S

Siritax

Hej!
Nån här som ger sin häst Mustang? Mustang Orginal (pellterat) ger jag min häst och det verkar fungera bra för honom, men har inte hört många andra som väljer Mustang..? Någon som har något att säga om det, både positivt och negativt..! Läser man innehållsförteckningen på Mustang och på Krafft så innehåller Mustang mkt mer vitaminer, biotin, mineraler och annat... Det är ju ändå ett billigare foder än Krafft t.ex, kan det vara för att efterfrågan inte är så stor eller är det ett "sämre" foder?
Mustang Orginal är ju havrefritt, fram tills någon vecka sedan har min häst inte fått havre men pga mer träning på sistone så får han nu havre också. Vad gäller vitaminer, mineraler och andra fodertillskott så får man ju vara försiktig så att man inte överdoserar med något, B-vit spelar ju ingen roll, eftersom överskottet kissat ut.. men har man koll på detta så tycker jag att detta foder är mkt bra.
Men jag söker alltså fler som ger detta foder till sina/sina hästar och deras åsikter..?

Sv: Mustang

jag använder mustang!! det är ett superfoder tycker jag! jag tycker att det fungerar ungerfär som krafft groov (mustang oirginal alltså) för vi använde krafft groov förut, men nu har vi bytt till det här pga att affären som säljer det ligger närmare, lägra pris och så har min ridlärare tippsat mig om det fär att hon använder det på sina hästar. :banana:
:rofl: :D

/exelina

jag använder det till min skrutta och jag tycker det funkar alldeles utmärkt. har använt orginal i ca 1 år men har bytt till active nu. Har bara hört lovord om det!

Har gett min häst mustang original musli, då det var det enda av mustang som denna affär tog in. Detta är ju endast i 20kg säckar. Tycket att det tog slut välldigt snabbt och blev välldigt dyrt i längden. Hos oss betalade jag 180kr säcken, kör nu på nya krafft groov och den är ju i 30kg säckar och kostar 175kr så för mig blev det mycket mer ekonomiskt att köra på nya groov. Då den räcker längre.
Annars så berkade hästen gilla det.

Vet att det är en gammal tråd men jag försöker ändå...

Jag funderar på Mustang fast det finns ingen återförsäljare i min närhet, närmsta stället är ca 3 mil från jobbet (ca fem hemifrån) men jag funderar ändå på att byta, får matcha det med när jag jobbar...

Jag tror inte att det är ett sämre foder för att det är billigare, utan helt enkelt för att det är relativt nytt och som sagt inte finns på så många ställen. Får det genomslagskraft höjer de säkert priset :smirk: :devil:

Jag funderar dock på varför de har linfrö i active och breed men inte i orginal?

Jag har kraffts müsli nu, hade Salsa (som tydligen var nån hemmablandning från någon lokalförening, men nu finns den inte att köpa i mitt närområde) innan. Salsan var jag nöjd med och hästarna gillade den. Kraffts müsli tycker jag luktar precis som fågelfodret man köper hos lantmännen :mad: Fast hästarna käkar ju den...

och så funderar jag på alla dessa vitaminer och mineraler samt biotin som de stoppat i, finns det någon risk att det kan bli för mycket?

biotinet går ju bara rätt igenom om det är för mycket så man undrar ju om det bara är ett försäljningsknep för att locka alla nojiga vitamin- och mineraltillskottsälskande hästägare :devil:

Mustang ökar mest av alla färdigfoder i sverige enligt statistik...

tycker deras pellets är mer behändig än kraffts stora pellets...

Här är det fler användare av Mustang original :bump:
3 varmblod och ett russ. Fint med äppelsmak och allt :d
Har fungerat bra en längre tid, och vi har altinerat mellan breed,original och active beroende på status på hästarna.:bow:
Mustang, betfor, rapsolja får dessa djur + hö/ hösilage (ej analys:devil: )

Jag kör med Mustang orginal musli, är jättenöjd, klart mer prisvärd än Kraft. Gillar dessutom de mindre peletsen i Mustang.

MartinaK; en 20 kg säck tar fortare slut än en 30 kg, säjer sig självt tycker jag!!! Och du kan inte jämföra Groov med Mustang musli vad gäller pris, jämför i stället vad Kraft musli kostar! Eller Mustang pellets med liknande värden som Groov, då är du inne på rätt spår!

Marija;alla Mustang färdigfoder innehåller linfrö, och visst, det här med mineraler i Mustang får man hålla ett öga på, det är inte att bara vräka på en massa kg, vet nu inte hur mycket Kraft har i sina foder, ska kolla det och jämföra, intressant att ta upp! Just detta med mineralbiten har gjort att jag varit lite "anti" färdigfoder tidigare och är det i viss mån fortfarande!

Nu har jag kört en koll Mustang VS Kraft!
M orginal kan jämföras med K grund,
M breed - K groov,
M protein+ - K nya groov,
M active - K sport
och sist M musli active - K musli.
M musli orginal är en "extra bonus" hos Mustang då Kraft inte har mer än ett muslifoder.
Generellt så innehåller M´s foder lite mer mineraler än K´s foder. Skillnaden är marginell tycker jag, kvoten ca/p håller sig ganska lika utom på M protein + (1,5) och K nya groov (1,2)
Största skillnaden är K musli med en kvot på 0,75!!!! Inte bra av ett färdigfoder tycker jag!!!
Nu hade det varit kul att kunna jämföra priset på de båda märkena, men jag hittade inga priser på deras hemsidor så det överlåter jag åt någon annan!

(om nu någon gör det så jämför kg pris och inte säckpris-tack!)
PS! Jag har BARA tittat på analysen av Srp, Mj, Ca och P innehåll, EJ råvaruinnehåll, villket ju också bör vara avgörande när man väljer foder!!!

Senast ändrad av en moderator:

så om man använder Kraffts müsli nu, tycker du att man ska välja mustangs müsli active? vad "förlorar man" om man väljer deras orginal?

Ja, att jämföra kgpriset är ju rätt självklart :D

Jag undrar om inte jag gav ca 150 för krafts müsli sist, vet dock inte hur mycket det är i...

Jag tänkte börja med Mustangs mineraler. De ska tydligen vara bra (den pelleterade formen).Jag är noga med att inte ge foder med jäst i, eftersom det kan ge hästarna svamp.

Våran ridskola använder sig av Mustang både till ridskolans hästar och de privata och alla verkar nöjda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 038
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama