Mustang - någon som fodrar med detta?

M

merman

Vår ridsportbutik har börjat sälja detta märke, 110;- för 25 kg. Verkar vara bra kvot smrp/mj.
Någon som använder detta/eller avstår? Skäl? För/nackdelar?

:bow: merman
 
Jag använder det inte själv. Min kompis använder pelletsen till sin häst, hon är mycket nöjd.
En annan har börjat använda muslin, men där vet jag inte vad hon tycker än. Jo, jag använder visst Mustang, deras pelleterade mineralfoder. Min häst tycker den smakar så där.
 
jadå, men på hemsidan hittade jag inte några priser alls..

var ju jag som hittade hemsidan juh ;)
 
Har du de olika priserna på alla produkter de säljer skulle jag bli jätteglad (dvs pelletarna, müslin och mineralerna) vad varje enskild sort kostar.. ska lägga in det i mitt foderstatsprogram för att få ut dagspriser på foderstaterna.. :)

jag kan vänta tills du har vart förbi butiken igen och kollat upp det, så kan du PM:a mig sen.. det skulle vara jättegulligt av dig ;) för jag har ingen butik i närheten av mig som säljer mustang..
 
har du hittat några priser? vore tacksam då jag tycker att krafft´s proteinfoder är så himla dyrt!
 
om du behöver protein så prova soja.. det innehåller bra med proteiner och är ganska billigt, 145 kr för 25 kg ungerfär.. 5,8o per kg och en maxgiva på 100 g per 100 kg häst.. 12,6 MJ, 360 SMRP.. :)
 
I vår ridspotbutik har de ännu så länge bra tagit hem orginal, vet ej priser på det andra.

Jag har inte använt Mustang själv men funderar på att börja, därav tråden.

Fler synpunkter?

merman
 
Enligt värdena ser fodret väldigt bra ut.. i de flesta uträkningar jag gör får jag problem med för mycket magnesium och det är låg Mghalt i Mustang Original så det verkar vara ett bra foder.. och så är det smaksatt med äpple oxå :idea:
 
Tack.

Jag tycker också att det verkar vara vettigt innehåll och bra "kvot".

merman
 
jo, men jag har aldrig haft mycket till övers för soja. vet inte exakt varför men gillar det inte... :crazy:
 
Hmm det finns en hel del foder med hög proteinhalt förutom Krafft protein..
ex krafft pluss grön, 10 MJ, 200 g SMRP, 8.50 kr/kg
Krafft lusern, 8,5 MJ, 105 g SMRP, 4 kr/kg
vetekli, 8,5 MJ, 108 g SMRP, 3.40 kr /kg
och så sojan då, 12,6 MJ, 360 g SMRP, 5.50 kr/kg

så sojan är helt klart billigast om man jämför proteinmängden, och ingen häst jag stött på har tyckt illa om sojan.. man kan blanda den med betfor så ser det bättre ut för oss som tittar :) eller finns det nån annan anledning till att du inte gillar sojan?
 
har hört något om att det är "fel" sorters protein för häst och att det är farligt att fodra med. :confused:
 
Vi betalar 100 kr per säck, men tror det kostar 110 annars. Vi beställer oftast i pall, så då brukar det bli lite billigare. En säck väger 25 kg. Tror att de andra säckarna ligger på någerlunda samma pris, den säcken jag använder tror jag heter Orginal.
 
hmm.. ja det är fel sorts protein att fodra med eftersom att proteinet ska komma från grovfodret.. men har man ett dassigt hö och har en så stor högiva som man kan ha så får man ta vad som erbjuds, nästa lass hö är kanske inte lika dåligt..

Sojaproteinet utvinns ur Sojabönor och är först giftigt men rostas så att de blir ogiftiga.. men ändå finns maxgränsen 100 g soja /100 kg häst..

men vad har du för hövärden och hur mycket soja skulle du behöva om du fodrade med det?, om du har nån koll på foderstatsuträkningar dvs, annars kan ja hjälpa dig med det.. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 125
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 982
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp