Mycket krångel..

Mussetussen

Trådstartare
Min 15 åriga valack har under en längre tid haft krångel med höger bak. Han blir kort, får svårt att resa sig och det blir jobbigt för honom att gå i både nedförsbackar och uppför men framförallt nedför. Han har inte varit halt men något är fel jag känner det så tydligt. Han ändrar sitt rörelse mönster och börjar paddla på höger bak när problemet kommer.
När problemet kommer tar jag ut en tjej som jag tycker är väldigt duktig som kör med ultraljud och el behandlingar. Han har alltid svarat bra på dom här behandlingarna tidigare och även när problemet kommer så försvinner det med hjälp av hennes behandling men det kommer tillbaka efter 2-6 veckor och då blir det en ny behandling.
Men han arbetar på bra emellan och har musklat upp sig riktigt bra efter en lång vila på nästan 9 månader.
Jag börjar fundera på om man ska testa något nytt?
Eller är det kanske dags för veterinär, och isåfall vart ska vi vända oss? Vilka är bäst för detta diffusa problem?
Jag är nog mest inne på veterinär biten men är även öppen för andra förslag.
Vore glad för lite hjälp.

Min 15 åriga valack har under en längre tid haft krångel med höger bak. Han blir kort, får svårt att resa sig och det blir jobbigt för honom att gå i både nedförsbackar och uppför men framförallt nedför. Han har inte varit halt men något är fel jag känner det så tydligt. Han ändrar sitt rörelse mönster och börjar paddla på höger bak när problemet kommer.
När problemet kommer tar jag ut en tjej som jag tycker är väldigt duktig som kör med ultraljud och el behandlingar. Han har alltid svarat bra på dom här behandlingarna tidigare och även när problemet kommer så försvinner det med hjälp av hennes behandling men det kommer tillbaka efter 2-6 veckor och då blir det en ny behandling.
Men han arbetar på bra emellan och har musklat upp sig riktigt bra efter en lång vila på nästan 9 månader.
Eller är det kanske dags för veterinär, och isåfall vart ska vi vända oss? Vilka är bäst för detta diffusa problem?

Oj, jag hade åkt in till klinik för länge sedan, alternativare tar jag bara till när jag vet vad hästen lider av.

Veterinär. En seriös alternativare hade inte behandlat utan det.

Det är heller inte säkert problemen är så diffusa. Symptomen är ju rejäla och inte alls omöjligt den för veterinärs öga är initialhalt. Och/eller böjhalt.

Att den blir bättre efter elbehandlingarna men sen sämre är ju ett tydligt tecken att det bara är symptomen och inte problemet som behandlas.

Förstår inte varför man inte tar hästen till veterinär först för att då en diagnos. Sen behandla utifrån veterinärens inrådan.

Att behandla ett symptom är inte att hjälpa hästen, det är bara ett sätt att skjuta på veterinärbesöket :/

Tycker det låter lite som om hästen har problem med knä/haaserna.

Var i landet bor du?

Håller med övriga, en seriös alternativare skulle aldrig behandla en häst med dom symptomen utan en utredning och dianos från vet så åk in till en klinik där dom kan göra en grundlig utredning (gårdsundersökning är ingen poäng att använda sig av) och byt alternativare till nån som tar ansvar för sin yrkesroll istället.

Har själv jobbat som alternativare och jag blir så trött på dom som får resten av oss av framstå som en oseriös yrkesgrupp bara för dom inte vill erkänna/vet att man aldrig aldrig aldrig behandlar en häst med symptom på skada eller sjukdom utan att ha ett utlåtande från vet. Hur ska man veta att man inte gör det värre??

Självklart veterinär, det du beskriver är ju en hälta. Alla hältor visar sig inte genom att de hoppar på tre ben.

En seriös alternativbehandlare hade INTE behandlat en häst som rör sig som du beskriver. Veterinärutredning, helst igår. Låter som en klassisk knähälta bak.

Låter som klockren knäledsinflammation. Har du otur även artos.. Så klinik omgående

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 206
Senast: Sanne97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka