Muskler runt manken

N

Nellis

Ett tips på hur man kan bygga upp musklerna på sidan om manken, emottages tacksamt. Hon har fallit ur, så sadeln har blivit lite "stor". Hade ut min naprapat i veckan. Han började med att säga (innan han ens kännt på henne) att antagligen har hon ont där och att sadeln antagligen trycker, eftersom hon va lite urskålad i muskulaturen där, men blev positivt överraskad då hästen inte visade det minsta obehag överhuvudtaget i ryggen denna gång. Hon har dock haft problem tidigare....Men hur kan jag bygga upp dessa muskler?? Tömköring eller longering med inspänning eller?????

Hoppa studsserier :bump:

Trava cavaletti :)

Rid dressyr för duktig instruktör :)

Rid mycket i varierad terräng och klättra :)

Kollade han hur sadeln satt? Om den satt fel från början kan den vara orsak till att den fallit ur!

/C

Efter 5 timmar hos sadelutprovare, hittade vi äntligen en sadel som hon gillade och som sitter jättebra. Detta är iofs ett tag sen så det är väl dags att stoppa om den. Men den sitter fortfarande bra, ligger an hela vägen och med ett jämnt tryck och den ligger bra i "våg". Dock kanske den ligger lite "djupt" men hon visar inga som helst obehag av den, och hon visar tydligt om den ej är bra.

När det gäller studshoppning, blir jag skraj, gillar visserligen att hoppa (tror jag!!) men har ingen rutin och avstår gärna... cavaletti är ok!!

Instruktör är på gång och jag rider rätt mycket i skogen olika terräng redan nu. Ska dock försöka hitta lite fler klättringsställen....

Fler tips, någon??

:bow: :bow: :bow: :bow:
Hästen i fråga älskar att hoppa, tycker dock att grinden på ridvolten är roligast (ca 140 cm hög!!)
Första gången jag skulle löshoppa henne, började jag med att bygga futtiga 60 cm för att inte skrämma henne, och medans jag byggde fick hon springa lös på volten.
Döm om min förvåning när hon plötsligen målmedvetet travade ner till bortre hörnet, vände upp snett igenom och fattade galopp, lungt o fint seglade hon över grinden och försvann.....

Tack! Ska satsa lite på lång o låg ett tag få se, även om jag alltid avslutar så. Men inte tillräckligt alltså...

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 553
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 366
Senast: Sofie_B
·
A
Hästvård jag har nu börjat träna min 3åring mycket från marken och även lite från ryggen och nu så har han fått bulor på sidan av manken. alltså...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: Aniie
·
Hästvård Jag har köpt en häst som under 2 års tid har ridits med en för trång sadel. Sadeln har dessutom tryckt fram-och baktill med ett hålrum...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka