Mustads broddar, någon mer som haft problem med gängorna?

Alexandra_W

Trådstartare
Köpte ny brodd härförleden. Idag när hästarna skoddes om skulle jag brodda om. Skruvade ur gamla brodden och skulle skruva i nya. Jomenvisst, det gick inte. Gängade om hålen om utifall det var nåt sånt. Hjälpte inte, de gick i ett halvt varv och satt sen som berget. Hovis provade med samma resultat. Jag gick och hämtade en helt ny sko i hovis bil - samma lika.

När jag kollar noga på brodden så ser gängorna ut att vara färre, dvs att det är större avstånd mellan åsarna, på Mustadbroddarna än alla andra broddar jag hade. Övriga brodd (blindbrodd från Mustad, Elitbrodd, Tunahaken och några okända sorter gräsbrodd) gick att skruva i för hand, som smör. Men inte de nya Mustadbroddarna...

Antagligen beror det på att du inte kollade gängstorleken när du köpte nya brodden (det finns två), bara att knata iväg och köpa rätt gängstorlek.

Kanske skulle tillagt det.. Givetvis har både jag och hovis koll på skillnaden mellan 3/8" och 5/16"-gängor. Man skulle för övrigt inte ens få i en 3/8 i ett 5/16 hål så en sådan sammanblandning skulle ändå inte kunna ge beskrivna problem.

Det är heller inte så att asken är felmärkt och det är M8-gängor på brodden.

Jag antar det ska stå 3/8 och inte 5/8?

Men vi gör det övertydligt då.
Jag har köpt Mustad isbrodd, med 3/8" gänga, jag har skor som har 3/8"gängade broddhåll. Jag har INGA problem att skruva i vilken annan 3/8"-brodd som helst i broddhålen. Gängtappen som också den är 3/8" skruvar igenom som smör den med.

Mustadbrodden går trögt som satan. För att dubbelkolla att det inte var nåt knas ändå med gängorna i skorna som satt på tog jag en helt ny Mustadsko med 3/8"gänga och skruvade i 3/8" brodden - med samma resultat. Dvs den går i ett halvt varv och sen sitter det som berget. Man får ta i för kung och fosterland och med verktyg om man ska kunna skruva i den.

Om jag jämför hur gängorna ser ut på Mustad 3/8" brodden och andra 3/8"-broddar - inkl äldre Mustad blindbrodd 3/8" - så ser det på den nya brodden ut som gängorna är lite annorlunda, det är inte lika tätt mellan "åsarna".

Således undrar jag om någon annan haft problem i år, att de helt enkelt av okänd anledning gjort om gängorna, eller om något gått helt snett med de här askarna (har två askar, båda 3/8", men olika höjd på brodden. Båda har samma problem)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka