Thathorse

Trådstartare
hej! Jag söker efter lite träningar inom ridningen angående hur man muskler hästens ena sida. Jag har självklart en tränare som hjälper mig och ska även hålla en lektion där hon visar. Men det är ett tag kvar innan hon kommer så jag söker lite små övningar så jag kan muskla upp henne lite åtminstone. Hon är svag i höger sida och jättefin i vänster p.g.a en tidigare skada. Så nu är det dags att muskla upp högersidan=) Jag söker inte efter hat eller klagomål osv utan ENDAST tips. Och har du inga tips att ve mig så ska du inte heller kommentera! Tacksam för svar som svarar på min fråga helt enkelt

Jag har erfarenhet av häst som gärna ville bli sné pga gammal skada. Hästen ville helst inte jobba in hb under sig.

Det man gör är att man rider som vanligt, men ser till att man faktiskt jobbar lika länge med varje övning åt varje håll. Antingen räknar man repetitioner eller så tittar man på klockan. Det är hemskt lätt att gå över och rida mer på den lätta sidan/det lätta hållet. Dock är det viktigt att man ser till att hästen gör övningarna ordentligt och inte 'fuskar' genom att skjuta ut en bog/bakben/gå bakom hand/gå över tygeln osv.

Är hästen väldigt skev hade jag undivikt att rida mkt i ridhus. Jag hade satsat på att rida ut och jobba hästen på töm i första skedet.. Annars är risken för att hästen överbelastar den svaga sidan med överbelastningsskador som följd.

Underskatta inte skritten! Det är en väldigt bra gångart för att bygga muskler på ett skonsamt sätt.

Jag ger inte exempel på specifika övningar då jag inte vet vad som fattas din häst, men över lag är tex öppna, backträning (i skritt, med huvudet lågt, kan också lätt göras avsuttet), jobba över bommar (funkar utmärkt även i skritt, och även vid hand eller på töm) och tempoväxlingar (igen, även i skritt, och gärna på töm) utmärkta övningar för att stärka hästens bakkärra och rygg.

Är hästen ridbar så rid mycket öppna och sluta. Bara i skritt tills hästen har musklat sig såpass att hen inte tycker att det är jobbigt längre. Tänk på att hästen lättare får träningsvärk på den svaga sidan så att du tar det i lugn takt och gör lika många övningar åt varje håll. 15-20 minuter räcker i början. Att rida ut och göra övningarna ute är alltid en fördel eftersom hästens egna framåtbjudning gör att hästen tar i mer än i ett ridhus.

Lycka till!

hej! Jag söker efter lite träningar inom ridningen angående hur man muskler hästens ena sida. Jag har självklart en tränare som hjälper mig och ska även hålla en lektion där hon visar. Men det är ett tag kvar innan hon kommer så jag söker lite små övningar så jag kan muskla upp henne lite åtminstone. Hon är svag i höger sida och jättefin i vänster p.g.a en tidigare skada. Så nu är det dags att muskla upp högersidan=) Jag söker inte efter hat eller klagomål osv utan ENDAST tips. Och har du inga tips att ve mig så ska du inte heller kommentera! Tacksam för svar som svarar på min fråga helt enkelt

Du har fått jättemkt bra tips här!

Jag håller med de andra:
Ut och skritta. Powerwalk ska det vara, inte gå och såsa. Växla mellan fri skritt och skritt med lite mer kontakt; vissa hästar tar upp huvudet och släpper ryggen lite när de får helt långa tyglar och kan behöva lite påminnelse att jobba korrekt. Upp och nerför backar och även off road så att hästen får lyfta på fötterna. Om vägen/stigen svänger så passa på att mjukt ställa åt olika håll, är vägen rak så ska hästen vara rak, dvs ta i lika mycket med båda kroppshalvorna. Då tränar du ju automatiskt upp även den svaga sidan.

Om det är just muskler som saknas, så kolla foderstaten också så att hästen får tillräckligt med protein för att bygga muskler. Jag kämpade med min hästs ryggmuskler efter vintervilan, efter bara några veckor med soja i fodret ser man skillnad i överlinjen. Så det kan betyda mycket.

Liknande trådar

Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundträning Hej på er! Jag behöver lite tips på hur jag ska få min västgötaspetsvalp (12 veckor) att sluta bita i händerna, eller åtminstone inte...
2
Svar
21
· Visningar
2 324
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar