Muskla äldre häst

Halifaxen

Trådstartare
Det är s att jag nu denna helgen får hem min nya foder häst som inte är musklad å i gång nu och frågan är vad jags ka ge honom för foder? Finns det foder som är bra när man ska muskla hästar som är lite äldre. Min nya är 16 år. //Malin
 
Sv: Muskla äldre häst

Tjena ! ;)

Är han tjock, smal eller "normal" i hullet? Har hört att det är bra med mycket protein till hästar som behöver muskler (?). Men om han är smal ska han ha mycket energi & fett. Annars kanske något sånt färdigblandat Krafft foder skulle funka? Protein har jag ju hört som sagt. Annars kan du ju gå in på http://www.krafft.nu/foderradgivare.asp , där kan man mejla eller ringa en foderrådgivare.:idea: Vad får/fick han för foder hos dem förra? Eller han kanske inte fick något foder om han inte var "igång". Oj, nu börjar det åska. Måste stänga av!! :P

Kram
 
Sv: Muskla äldre häst

Om du vill muskla din häst ska du ge den mycket protein, som behövs för att "mata" musklerna.

Bra protein"medel" är lusern och soja som du kan ge i fodret. Om hästen berhöver mer hull är ju lusern, soja och korn idealiskt.

Kram
 
Sv: Muskla äldre häst

Då hade jag ju rätt med protein :bow: :rofl: haha! Min pålle får Sojmjöl, man behöver bara ge ca 3-4 dl = ca 100 gram/100 kg häst. Sen kan man ju blanda med havre, kornkross eller något annat :) Men man måste ju vänja pållen, ½ dl i några dagar först & sen 1 dl & så vidare. Lusern är ju också bra.

kram
 
Sv: Muskla äldre häst

Det finns ett speciellt foder från Krafft som endast är tillverkat åt äldre hästar:idea:
 
Sv: Muskla äldre häst

Har letat på www.krafft.nu men jag hittar inget som är till för äldre hästar :confused: Du kan väl gå in & kolla & se om det finns något för det kanske inte står "till för äldre hästar" som jag kollade på :angel: haha! :rofl: Annars tror jag sojamjöl är ett bra alternativ men inte mycket av det! Sen blandar man med betfor, kornkross, havre eller något annat färdigfoder.
 
Sv: Muskla äldre häst

Hon menar nog Krafft Rehab som marknadsförs som bra basfoder för seniorhästar.
Personligen tycker jag att man får mer för pengarna med Pluss Grön.
 
Sv: Muskla äldre häst

Okej, men det fodret fanns inte på hemsidan.. ;) hehe.
 
Sv: Muskla äldre häst

Eggersmann har ett jätte fint foder för äldre hästar som heter vital/senior med extra protein mm, innerhåller mer mineraler och vitaminer än vad kraffts gör,ger det till min 26 åriga ponny och som du ser så håller hon sig jätte fin!
Digitalabilder1176.jpg

Rekommenderar detta starkt!
 
Sv: Muskla äldre häst

Hur mkt soja du kan ge är beroende på hur mycket hästen väger. Väger hästen t.e.x 400 kg, kan du ge 4 dl...
 
Sv: Muskla äldre häst

Japp, menade det. 100 gram/per 100 kg häst. :p Skrev det lite längre upp ^^ :D Så om hennes häst väger 500 kg, kan hon ge 5 dl men hon behöver ju inte ge så mycket om den får bra hö/bete utan då kanske hon bara behöver ge 3 dl eller så :) hihi.

kram
 
Sv: Muskla äldre häst

Oj, hon ser ut som en medelålders dam ju ! Som 13-14 år. Det måste vara ett bra foder :idea: !! Verkligen fin häst!

Kram
 
Sv: Muskla äldre häst

Halifaxen skrev:
Det är s att jag nu denna helgen får hem min nya foder häst som inte är musklad å i gång nu och frågan är vad jags ka ge honom för foder? Finns det foder som är bra när man ska muskla hästar som är lite äldre. Min nya är 16 år. //Malin

Ta först och främst reda på vad hästen har för foderstat NU. Det är inte bara att tvärbyta foderstat hur som helst.

När jag fick hem min halvblodsdam 1999, så hade hon gått som sällskapshäst och fölmärr i ett par år. Hon var omusklad och inte i kondition för fem öre.

Hon fick från början hö, krosshavre, korn, mineraler och betfor. Sedan var det en hel del skritt. Det hände inte så mkt med muskulaturen utan det blev mest hängbuk... :o

Då började jag peta i ett kg lucern om dagen också. Det började hända saker, men inte så där jättemkt.

Då bytte jag ut hälften av havrekrossen/kornet mot krafft groov och se, DET satte sprutt på damens muskler och hon blev finare i både hull, muskulatur och fick mer glans i pälsen allt eftersom ridningen kom igång.

Med tiden flyttade jag henne till ett nytt stall, där jag kunde ge fri tillgång till hö, något som jag uppskattade, dessutom blev det övergång till helhavre. Från början blandade jag groov/helhavre, men med tiden gick jag över till enbart helhavre, lucern och betfor.

Numera, ger jag hösilage. Senaste hösilaget hade tyvärr lite dåligt proteinvärde, vilket gör att jag förutom helhavre, betfor, lucern och mineraler ger ett par dl soja också.

Men peta inte i soja i onödan. Utan se till att du i botten har ett bra grovfoder, komplettera sedan fiberintaget med lucern vid behov. I övrigt finns det ju en hel del bra kraftfoder att använda. Vill du inte ge havre, rekommenderar i alla fall jag krafft groov.

Mvh

IngelaH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp