Mycket konstig hälta!

Myzan87

Trådstartare
Min ponny fick den 1januari i år någon konstig hälta.

Hon har varit utlånad till en kompis som sällskap sedan 26e oktober -08 och kom hem den 19januari i år. Hon har under den tiden mest gått i hagen förutom någon enstaka dag/vecka kommit ut i naturen. Undertiden har hon fått enbart hösilage.

På nyårsdagen fick jag reda på att hon haltade på höger fram och vi gick ner för att kolla upp det. Då markerade hon rejält på vänsterfram :eek:
Ingen värme, regarede inte när vi klämde och kände på benet. Vi konstaterade att hon kanske hade sträckt sig någonstanns så hon fick vila.
När jag senare pratar med min kompis berättade hon att Pepsi först hade haltat lite på höger igen och någon dag senare haltat på ett bakben men visade inget på frambenen.

Hon fick vila till den 20januari och skrittade då en liten runda (hon var haltfri sedan 1vecka tillbaka). Ingen hälta överhuvud taget och hon var mycket pigg och glad.

I förrgår (den 22a) gick vi på en liten promenad tillsammans med sambon och hunden. Hoppar upp och skrittar en liten bit (visar ingen hälta över huvudtaget) men går större delen av rundan. Precis där stallets hagar börjar blir hon plötsligt blockhalt. Tittar under vänster framhov och hittar en stor sten som jag plockar bort men hältan kvarstår. Hon har inga skor

Igår va hon varm i den hoven och hade även gallor. Hovslagaren kommer på torsdag för att verka Pepsi (tån är lite lång och dessutom början till hålvägg, gissa om jag hade velat ha hovis där redan idag!).

Det jag står och kliar mej i huvudet för är att jag har ingen aning om vad det kan vara. Någon inflamation? För tvärt foderbyte (tidigare har det inte varit några problem med foderbytena)?

Ska ringa vet redan på måndag för att rådgöra men jag drar mej för att åka iväg med transport. Hon är svårlastad (visst, sist tog det bara 10min att lasta men det var inte jag som lastade henne då). Hon har inga skor och får heller inget kraftfoder utan enbart ca 5kg hö (vet tyvärr inte värdena på det).

Mycket tacksam för tankar, ideér, liknande symtom :bow:

Sv: Mycket konstig hälta!

Det är en del hästar som har problem pga den hårda o knöliga marken i vinter. Blir som att gå bland stora, vassa stenar.
// Linda

det skulle det kunna vara. Det har varit ganska hårt i marken nu ett bra tag.

Men kan det förklara varmen i hoven också? Och att hon haltar även på plant underlag? :confused:

Tack för det snabba svaret :)

Ja det gör det!!

Det hade inte jag en aning om!

Sökte lite på just fång och hittade då att de bla kan få det av snabba foderbyten. Antar att det gäller även hö/hösilge? Hon gick från hö till hösilage och tillbaka till hö nu. Tidigare har det aldrig varit några problem med byte av olika höskördar eller sommarbete.

Var hos henne idag och mycket möjligt att man såg en något förkortad skritt. Traven hade hon lite ont i men det var inte alls det stapplande som det var innan. Värmen var mindre än vad den var igår men ska dit och titta/känna på henne igen vid 5tiden.

Jag hoppas bara inte att det är fång!

Det kan nog vara vad som helst och vi får väl hoppas att det inte är fång!

Min ponny blev halt v fram vid Lucia. Hon gick som om hon hade en hovböld. Men vi hittade inte ngn. Hon var inte så varm, hade inte ngn stark puls, ingen feber osv. Hon blev bättre efter att par dagar men blev sedan snabbt mkt sämre och fick ett akut fånganfall med förändringar i båda framhovarna.

Med detta menar jag bara att fång inte alltid följer samma mönster. Om det bara är i ett ben så kan det kanske vara mer som belastningsfång.

Men än en gång . det är förhoppningsvis ngt annat. Det har ju hållt på ganska lång tid.

Aldrig kul när man inte vet vad det är :(

Nu när jag tänker på det så har hon ett överben på samma framben. Kanske det kan ha något samband? Det kanske är så att hon belastar det frambenet mer? (teorier)

Kan ändå inte bärga mej och vill gärna ha det överstökat så fort som möjligt för hennes skull. Ju fortade man vet destå snabbare kan man sätta in ev behandling...

min ponny blev blockhalt i förra våras.
hade ut flera vet. men ingen visste vad det var
benent var helt torrt utan nån svullnad.
men hästen rejäääält halt (dock sprang han i hagen:cool:)
åkte till klinik där han rötgades, ingenting fanns där...
han sa att enda stället vi kan få reda på dethär är på nåt unversitets sjukhus i H-fors.

vi åkte inte dit utan väntade en stund, hästen slutade halta och sen till vintern växte en ganska stor hovböld fram.

mycket underligt då där inte fanns nån värme eller svullnad..

så ibland kan nog hältorna vara otroligt mysko.

hoppas ni hittar felet!

Eftersom du inte har skor på hästen så skulle inte jag låta en hovslagare få arbeta med hovarna, de allra flesta hovslagare har inte kunskap om hur en barfotahäst skall verkas, det är nämligen inte samma sak att verka en hov för att sätta på en sko som att vereka för att vara barfota.
Mitt råd är att du vänder dig till en auktoriserad barfotaverkare.
Det finns åtskilliga exempel där veterinären påstår att det inte går att bota utan det bästa är att avliva hästen men där efter behandlig av en kompetent barfotaverkare har fått hästen helt frisk.
Hoppas att du får din häst frisk.
Rodny

Eftersom du inte har skor på hästen så skulle inte jag låta en hovslagare få arbeta med hovarna, de allra flesta hovslagare har inte kunskap om hur en barfotahäst skall verkas, det är nämligen inte samma sak att verka en hov för att sätta på en sko som att vereka för att vara barfota.
Mitt råd är att du vänder dig till en auktoriserad barfotaverkare.
Det finns åtskilliga exempel där veterinären påstår att det inte går att bota utan det bästa är att avliva hästen men där efter behandlig av en kompetent barfotaverkare har fått hästen helt frisk.
Hoppas att du får din häst frisk.
Rodny

Det var det dummaste jag har hört! Skulle en utbildad hovslagare inte veta hur en häst utan skor skall verkas?? Klart de vet!!:mad:

Jasså! Och var skulle de ha fått den kunskapen från?
Ingår inte i deras utbildning. Det finns naturligtvis undantag som alltid.
Förövrigt ett yrke som vem som helst kan utöva utan någon formell kunskap
eftersom det inte förekommer någon auktorisation eller godkännande.
Men om vi för ordningens skull håller oss till de som har en godkänd utbildning så är det så att de inte får någon kunskap av den formella utbildningen vad gäller barfotaverkning som är något helt annat.
Du har en del att lära dig i ämnet

Rodny

jag får en känsla av att det ligger i hovarna, men om du ändå beslutar för att åka till klinik kan ni rönka för att vara säkra:idea:

Om en häst kliver på hårda föremål kan det bli blödningar i hoven, liknande våra blåmärken. Det kan bli en stengalla, släkt med hovböld men utan bakterier. En sån kan trycka på olika delar i hoven och göra ont, dvs ge hälta. Framförallt om hästen har tunna sulor, eller uppmjukade hovar pga mycket regn. Dina hältproblem skulle ev kunna bero på sånt. Fråga din hovslagare när han kommer vad han tror.

Vad är det som säger att min vanliga hovslagare är mindre kompetent än en 'barfotaverkare'?

Vad är det för skillnad på en hov med skor resp. en hov utan skor på hur den verkas?

För övrigt så har jag kunnat låta henne slita på hovarna själv och det har ibland gått månader (nångång tillomed 1½år) innan en hovslagare har behövt fila lite på hovarna.

Hm...ligger något i det. Det har hela tiden varit antingen stenhårt i marken eller väldigt blött pga regn.

Får ta och rådgöra med hovslagaren om det

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 872
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka