)

Var tunn, men inte katastrofalt.

Fick rådet att släppa henne på bete så snart det gick. Gjorde så, ett stort bra bete där hagkompisarna, även andra ston med föl, snabbt blev runda små grisar ..... Men inte hon!

Nu har jag börjat stödfodra igen, skulle förstås aldrig slutat med det. Men nu behöver jag tips på vad jag ska ge henne för att få henne i hyfsat hull igen. Snälla, ös på med förslag!
 
Sv: Mycket tunn mamma ....

Provat Hippo Alfa med olja? Kanske ta henne från de andra en period och ge henne fri tillgång på något verkligt potent foder?
 
Sv: Mycket tunn mamma ....

Jag skulle försöka fodra henne med något kraftfoder som är väldigt koncentrerat, dvs mycket protein och energi per kg foder.

Kanske ta in sto och föl på natten/dagen så att hon hinner äta mycket och koppla av en stund?
 
Sv: Mycket tunn mamma ....

Jag skulle nog konsulterat en veterinär i första hand, med tanke på att du redan ökat på fodret och ingenting händer. Ta prover, kolla tänder, mask mm. Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Mycket tunn mamma ....

Det är svårt när de redan tappar och ger di, allt du stoppar i hamnar i fölet istället. Börja stödfodra fölet så det diar mindre?
 
Sv: Mycket tunn mamma ....

Ja, det är en ide, att stödfodra fölet. Ska ta hem dem, hade jag redan tänkt, för det blir knöligt att stödfodra ute på betet bland de andra.
Veterinär har jag också funderat på, men jag tror faktiskt inte att det är något fel på henne, utan jag tror att hon ger allt till fölet. Så att börja ge den lilla stödfoder är nog en bra ide.
 
Sv: Mycket tunn mamma ....

Ett diande sto är nästan hopplöst att fodra upp i hull - creepfeeding till fölet är nog bästa alternativet.
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 955
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp