Muskelvärden?

Det innebär att muskelfibrer gått sönder så att det läcker ut muskelenzymer i blodet. Kan tex bero på korsförlamning överträning el en muskelbristning.
PL

När detta har drabbat en ung travare i hård träning kan det då uppkomma framtida problem då hästen ska användas som ridhäst?

En sådan häst skall se till att alltid hållas i rörelse,och värmas upp ordentligt innan och efter träning,i skritt.

Sedan är det bra om den inte står på stall för långa perioder,och att hålla en låg protein tillförsel alltså inte ge den havre t.x.

Men den kan absolut komma att bli ridhäst bara skadan får läka ut,men man får seupp med återfall,genom att vara noga med ovanstående.

Det skulle med andra ord passa bra om den hästen får gå på lösdrift?

Och få exempelvis korn som kraftfoder?

Har inget med protein att göra däremot med stärkelse dvs under förutsättning att det är ngn typ av korsförlamning.
PL

Det måste ju vara en god ide att ha den på lösdrift,men du jag återkommer vad jäller utfodring.

Hej.. mycket intressant läsning.
Har själv en häst med höga muskelvärden, fick dock av veterinären aldrig riktigt veta vad det innebär. Han sa bara att de var betydligt högre än normalt, men utan nån direkt risk för korsförlamning. Denna häst är bara 9 år, har inte gjort speciellt mycket i sitt liv, men har precis blivit triangelmärkt pga en hälta vä fram som ständigt återkommit. Har grubblat på varför hon är så stel i muskulaturen och varje gång hon vilat för en tex behandlig har hon blivit otroligt stel bak. Nu har jag varit lite orolig trots att hon nu är triangelmärkt så ska hon ju ändå användas inom avel. Hon har vilat sedan några veckor tillbaka (skrittas bara ibland) och blir stelare & ser mer halt ut hela tiden tycker jag. Det kanske är bättre att hålla igång henne då & skritta varje dag?? Har sett den tendensen tidigare att hältan i princip försvinner helt när hon hålls igång...
/Erica

Ja, korsförlamning har hon haft har jag nu fått reda på.. och det är alltså orsakat av dessa höga muskelvärden som hon kan ha fått av att ligga i hård träning..?
Hur undviker jag att hon drabbas igen?
Vilket foder bör hon få / inte få?

Hm, nu tror jag du rört till det litegrann!

De "muskelvärden" man pratar om är förekomst av specifika muskelenzymer i blodet. Enzymerna kommer ut i blodet då muskeln gått sönder.

Muskler kan brista vid hårt arbete, vilket är normalt (det som ger träningsvärk!) och inget man egentligen behöver åtgärda.

Vid korsförlamning uppmäter man också höga muskelvärden. Man känner inte till exakt vad som orsakar korsförlamning, men det förknippas med t.ex. stora spannmålsgivor, ev. i kombination med en eller ett fåtal dagars vila.

Lite kort: En korsförlamningsdrabbad häst bör fodras med mindre stärkelserikt foder (dra ned på spannålet) och motioneras regelbundet.

Liknande trådar

Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: Elo
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar