Muskelskada?

A

Allinrep

Plockade in min häst från hagen för 2 veckor sedan och när jag red samma dag upptäcktes att hon var "ofräsch" på ett bakben. Inte halt så att hon avlastade benet utan hon tog inte i med rumpan. Ville inte lyfta och föra fram benet ordentligt.

Vid longering är hon helt fräsch nu men vid ridning kvarstår problemet, dock mindre nu än innan.

Massören var ute för 1 vecka sedan, när hon tryckte på muskelfästet på länden där rumpmusklerna och ryggmusklerna flätas samma reagerade hästen rätt kraftigt.

Massören tippade på en sträckning el liknande.

Nån här med vana från muskelsträckningar?
Eller andra muskelskador. Hur har de behandlats?

När hon skadade sig var hagen rätt lerig och hal och hästen är ett yrväder så att hon halkat el gått omkull är inte omöjligt.

Sv: Muskelskada?

Hejsan. En sträckning betyder att muskeln blivit översträckt. Inne i muskeln finns receptorer som "känner av" hur mycket muskelfibrerna får sträcka sig, en sträckning är alltså att fibrerna sträckts ut för mycket så att muskelfibrer har gått av. Det blir en blödning i muskeln och kan bli ömt, svullet och varmt. Läkningen sätter igång omedelbart och för att nya muskeltrådar ska bildas krävs att muskeln används (OBS, används, inte tränas) så snart som det går utan att hästen får ont eller skadan blir värre. Annars finns risken att den nya vävnaden blir mindre elastisk och hela muskelns funktion försämras. Hur lång tid det tar att reparera skadan beror förstås på hur mycket av muskeln som gått av. Är skadan lite större kan det blir ett "hål" i muskelvävnaden efteråt, men ofta tar andra muskler över funktionen så att du inte märker någon försämring i hästens rörelseförmåga. En allvarlig muskelbristning kan givetvis leda till andra problem, överbelastning av andra ben eller vävnadsstrukturer. Oftast är det en lindrig skada och läker utan problem. Du kan behöva ta det lugnare ett par dagar och hjälpa hästen med stretching och/eller massage när den akuta smärtan gett sig.

En smäll eller ett fall i hagen kan också leda till en krosskada (motsvarande en lårkaka eller ett rejält blåmärke) som också är en blödning i vävnaden men av en annan anledning.

mvh
Lejonelle (hästmassör)

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 246
Senast: Centaur
·
Hästvård För 3 veckor sedan så blev min foderhäst rädd i hagen (för mig av allt) och när han for iväg så fläkte han ut sitt högra bakben i det...
Svar
1
· Visningar
849
Hästvård Kraftig bakbenshälta varje morgon För 3 månader upptäckte jag en morgon att min häst var jättehalt i vänster bakben. Något hade hänt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 282
Senast: Elisha
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka