Mycket lös i magen!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Verona1987
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 394
V

Verona1987

Hej!

Torsdags förra veckan tog ja ett halvblod på foder som är vanvårdad.
Mycket mager och rasp på bakbenen.

När ja hämtade henne så fick ja med hösilage men tycker inte att de är bra så ja köper istället från stallet hon står på.
Jag bytte hösilage i måndags.

Hon va lös i magen när ja hämtade henne och nu är de lite värre efter hösilage bytet.
Hon får även :
600g betfor, 600g Lusern pellets och 600g fibergi, någon näve
Lusern Mix X-tra olja och fri tillgång på hösilage.
Beräknade hennes foderstat ordentligt när ja hämtade henne.
Så de ska stämma;D

För hennes lösa mage köpte ja A-fil och foderjäst.
Men har ni något mer tips?
Lägga till något, ta bort något eller ge mindre eller mer av något?

Tackar för alla tips!!!

MvH Stina och Verona

Sv: Mycket lös i magen!

Hejsan!!

Jag hade samma problem med min unghäst när jag fick hem honom. Han va jätte dålig i magen:(
Där han stod innan fick han hösilage och när han kom till oss så fick han hö. Och han blev genast bättre i magen:bump:
Tror inte hans mage tålde hösilaget riktigt. Men nu är han som en normal häst i avföringen.

Du kanske känner någon som har lite hö så du kan pröva å se om det hjälper?!

Hoppas din häst snart blir bättre.

Ser oxå att du ger olja. Det kan vara laxerande så pröva dig fram och se om det gör någon skillnad om du tar bort den/minska på den.

Senast ändrad:

Är hösilaget väldigt blött?
I sådana fall kan det hjälpa att ge nått kg hö eller halm för att "torka" upp i magen så att säga.
Hur mycket hösilage orkar den äta per dygn?Är hösilaget blött kan det vara så att hästen inte orkar äta den mängd ts den behöver och därför blir det knas i magen.Det blir då massa vatten och lite fibrer.Och fibrer får man då från tex hö eller halm eller luzern hack .

Jag skulle plocka bort alla tillskott och bara ge grovfoder och bakjäst under någon vecka, för att se vad som händer.

Många hästar är lösa i magen just nu pga leran, kanske en kur med loppfrö skulle vara bra?

Börja sedan att lägga till lite av ett fodermedel, (perssonligen hade jag valt lusernet) och var observant på hur hästen reagerar, för att sedan öka på lite i taget av det.

Färdigfoder vågar jag öht inte ge min häst som har väldigt känslig mage, jag vill veta exakt vilka fodermedel/råvaror hon kan tänkas reagera på så att jag lätt kan utesluta dem. I ett färdigfoder finns så många olika ingredienser att man omöjligt kan köra uteslutningsmetoden.

Genom att prova mig fram med lusern och betfor (som ju enbart innehåller råvarorna lusern, betfiber och melass) har jag lyckats klura ut att min häst är känslig för melass, men med mycket försiktig invänjning kan hon numera äta även ganska stora mängder lusernhack.

Hejsan!!

Jag hade samma problem med min unghäst när jag fick hem honom. Han va jätte dålig i magen:(
Där han stod innan fick han hösilage och när han kom till oss så fick han hö. Och han blev genast bättre i magen:bump:
Tror inte hans mage tålde hösilaget riktigt. Men nu är han som en normal häst i avföringen.

Du kanske känner någon som har lite hö så du kan pröva å se om det hjälper?!

Hoppas din häst snart blir bättre.

Ser oxå att du ger olja. Det kan vara laxerande så pröva dig fram och se om det gör någon skillnad om du tar bort den/minska på den.

Hej! Tänkte att ja skulle testa de!
Men ja vill att hon ska gå upp i vikt med.
vet inte om dom kanske går lättar upp i vikt med hösilage än hö.
e lite dålig på sånt;D
japp! ja kan ta bort oljan! ska testa de.

Är hösilaget väldigt blött?
I sådana fall kan det hjälpa att ge nått kg hö eller halm för att "torka" upp i magen så att säga.
Hur mycket hösilage orkar den äta per dygn?Är hösilaget blött kan det vara så att hästen inte orkar äta den mängd ts den behöver och därför blir det knas i magen.Det blir då massa vatten och lite fibrer.Och fibrer får man då från tex hö eller halm eller luzern hack .

hösilaget som hon får är rätt torrt.
kan gissa att hon äter 9 kg på ett dygn.
vet inte riktigt exakt.

Jag skulle plocka bort alla tillskott och bara ge grovfoder och bakjäst under någon vecka, för att se vad som händer.

Många hästar är lösa i magen just nu pga leran, kanske en kur med loppfrö skulle vara bra?

Börja sedan att lägga till lite av ett fodermedel, (perssonligen hade jag valt lusernet) och var observant på hur hästen reagerar, för att sedan öka på lite i taget av det.

Färdigfoder vågar jag öht inte ge min häst som har väldigt känslig mage, jag vill veta exakt vilka fodermedel/råvaror hon kan tänkas reagera på så att jag lätt kan utesluta dem. I ett färdigfoder finns så många olika ingredienser att man omöjligt kan köra uteslutningsmetoden.

Genom att prova mig fram med lusern och betfor (som ju enbart innehåller råvarorna lusern, betfiber och melass) har jag lyckats klura ut att min häst är känslig för melass, men med mycket försiktig invänjning kan hon numera äta även ganska stora mängder lusernhack.

Hej!

ok! ja ska testa loppfrön om inte foderjästen och A-filen hjälper.
ok! men hon har fått de fodret förut och då gick de super bra!
men ja ger henne mer nu. Hon fick inte alls mycket där hon stog förut.

Hur stor är hon då? För 9 kg hösilage är väldigt lite på fri tillgång. Och om hon äter så lite så är det inte undra på att det blir knas i magen. 9 kg hösilage kan om det är blött motsvara 6 kg hö i ts och då förstår du nog själv hur lite det blir i stråmängd.Vilket är långt under behovet för en normalstor halvblodshäst.
Hur är tänderna? har du kollat masken?

Hur stor är hon då? För 9 kg hösilage är väldigt lite på fri tillgång. Och om hon äter så lite så är det inte undra på att det blir knas i magen. 9 kg hösilage kan om det är blött motsvara 6 kg hö i ts och då förstår du nog själv hur lite det blir i stråmängd.Vilket är långt under behovet för en normalstor halvblodshäst.
Hur är tänderna? har du kollat masken?

Hon är ca 165 i manken.
joo.. ja håller med dig att de låter lite.
hon borde äta mer!
kanske 11 kg?
Hon äter ju hela tiden och det finns alltid hösilage i hagen hos henne.
Häver till henne på morgonen, middag och på kvällen i boxen.
ska väga de i morgon!

Tänderna är kollade för ca 2 mån sen för att dra ut en vargtand och avmaskad blev hon innan vi flyttade henne så kanske 2 veckor sen.

Senast ändrad av en moderator:

11 kg kan oxå vara i minsta laget.Det beror helt på vilken ts halt hösilaget har.Kan jämföra med min som står på fri tillgång på HÖ och han är inte lätt född han äter 14-16 kg HÖ per dag.Och han är mindre än ditt sto i mankhöjd och är fin i hullet.
Det kan ju hända att du missat och att det faktiskt är mer hon äter.Väg så du vet hur mycket hon får i sig och ta reda på vilken ts halt hösilaget har. det kan man lätt göra med hjälp av ugnen hemma.sök på forumet så får du reda på hur man gör det.

Presic.
tror med att hon äter mer.
Tyvär vet ja inte ts i hösilaget men ja ska testa de i ugnen!
tack så mycket!

Det kan ju bara vara så att den var dålig i magen för att den varit misskött, och nu blev den ännu sämre pga foderbytet.

Själv råkade jag få med gamla höbalar med mina nya, och hästarna blev jättelösa i magen av det höet. När jag märkte det och slutade blev de okej i magen direkt. Så det skulle ju också kunna vara att hästen inte tål ditt grovfoder, annars tycker jag att den borde slutat vara lös i magen nu.

Men hur kan hennes foderstat vara beräknad ordentligt då du inte ens vet TS halten på ensilaget ? Alltså har du ju inga värden att gå efter...eller hur ? Förövrigt så är betfor lösgörande, så det behöver du inte ge om hästen är lös i magen. Får hon inte i sig mer grovfoder så ös på med mer lusern. Lusern kan du ge mycket av och 0,6 kg är ju inte speciellt mycket för en häst som ska upp i vikt. Fibergi är heller inte optimalt att ge för en tunn häst om man inte har väldigt bra protein i grovfodret. I övrigt tycker jag du ger ganska lite om du vill ha upp henne i vikt. Byt ut tex fibergin mot något bättre foder med bättre värden och analysera ensilaget.

Dels så kan hästen mycket väl ha magsår så det är inte fel att låta veterinär undersöka den saken så att hon kan medicin om det behövs.
Sedan skrivet innan 600 gr lusern är inget. Lusern Mix är lika med hö. Ska du ge lusern med någon reda så ska det räknas i kilo och inte gram. Mina får t ex i sina vanliga foderstater mellan 1 kilo upp till fri tillgång av lusern och då inte för att de ska öka i vikt utan för hålla den vikt de ska ha.

*KL*

Har en häst i stallet som nästan alltid är lös i magen, tog bort betforen och han blev bra nästan direkt. Men som någon sa tidigare mixtra inte för mycket utan ta en sak i taget så du vet vad som hjälper.

Det nya hösilaget kanske är högre i värde än det gamla, om du kan få tag på vanligt torrhö tror jag definitivt på det..det är måånga som äter hösilage men som kanske inte tål det riktigt..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 594
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon... 2
Svar
21
· Visningar
4 645
Senast: Madick
·
Foder & Strö Har en islandshäst som är väldigt lös i magen. Den är känslig och blir alltid lite lös tex ute på tävling, men brukar inte bli det utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 510
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka