Mustangfoder

C

Cabon

Jag har funderingar på att börja med Mustang i stället för Hippo, främst pga ett lägre pris. Är det någon som hunnit få några erfarenheter av detta fodret?
 
Sv: Mustangfoder

hej
Jag har precis köpt en säck mustang müsli till min häst så jag har inge erfarenhet av den än. Hästen tyckte iaf att det var jättegott och det gjorde även jag! Det luktade och såg gott ut, speciellt de oranga flarnen var goda.
Det jag fastnade för var att det inte är havre i, då min häst har en tendens att bli pigg av det.
Nu vet jag inte hur hippo smakar men med en säck müsli i stallet har du godis om du blir godissugen när du donar med hästen.
Tessa
 
Sv: Mustangfoder

Fick ett prov av en säljare med mussli och orignal och visst den jag matade åt men han äter allt, jag däremot äter inte mussli. Märket är ju rätt nytt så det är kanske därför ingen vet någon, eller?
 
Sv: Mustangfoder

Nyfiken :smirk:

Hur var innehållet på müslin? Helt spannmål separerat var för sig eller smuligt i en röra?

Köpte Kraffts müsli och det var rena skämtet, småsmuligt som kan få vem som helt att börja hosta :eek:

Sedan undrar jag, står det mer om innehållet på säcken än vad som står på Mustangs hemsida gällande innehållsspannmålen och vad fick du betala för en säck?

MVH/
 
Sv: Mustangfoder

Min pålle äter Mustang Orginal pellets just för att det inte är havre i det fodret. Han äter förvisso allt men han har fått väldigt fin hårrem och det är lättare att kontrollera hans tendenser till övervikt tycker jag. Dessutom är det ju billigare än både Krafft och Hippo!
 
Sv: Mustangfoder

Det såg ut som müsli du köper åt dig ungefär. Det var inte smuligt utan kändes nästan lite fuktigt. Jag tyckte att det såg aptitligt ut och smakade därför.
Det var en del flingor av majs och morot(tror jag det var, mina favoritbitar i säcken, väldigt söta o goda), små korn (kanske vete som ska vara i), små "pinnar" som ser ut och smakar som små salta pinnar.
Det var dålig innehållsförteckning på påsen utan står bara att det innehåller spannmål. Kommer inte ihåg exakt men jag blev besviken att det inte är mer specifierat på säcken. Priset har jag ingen aning om, dum som jag är så ville jag ha detta foder o eftersom affären ej fått in priset i datorn än så skulle de skicka faktura när det är klart. Men vad gör man inte för lille pållens mage.

Hippo müslin ser mer oaptitlig ut med "hackad" strå i, det skulle jag INTE prova även om jag äter det mesta.
 
Sv: Mustangfoder

Ger också mustan musli till min. Det både luktar och ser jättesmaskigt ut. Är väldigt nöjd. Har även utfodrat med mustang orginal och hästen är jättefin i hull. Av kraaft blev han bara tjock och dålig i hårremmen.

Min häst mår väldigt bra utav det och äter det med god aptit!

Jag har för mig att jag betalar 125:-/säck
 
Sv: Mustangfoder

Vart löper ni Mustangfodret? Det låter ju bra med ett billigt och gott foder!
 
Sv: Mustangfoder

Mustang ångkokar all havre, korn osv.
De är de enda som har en sån ångkokningsmaskin, så brödtillverkare lånar den till sina brödbakeriingredienser.

/Lisa - som tycker om onödigt vetande ;)
 
Sv: Mustangfoder

Blueberry skrev:
Mustang ångkokar all havre, korn osv.
De är de enda som har en sån ångkokningsmaskin, så brödtillverkare lånar den till sina brödbakeriingredienser.

/Lisa - som tycker om onödigt vetande ;)

Att det är ångkokt vet jag, men inte att de hade egen maskin :idea: Jag gillar också onödigt vetande ;)

MVH/
 
Sv: Mustangfoder

Om någon är intresserad har jag lite prisuppgifter.
Priser jag fått av en återförsäljare är följande:
Original 25kg 100,-
Musli original 20kg 130,-
Active 25kg 140,-
Musli active 20kg 160,-
Breed 25kg 125,-
Protein+ 25kg 125,-
Alla priserna är inkl. moms och kan vara olika hos olika återförsäljare.
 
Sv: Mustangfoder

Jag fodrar med Mustang Original och har gjort så i ett år och det fungerar bra på min häst som blir för pigg av att äta havre.
Det kostar runt hundralappen där jag handlar.
 
Sv: Mustangfoder

Läste i senaste numret av Distansryttaren att ångkokt spannmål inte är så bra. Argumentet var då att man kan jämställa spannmål med färska grönsaker. Vill man ha kvar alla vitaminer och andra värmekänsliga ämnen så ska man inte koka det.

Vad tror ni andra? :confused:

/JES
 
Sv: Mustangfoder

Kassiopeja skrev:
Läste i senaste numret av Distansryttaren att ångkokt spannmål inte är så bra. Argumentet var då att man kan jämställa spannmål med färska grönsaker. Vill man ha kvar alla vitaminer och andra värmekänsliga ämnen så ska man inte koka det.

Vad tror ni andra? :confused:

/JES

Men-rätta mig om jag har fel- är det inte pga av att bevara alla vitaminer som man just ångkokar grönsaker???
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
886
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 366
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp