Müsli-köpare - se hit, tack :)

zesel

Trådstartare
Vilket müslifoder använder ni till eran häst?

Varför utfodrar ni med müsli i stället för pelleterat foder eller egenblandat foder?

Hur mycket kan ni tänka er att ge per kg för ett bra, balanserat müslifoder?

Är ni villiga att betala mer för ett färdigfoder som är specialanpassat till en häst med särskilda behov? (Till exempel mag-tarm problem, problem att lägga på hull, häst under rehabilitering, rasanpassat foder etc etc..)

Hur ställer ni er till att köpa importerat foder kontra svensktillverkat?

Är det viktigt med detaljerad redovisning av innehåll och sammansättning av fodret?

Har ni hittat ett foder ni är helt nöjda med? Om inte - vad skulle ni önska var annorlunda?

Tacksam för svar! :bow:

/zesel - nyfiken-i-en-strut :D

Sv: Müsli-köpare - se hit, tack :)

Jag använder Hippo Müsli Bas till min pålle.

Han åt det innan jag köpte honom och han ÄLSKAR det. Valde därför att fortsätta med det trots att jag aldrig fodrat med müsli tidigare.

Tänker nästan aldrig på kostnaden när jag är nöjd med ett foder.

Jo som sagt så tänker jag inte allt för mycket på priset när det gäller krafftfoder såvida det inte är enorma överpriser.

Köper helst svensktillverkat foder men är inte emot foder som är importerat. Men i första hand svensktillverkat foder.

Ja det är det. Mycket viktigt.

Ja det har jag. Är mycket nöjd med Hippos foder men jag var mycket nöjd med Krafft som jag hade innan med.

Tack för svaret! :bow:

En liten fråga till bara: bytte du till detta müslifoder från fodret du hade innan, eller fodrade du en annan häst med det andra fodret? Om du bytte till müsli åt din nuvarande häst, varför i så fall?

Jag hoppas att jag får svara ändå, fast jag inte ger müsli? Varför framgår av svaren: ;)

Inget, eftersom jag inte hittat något som matchat mina (eh, hästens...) behov något enda år hittills. (Mycket smrp och P, lite av allt annat, alltså.)

Varför utfodrar ni med müsli i stället för pelleterat foder eller egenblandat foder?
Jag skulle helt klart välja müsli framför pellets, eftersom det har en mera tuggvänlig struktur än den finmalda i pellets. Men inget av dem finns som sagt med våra behov, så jag blandar själv. Mest lucern blir det, tillsammans med P-tillskott.

Hm, jag är ju rätt snål, så max 7-8:-/kg, kanske?

Är ni villiga att betala mer för ett färdigfoder som är specialanpassat till en häst med särskilda behov? (Till exempel mag-tarm problem, problem att lägga på hull, häst under rehabilitering, rasanpassat foder etc etc..)
Om jag kunde få ett foder som har exakt de värden som passar grovfrodret från år till år, så skulle det nog vara värt en hel del, ja. Förra året t.ex: 5-6 MJ, 110 g smrp, 6-7 g P och 1-2g

Svenskt foder är oftast mera anpassat till det svenska grovfodret, så har man inte full koll på alla värden i foderstaten så bör man köpa svenskt.

Är det viktigt med detaljerad redovisning av innehåll och sammansättning av fodret?

Ja!

Har ni hittat ett foder ni är helt nöjda med? Om inte - vad skulle ni önska var annorlunda?

Se tidigare svar... :angel:

zesel skrev:
Tack för svaret! :bow:

En liten fråga till bara: bytte du till detta müslifoder från fodret du hade innan, eller fodrade du en annan häst med det andra fodret? Om du bytte till müsli åt din nuvarande häst, varför i så fall?

Nej jag fodrade med Kraffts färdigfoder förut till hästarna jag tränade då.

Denna hästen jag har nu är min första aldeles egna häst och jag valde att behålla fodret som uppfödaren använde och det var Hippos Müsli. Hästen älskar det och jag tycker det är bra.

Jag använder inte müsli men svarar ändå :angel:
Jag använder just nu Fibergi Bas till båda mina hästar, ett otroligt bra foder.
Valacken har haft problem med tänderna och varken velat eller kunnat äta bland annat pelleterat.Fibergin slinker alltid ner, båda två älskar det och han har aldrig fåt foderstrupsförstoppning som han fick 2ggr av pelletsen från Hippo Basic's

pinky skrev:
Jag hoppas att jag får svara ändå, fast jag inte ger müsli? Varför framgår av svaren: ;)
Klart du får - tackar så mycket - ditt svar var väldigt informativt för mig :) !

Du letar alltså ett foder med endast 5-6 MJ ? :eek: De andra värdena var inte sååå svåra att åstadkomma... Får man fråga vad du har för häst och vad den har för speciella behov? (Om du inte har ett extremt grovfoder såklart, som förklarar behovet av hög andel protein och mindre energi).

Jag fodrar med Krafft musli, tycker det är fina råvaror i den. Havre o mineraler ingår i stallhyran och eftersom den inte innehåller det så blir det inte så dyrt när man blandar ut muslin med hälften havre + mineral. Jag ger 1,5kg havre+ 1,5kg musli +120g miner blå. Jag hr provat många utländska sorter genom åren. Men just nu passar krafft musli bäst! :smirk:

Just nu får min pålle av Fibergis müsli (smrp: 116 g/kg) men då årets hö var mycket bättre än fjolårets kommer jag att byta till Mustang Active (smrp 85g/kg).

Jag ger inte havre till min häst pga att han är en korsförlamningshäst (på vet's inrådan), korn vill jag inte heller ge (komat ;) ) och sen har jag nån fix idé om att jag vill se vad hästarnas mat innehåller och ger därför helst inte pellets.

Tja... Smärtgränsen torde väl gå vid 10:-/kg

Jodå, men inga fantasipriser...

Köper helst svensktillverkat, av samma anledning som pinky skrev i sitt svar.

Ja!

Efter viss tvekan - nej. Eftersom förra årets hö var en katastrof blev det ett väldigt pytsande med lucern, müsli osv så jag hittade inget färdigfoder (opelleterat) som passade till höets usla värden. I år kommer jag dock inte att ha samma problem men eftersom jag inte börjat fodra med det nya höet så återstår det att se...

Ett rätt så bra hösilage, dock lite väl energirikt för min häst, i kombination med uselt (proteinfattigt) hö, båda dessutom extremt P-fattiga... ;)

Jag vill (i vintras, åtminstone) alltså i stort sett bara tillsätta smrp och P, och var hittar man ett sånt foder? :confused:
Lucern gillar jag mycket, och använder det också, men det sabbar ju mineralkvoterna mer än lovligt nästan, så det blir alltid krångel med det.
Grovfroderanalyserna häruppe i trakterna är genomgående P-fattiga, för många höbönder.

jag funderar på att ge dodson &horrnells musli foder någon som ger det till sin häst??

Finns en hemsida för den som är intresserad
www.dodsonandhorrell.com

*knapplån*

Tack för alla svar :bow: !

pys1: Du skrev att du provat flera olika utländska sorter genom åren - av vilken anledning bytte du? Var det missnöje med produkten (kvalité eller sammansättning som inte passade?), pris, eller var du bara nyfiken på att prova något annat?

Salandge: Är du helt emot korninblandning överhuvudtaget i ditt foder (säg att det är tex 5-10% korn i müslin), eller tycker du "komat ;) " när det blir för mycket korn? :D

pinky: Det låter ju minst sagt lite knepigt :crazy: . Svårt att hitta en foderblandning med så lite energi - du får nog blanda själv :D . (Soja och vetekli kanske?)

Fler synpunkter och funderingar kring müslifoder mottages tacksamt.

Ska börja ge Krafft Müsli i höst
Müsli verkar mer smakligt än pellets, inbillar mig att det blir mer att tugga. Mindre risk för foderstrupsförstoppning. Enklare än egen blandning.
Mindre viktigt.
förlåt om jag är trög, men fattar inte frågan :o
Vill helst ha svenskt foder, men har ju hört mycket bra om utlädska så det är säkert också bra. Men jag personligen vill helst ha svensktillverkat.
Ja.
Enligt analyser på hö och kraftfoder så är jag nu nöjd.

- Dodsen & Horrell's Racing Balancer

- Det ser godare ut, känns naturligare och innehåller inget skumt bindningsmedel

- Jadu...

- Ja

- Om det är svensktillverkar eller inte, spelar ingen roll. Det är inte det som är det viktiga.

- Ja

- Har provat flera muslisorter, o jag gillar Racing Balancen. Min häst tycker om det och är i bra hull (när hon rids tillräckligt o inte går på bete :p) Men det är ju induviduellt.

zesel skrev:

Tacksam för svar! :bow:

/zesel - nyfiken-i-en-strut :D

~Jag använder Spillers müsli åt min häst!

~Jag ger henne det för att det är enklare man behöver inte bry sig om några Kalk tillskott eller liknande!

~ Mitt foder kostar 170kr för 20 Kg Inte så himla mycket mer än så skulle jag nog inte betala( eller mamma kanske jag ska säga)

~ Absolut!!! Då får hästen det den behöver utan att man måste köpa till en massa olika tillsattser!

~ Mitt foder kommer från Irland och jag tycker att det inte spelar så stor roll om det är svenskt eller inte bara hästarna tycker om det och det funkar!

~ Jo det är det , även om man kanske inte tittar på den så ofta!

~ Japp mitt nuvarande foder är bara så bra, dessutom älskar hästen det!!!

Tog slut idag, men hade tidigare Nösenberger senior. Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa nytt eller inte, så nu får hon vara utan ett tag i alla fall.

Fodrar med pellets nu, men müsli ser lite godare ut. Det är egentligen enda anledningen, plus att hästen är lite kräsen av sig.

Nösenberger kostade väl ca 19 euro för 20 eller 25 kg, där ligge rmin smärtgräns ungefär. Speciellt med tanke på att upp till fem kg kraftfoder (havrem korn, pellets) ingår i hyran.

Under en kort tid - ja. Att ständigt betala över 1 euro per kg tycker jag är häftigt. Men jag vill ha ett kraftfoder osm passar så bra till mitt hö att jag inte behöver ge mer än ungefär ett kilo. Måste man ge stora mängder så kan man ju inte hålla på och ge så dyrt foder. Det är totalkostnaderna som räknas.

Ja!

Nu får hon Eggersman Vollkornpellets + Eggerman Aminoral. Jag är rätt nöjd med näringsinnehållet på pelletsen (ca 7,7 MJ ME och 70 g smb rp/kg). eftersom jag misstänker att årets hö blir lika taskigt som förra året så skulle jag önska mig ett foder med lite energi och ganska mycket protein. sdet ska vara smakligt och ha ganska mycket mineraler (som ett koncentrat eftersom jag itne vill ge så mycket av det.

Jag använder KRAFFT Müsli.

Den ena hästen jag har är otroligt het, pallar inte havre. KRAFFT Müsli är havrefri och i övrigt mycket bra tycker jag. Mina andra hästar har fått äta müslin för att de är ett bra, välbalanserat foder.
Dessutom har müslin en mer tuggvänlig struktur.

Jag antar att jag skulle kunna ge ett par hundringar, men nu har jag hittat KRAFFT Müsli som är väldigt prisvärd... Brukar kosta runt 150 kronor ungefär. Men det är inte kilopriser jag snackar om ;)

Japp, helt klart. Sen får man ju ta alla olika fodermedel med en nypa salt. Jag tvivlar på att det finns mirakelfoder som gör att din häst blir underbar i pälsen, springer fortare, hoppar högre och länger steget mer, även om bra foder är ett steg på vägen... ;)

Beror helt på varifrån det kommer. Ska jag köpa ett importfoder så vill jag ha referenser (helst från ryttare/kuskar på högre nivå med ett ansikte utåt), en seriös försäljare och en bra tillverkare. Jag skulle aldrig köpa ett foder med bra egenskaper som inte var av bra kvalité, då är ju hela idén med fodret förstörd iallafall.

Ja, det tycker jag nog att det är. Sen beror det väl på åt vilken häst. Tävlingshästar behöver ju en noggrant ihopsatt foderstat medans en shettis i mitt stall käkar 1 dl havre från bonden tvärs över vägen, oanalyserad men av bra grundkvalité (oj, vad mycket ifrågasättningar jag kommer få av de där orden), KRAFFT Miner Blå, runt 1 dl per dag, 2 dl betfor och som mest 4 kg hö... Den går på bete och är oridbar, ska börja köras till hösten.

Ja, jag tycker att jag har hittat bra foder till mina hästar. Vad jag kunde önska av KRAFFT Müsli är att den skulle vara lite "fetare" i konstistensen, tycker att den kan vara lite torr ibland.

zesel skrev:
*
Salandge: Är du helt emot korninblandning överhuvudtaget i ditt foder (säg att det är tex 5-10% korn i müslin), eller tycker du "komat ;) " när det blir för mycket korn? :D

Nej, helt emot korn är jag väl inte men jag vill helst inte ge korn som "baskraftfoder"... Jag har egentligen ingen vetenskaplig anledning till det, det är bara så jag fått lära mig att korn det ger man till kor... (av gamla hästgubbar)

Jag använder Pasture Mix ifrån Dodson&Horrell, samt Fiber P ifrån samma företag.

Jag vill inte ha med pelleterat foder att göra, utan tycker att det känns naturligare att fodra med müsli. Jag har gjort det länge, och det fungerar väldigt bra.

Bra fråga, så mycket som det krävs höll jag på att skriva. Har inget exakt svar, för det beror på hur mycket jag vill ha just det fodret. ;)

Har jag en häst som har några särskilda behov som de ovan, så är det klart att jag skulle betala för ett foder som passar.

Spelar ingen roll för mig, så länge som det finns en ordentlig innehållsförteckning och jag har min höanalys.

Ja.

Jag är helt nöjd! (men skulle dom helt plötsligt börja dela ut fodret gratis så skulle jag inte klaga såklart... ;) :D )

*hugger knapp från Huntress*

Tack för bra svar, allihopa :bow: !

Mycket informativt! :)

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama