Mycket sprickor!

H

Helenaa

Min häst har En del sprickor i hovarna, Vad ska ja göra ?
Många säger att ja ska smörja med hovfett, visa säger att ja inte ska det. Men nu har en sagt att ja ska ta rapsolja ? kan det vara bra ? ;)
// Helenaa

Sv: Mycket sprickor!

Sprickor längst ned brukar komma när hovarna har blivit alldeles för långa. Andra hovsprickor/torra hovar fixar man genom att låta hoven stå i vatten 20 min lite då och då så att den återfuktas. Allt du smörjer på hindrar hoven från att ta upp fukt naturligt och detta resulterar i att hoven blir ännu torrare istället.

mirage skrev:
Sprickor längst ned brukar komma när hovarna har blivit alldeles för långa. Andra hovsprickor/torra hovar fixar man genom att låta hoven stå i vatten 20 min lite då och då så att den återfuktas. Allt du smörjer på hindrar hoven från att ta upp fukt naturligt och detta resulterar i att hoven blir ännu torrare istället.

Instämmer med Mirage :bow:

Svårt att ge råd när man inte vet vilken typ av sprickor det är. Är det av den typen som beskrivs ned till eller är det större/djupare pga torra hovar? Skulle rekomendera dig att slänga ett öga på tråden "hovar och tjära", där har även oljan tagits upp och det finns en väldigt intressant artikel ang nya rön om olja som länk.

Om sprickorna beror på dålig hornkvalitet kan jag rekomendera biotin (gör det på den andra tråden). jag har även skrivit mer ingående om mina erfarenheter av biotin på äldre trådar.

Lycka till oavsett typ av sprickor. :D

Mitt sto får biotin mot sina sprickor, och det har faktiskt blivit en märkbar skillnad! :) Min hovis säger att man ska smörja in med olivolja, att någon hade gjort nån ny studie på det, och att den visade att det var det allra bästa smörjmedlet??

sprickorna blir nedanför sömmarna eller vad man ska säga! och hon är ej lång i tårna!

//Helenaa

Om hovarna i övrigt ser bra ut i form, vinkel och funktion tycker jag du ska använda olivolja som är det senaste enligt forskning av Ove Wattle. Läs artikeln....

http://www.remont.se/article.asp?id=309&debate_thread=expand#thread1989[/URL]

(lite ny här...så jag vet inte om det blev rätt med länken)

Själv använder jag olivolja på kronrad, där masserar jag med en tandbortse en liten stund sedan smörjer jag in hovväggen.
Ibland får hästen först stå i fotbad med vatten, för att hjälpa lite fukt att komma in och stanna lite längre.

Jag fotbadar även med kollodialt silvervatten för att få bort svampangrepp på stråle och ibland även på lamellrand, efter
ett sådant fotbad använder jag inte olja för jag vill inte stänga in eventuellt döda bakterier.

Mina hästar är barfota och har aldrig några sprickor. De rids regelbundet på grusväggar m.m och det fungerar jätte bra.

Om man någon gång verkat en hov så vet man att den tar upp vatten även utifrån, den blir betydligt mjukare att skära i efter ett hovbad eller regn.
Sprickor uppstår om hoven inte verkas så att vikten fördelas jämnt runt hela hovkapseln. Hovbenet ska vara markparallellt. Dålig hornkvalitet upppstår om blodcirkulationen på något vis är hämmad t ex genom felaktig verkning elelr skoning som omöjliggör hovmekanismen. Självklart är även sömen en bov när det gäller sprickor.
Hoven har inga fettkörtlar, däremot svettkörtlar i strålen. Naturen har alltså inte "planerat" för fett eller olja på hornet.

Ann

Det är helt rätt att en felaktig verkning eller skoning kan ge upphov till sprickbildning, att skoning "omöjliggör" en fungerande hovmekanism är däremot felaktigt.
En kombination av torra hovar och eventuellt för grova söm kan ge sprickor under sömmarna.
En hov skall normalt ha en viss fukthalt, om den sjunker tillsätter man VATTEN, fotbad är jättebra om hästen kan stå i en spann eller liknande, annars blöt ner en uppsättning transportskydd o låt hästen stå med dessa på sig, mycket enklare än att lära den stå i en spann.

En av mina hästar har egentligen mkt bra hovar största delen av året men han klarar aldrig övergångar mellan blött och torrt, då krakelerar alltid hovarna i nederkanterna under sömmarna (trots att han varken är lång eller dåligt/felaktigt skodd) sedan är helsiket igång ofta lyckas han ju då dessutom tappa någon sko pga att vissa sömmar lossnar när det har gått sönder så river han av ännu mer av hovväggarna. Brukar ta halvvägs in på sommaren innan hovarna har stabiliserat sig på torrt (om det inte är väder som förra sommaren vill säga) sedan är de jättefina tills omslaget på senhösten kommer och så har vi en jobbig period igen. Provat att ha honom i blöt men det gör det hela sämre då det då blir ett omslag varje dag mellan blött och torrt vilket gör att de spricker ännu mer. Fick i år rådet att prova "Hovstärkare" (Tuff Stuff) från Hööks som är någon typ av lack som lägger sig som ett skyddande lager. Har tagit det med jämna mellanrum nerifrån marken upp till ca halva hoven speciellt mkt just runt sömhålen och det har faktiskt fungerat långt över förväntan. Så fina hovar som han har efter denna övergången har han aldrig haft innan (Om han sen hade låtit bli att få tokryck i hagen härom dagen och med grovt våld slitit av sig en sko så hade de faktiskt nästan inte alls varit spruckna/söndriga någonstans) Så jag kan varmt rekommendera att prova det.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 752
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
535
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Missemus
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
630
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix