Musklad snett

FT_ryttare

Trådstartare
Tog en kik på 5 åringen som jag lånar.

för 2 månader sen såg han hemskt ut. jättedåligt musklad, tunn överlag.
Så jag har bara ridit honom i skogen i stort sett . Klättrat en massa.
Han har börjat lägga på sej o rundat sej över ryggen,halsen och rumpan.

men idag då ja såg honom bakifrån så märkte jag att han är mera musklad över den högra delen av rumpan o mindre på vä.
inte så stor skillnad med de syns iaf.

hur gör jag för att få honom liksidig?
I början kändes de som han gick åt vä hela tiden.. liksom tippade åt vä.
nu går han rakare så kanske är vi på rätt väg ändå...

tankar ,ideer ??

Sv: Musklad snett

Det kan ju vara idé att ta ut en equiterapeut i rent förebyggande syfte och gå igenom hästen. Han kan ju ha en spänning/låsning någonstans som att han musklar sig snett. Det är bättre att ta ut en ET innan hästen lägger på sig för mycket muskler OM det är så att det är något problem i form av låsning/spänning. Det kan vara svårare att komma tillrätta med låsningar/spänningar om man väntar för länge och hästen sätter "försvarsmuskler".

När det gäller ridningen så är detta med rakriktningen väldigt viktigt. Jag skulle ta hjälp av en tränare. Även om hästen inte är i full gång så kan det löna sig att rida "lektion". Man får helt enkelt anpassa kraven på lektionen utifrån hästens kondition och muskelstyrka. Men du kan på den vägen få hjälp med stärkande övningar.

Lycka till!

Lisbeth

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Tinuri
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar