Mustang lusern

lillaphu

Trådstartare
Hej!
Jag har sökt men inte hittat det jag söker efter så gör en tråd, får tas bort om det är så.

Jag har som många andra behövt fodra på min häst nu i sommar, han är en fånghäst och efter en väldigt lång eftersökning då all lusern var slutsåld hittade jag Svenska foder lusern, tyckte sockerhalten var ok. Problemet nu är att jag inte får tag på denna sort längre, det är slutsålt överallt och de spår att det är månader kvar innan det kommer in igen här. Likt många av de andra sorterna. Så jag har nu hittat RS Mustang lusern utan tillsatt melass. Problemet är bara att det står INGET om socker eller stärkelseinnehåll och de svarar mig inte när jag mailar.

Är det någon som vet och sökt reda på det här innan? Och framför allt vågar jag ge det till honom?
Har googlat och frågat runt utan någon som kan ge mig svar.
 
Hej!
Jag har sökt men inte hittat det jag söker efter så gör en tråd, får tas bort om det är så.

Jag har som många andra behövt fodra på min häst nu i sommar, han är en fånghäst och efter en väldigt lång eftersökning då all lusern var slutsåld hittade jag Svenska foder lusern, tyckte sockerhalten var ok. Problemet nu är att jag inte får tag på denna sort längre, det är slutsålt överallt och de spår att det är månader kvar innan det kommer in igen här. Likt många av de andra sorterna. Så jag har nu hittat RS Mustang lusern utan tillsatt melass. Problemet är bara att det står INGET om socker eller stärkelseinnehåll och de svarar mig inte när jag mailar.

Är det någon som vet och sökt reda på det här innan? Och framför allt vågar jag ge det till honom?
Har googlat och frågat runt utan någon som kan ge mig svar.

Jag hade utan vidare vågat ge melass utan tillsatt lucern till en fånghäst. Sockerinnehållet brukar ligga kring 2-3%. Minns inte exakt vad stärkelsen brukar ligga på, men även det brukar vara väldigt lågt. Upp till en S/S-kvot på ca. 10 är helt okej, även om "ju lägre - desto bättre". :)
 
ser att mustang har ett föder som heter RS mustang dietpellets som med fördel ges till hästar med fång , lusernpelletsen står det ingen mängd socker så det kanske inte finns socker i den.om du googlar på mustangfoder och går in på rs sidan och foder och sen pelletsfoder så hittar du infon
 
Jag hade utan vidare vågat ge melass utan tillsatt lucern till en fånghäst. Sockerinnehållet brukar ligga kring 2-3%. Minns inte exakt vad stärkelsen brukar ligga på, men även det brukar vara väldigt lågt. Upp till en S/S-kvot på ca. 10 är helt okej, även om "ju lägre - desto bättre". :)
Jag hoppas verkligen att du menar precis tvärtom...
 
Hej!
Jag har sökt men inte hittat det jag söker efter så gör en tråd, får tas bort om det är så.

Jag har som många andra behövt fodra på min häst nu i sommar, han är en fånghäst och efter en väldigt lång eftersökning då all lusern var slutsåld hittade jag Svenska foder lusern, tyckte sockerhalten var ok. Problemet nu är att jag inte får tag på denna sort längre, det är slutsålt överallt och de spår att det är månader kvar innan det kommer in igen här. Likt många av de andra sorterna. Så jag har nu hittat RS Mustang lusern utan tillsatt melass. Problemet är bara att det står INGET om socker eller stärkelseinnehåll och de svarar mig inte när jag mailar.

Är det någon som vet och sökt reda på det här innan? Och framför allt vågar jag ge det till honom?
Har googlat och frågat runt utan någon som kan ge mig svar.
Min valack som haft fång har ätit melassfri lusern utan problem :)
 
ser att mustang har ett föder som heter RS mustang dietpellets som med fördel ges till hästar med fång , lusernpelletsen står det ingen mängd socker så det kanske inte finns socker i den.om du googlar på mustangfoder och går in på rs sidan och foder och sen pelletsfoder så hittar du infon

Jag tittade på det men stärkelsehalten ligger på 9,5% vilket jag inte alls tycker är lågt. Och att inte skriva ut sockerhalten gör mig väldigt skeptisk, har svårt att tro det är 0%. Det är så himla klurigt när det känns som mycket fakta saknas :/.

Till alla:
Fick svar från foderansvarig förut och det var 3% socker och 5% stärkelse i lusernet. Tycker fortfarande att det är jätte konstigt att de inte skriver ut det från första början, är väl fler än jag som lusläser innehållsförteckningarna och vill veta sånt här :confused:..
 
@lillaphu vet inte var du bor, men har du någon Granngården butik i närområdet så har de ju sitt melassfria lusern (pellets) som nu verkar finnas i lager på de flesta ställen efter att det var panik och totalslut för en månad sedan, med väntetid innan de fick in några pall som tog slut på en dag, sen väntetid igen, osv.
Priset är dessutom detsamma som tidigare - 175 kr för 20 kg.
Granngården har en maxgräns för 5 säckar per person på ett köp pga paniken folk har. Men det går ju bra att köpa 5 säckar och sen åka dit igen och köpa fler .

Jag som bara fodrar ”extra” lusern till min häst trots att vi har grovfoder , passar på när de har i lager, så jag har just nu 8 säckar hemma och det räcker till slutet av november för mig .

Bara ett tips .
Annars har du ju tex foderladan som importerar lusern för normala priser, inkl leverans på beställning .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag är på gång med att skaffa en ny häst, endera så köper jag eller så tar jag på foder. Jag har sen tidigare också häst, och hela mitt...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: Flingtrasan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 177
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag planerar inför vintern och letar efter lusernfoder utan melass till min fånghäst. Jag vet att det inte är fel med melass men känner...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: kickikompis
·
A
Foder & Strö Har nu efter 1 år blivit erbjuden att få köpa tillbaka min gamla häst då hon fick fång förra året.Ett arabiskt fullblodsto som jag bara...
2
Svar
38
· Visningar
2 810
Senast: ainavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp