Mycket intressant artikel om kraftfodrets effekter på prestation!

alice

Trådstartare
Detta kanske är "gammal skåpmat" redan, men för mig var det nytt!

Läste en intressant artikel på hippson om kraftfodrets effekter på prestation. Man har konstaterat att högpresterande hästar behöver kolhydraternas energi från kraftfoder för att kunna prestera på topp. Med en foderstat på enbart grovfoder sänks prestationen.

Man har även tittat på hur väl hästar klarar av ett proteinöverskott.

Länk: http://www.hippson.se/cldoc/38750.htm

Vad är era spontana tankar och kanske ev egna erfarenheter?

Jag tyckte det var mycket intressant, även om majoriteten av våra hobbyhästar inte omfattas av detta. De klarar sig säkert galant på en foderstat med enbart grovfoder, då de inte behöver prestera på dom nivåerna som hästarna i försöket.

//Alice

Sv: Mycket intressant artikel om kraftfodrets effekter på prestation!

Skummade igenom artikeln (inga nyheter) men ajg är förvånad av att de inte tar upp olja som ju är ett utmärkt fodertillskott?

I Ridsport (till prenumeranter i går) var det en riktigt bra artikel, som diskuterar kraftfoder och stärkelse.

Konstigt att artikeln inte tar upp att man kan ge betfor i stället för spannmål. Det har samma effekt som kraftfodret på kolhydratreserverna, men man slipper spannmålens negativa effekter när det gäller t.ex. stärkelse.

Skummade igenom artikeln (inga nyheter) men ajg är förvånad av att de inte tar upp olja som ju är ett utmärkt fodertillskott?

I Ridsport (till prenumeranter i går) var det en riktigt bra artikel, som diskuterar kraftfoder och stärkelse.

Jag förstod att detta inte var några nyheter då artikeln låg ganska långt ner. ;) Men tänkte att det finns kanske fler som jag, dvs inte läser hippsons hemsida alltför ofta. Det kanske har funnits på slu´s hemsida ännu längre?

Det ska bli spännande att läsa! Eftersom jag inte prenumererar får jag vänta till måndag. :(

//Alice

... men gissa om den var för kort?! Å andra sidan, inga jättenyheter direkt. Mycket om stärkelse/ olja.

Hade inte läst artiklen innan, men tyckte det kändes skönt att läsa det om proteinöverskott. Har läst innan att så länge proteinöverskottet kommer från grovfoder går det bra, men har hört att det påverkar tror det var njurara negativit från en i stallet. Min häst ligger över sitt proteinbehov enligt tabellerna ligger nästan på sitt dubbla efter att han fick proteinbrist i vintras.
Hoppas bara att nu inte tävlingshästar eller de som anser sig ha "tävlingshästar" börjar ge de ännu mer kraftfoder och mindre grovofder.

Vet att de haft en studie på Wången där de gav en högpresterande travare endast grovfoder och det visade sig att det inte sänkte prestationen.:confused:
Hmmm måste nog läsa den där artikeln... Vem är det som har skrivit den?

Vet att de haft en studie på Wången där de gav en högpresterande travare endast grovfoder och det visade sig att det inte sänkte prestationen.:confused:
Hmmm måste nog läsa den där artikeln... Vem är det som har skrivit den?

Jag har också läst detta även hört av foderrådgivare att det är på detta sättet. Att hästar måste ha kraftfoder för att prestera tror jag inte på faktiskt.

tkr faktiskt det låter lite konstigt eller det beror väl på hur man ser det, tror iaf spec travarna oftast är ganska stressade och kanske inte skulle äta så mkt grovofder som de borde för att få i sig den enegin de behöver. Beror ju såklart på innehållet i grovofodret oxå men brukar ju inte ha så högt energi innehåll. Annars borde det väl vara lite beroende på vad för kraftfoder den får, om den får pellets havre, betfor, olja mm. All energi är ävl inte lika lätt tillgänglig.

knapplån

jag är visserligen inte så insatt i högpresterande hästar men jag kan ändå tycka att det skulle kunna vara lite olika beroende på vilken typ av prestation det är frågan om. Om man tex jämför en distanshäst med en hopphäst. Den ena behöver mer långsam energi och den andra snabbare. Men jag tänker kanske fel?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka